Schuurmachine dilemma.. ETS 150/5, BO6050J,...

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Ik denk dat je te grof schuurt, 120 is vrij grof, doordat je dan ook nog eens een grote uitslag neemt (5mm) ga je dat zien, waarschijnlijk door de kleiner slag zitten de sporen korter op elkaar en zie je het niet (minder?) voor afwerking zou ik toch eerder doorschuren tot 240 (dus na 120 de 180 en dan 240)

Ja die opmerking was natuurlijk te verwachten. Je kan zeker verder schuren, en daar kunnen goede redenen voor zijn. Afwerking met was of olie bijvoorbeeld. Er zijn ook goede redenen om juist niet verder te schuren dan 120: meer open poriën of een egaler resultaat bijvoorbeeld.
Maar daar ging het advies niet over. Het advies ging over het gebruik van een 150/5 in vergelijking van een 150/3... deze laatste geeft in mijn beleving een veel beter resultaat dan de 150/5. De volgende keer dat ik een klus heb met veel schuurwerk zal ik de suggestie van toxic eens uitproberen en kijken of ik hetzelfde resultaat kan krijgen met de machine met een uitslag van 5 als met de machine met een uitslag van 3
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Ik gebruik hoofdzakelijk korrel 80 en daarna korrel 120, dan is het al netjes, wil ik netter ga ik door na korrel 240. hoger heb ik tot nu toe niet echt nodig.

Ik gebruik het schuurpapier van ecotools.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.760
733
Enschede, Twente
Als je met 320, 360 en hoger schuurt gaat dat al richting polijsten. Ik vind persoonlijk 240 al genoeg als er met olie/was afgewerkt wordt, dan neemt het hout nog voldoende op; gladder en je hebt het idee dat je de olie enkel aan het heen en weer duwen bent. (Maar de houtsoort maakt ook wel uit…)
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.736
398
Om toch even de cirkel rond te maken:

Intussen heb ik de Mirka binnengekregen en aan een eerste test onderworpen... Wat een geweldig apparaat! Enorm licht, belachelijk weinig trillingen (op de lage toerentallen moet je al luisteren of het ding wel draait), goede afwerking/bouwkwaliteit op het eerste zicht, vrijwel perfecte stofafzuiging,... Hier ga ik véél plezier van hebben :cool: Een allegaartje aan schuurpapier en net laten meekomen, en wat reserve beschermingspads.

20180227_192229.jpg
20180227_192256.jpg
 
P

Pel

Guest
Gefeliciteerd met de aankoop, kende het merk niet maar wat ik nu al over gelezen heb is positief, lijkt me een handige machine omdat het een licht gewicht machine is maar toch voldoende capaciteit. Ben benieuwd hoe hij het in de praktijk gaat doen, ik hoop dat je jou ervaringen t.z.t. hier meld?

Groet Pel.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.736
398
Dat is inderdaad de bedoeling, Pel :) Het is niet meer dan normaal om ook iets terug te geven voor al het advies dat je hier steevast krijgt.

Hier had ik de machine al een keer bestudeerd en al de extra's bekeken, Jimbo. Dit was daarna gewoon even de transportmodus naar de werkplaats, zo paste alles mooi in de doos ;) Ik ben nog aan het broeden op een aparte bewaardoos om de soorten schuurpapier en/of korrels uit elkaar te houden. Vooral voor reeds gebruikte schijven dan
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Ik ben nog aan het broeden op een aparte bewaardoos om de soorten schuurpapier en/of korrels uit elkaar te houden.
Ik moest maar eens een foto van mijn (opberg)oplossing maken. Straks misschien, als ik thuis ben. En ik het niet vergeet.

(Het zal dus niet voor straks zijn. Zelfkennis, het is het hoogste goed)

De 'gebruikte' vellen gaan bij mij trouwens gewoon mee in de systainer met de machine - dan heb je ze meteen bij de hand voor hergebruik en moet je maar 1 doos uithalen/openen. De 'nieuwe' vellen zitten in een aparte systainer.

[EDIT] En dan de foto:
2e6c2ls.png
 
Laatst bewerkt:

Walters

Actieve deelnemer
1 okt 2014
247
1
Noord Brabant
Dat is inderdaad de bedoeling, Pel :) Het is niet meer dan normaal om ook iets terug te geven voor al het advies dat je hier steevast krijgt.

Hier had ik de machine al een keer bestudeerd en al de extra's bekeken, Jimbo. Dit was daarna gewoon even de transportmodus naar de werkplaats, zo paste alles mooi in de doos ;) Ik ben nog aan het broeden op een aparte bewaardoos om de soorten schuurpapier en/of korrels uit elkaar te houden. Vooral voor reeds gebruikte schijven dan

Festool heeft daarvoor een speciale systainer, werkt erg prettig. Als je er tegen kunt dat de kleuren niet mooi combineren zou je hem kunnen aanschaffen. Veel plezier met je machine.
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Je kan ook alleen de festool insert kopen en een mirka branded systainer erbij nemen, maarreuh, volgens de FOG zou die insert niet goed werken. De tussenschotten zijn niet hoog genoeg waardoor het papier op wandel kan.
 

detopo2011

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
109
17
Dit draadje gaat over de machines. Mirka maakt mooie en goede machines maar de kracht zit net als bij Festool ook deels in het complete systeem. Abranet is daar onderdeel van. Sinds kort gebruik ik dit naast het Festool schuurpapier op een rotex 150 en ets&dts 400. Wel de speciale tussenlaag gebruiken!
En het bevalt prima, lange standtijd, beter afzuigen en tussen door klop je het even uit. Ander voordeel de gaatjes voor de afzuiging passen altijd.
 

Walters

Actieve deelnemer
1 okt 2014
247
1
Noord Brabant
Je kan ook alleen de festool insert kopen en een mirka branded systainer erbij nemen, maarreuh, volgens de FOG zou die insert niet goed werken. De tussenschotten zijn niet hoog genoeg waardoor het papier op wandel kan.

Als je de systainer op zijn kop houdt wordt het natuurlijk een rommeltje, maar als je hem normaal horizontaal houdt werkt het bij mij prima.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Mirka maakt mooie en goede machines maar de kracht zit net als bij Festool ook deels in het complete systeem. Abranet is daar onderdeel van.

Dat van een systeem snap ik niet zo? Het is gewoon een machine met een standaard maat schuurschijf en een stekker en aansluiting voor een afzuiging, weinig systeem aan. Bij Festool kan je nog een voordeeltje zien in de standaard stekker en afzuiging zodat je die bij elke (of de meeste) machines kan gebruiken maar dat is hier niet het geval.

Dit is één van de betere machines die je kan kopen, maar een systeemvoordeel zie ik niet. Abranet werkt op alle machines met een fatsoenlijke afzuiging.
 
Laatst bewerkt:

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Misschien moet je dat 'systeem' op een andere manier bekijken.
Als je spreekt van een schuurmachine met daarvoor ontwikkeld schuurmateriaal, spreek je van een systeem.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Maar dat is het nou net....het schuurmateriaal is gewoon universeel, net zoals de machines. “Toevallig” dezelfde fabrikant die beide maakt maakt nog geen systeem.

Mirka is gewoon groot op schuurgebied, veel meer in het papier nog dan met de machines. Enig voordeel van de combinatie is vooral marketing, en die lijkt dus te werken.

Verder natuurlijk gewoon hele goede machines, net zoals Festool en nog wat anderen.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.