Jet 14" lintzaag

WR1944

Oud hout
Zoals bij het zelfbouw project van de Matthias Wandel stijl lintzaag al aangegeven heb ik de lintzaag bij Woodcraft besteld. Het is de JET 14" lintzaag geworden want die ziet er veel degelijker uit dan de Rikon.
En wat is meer: de lintzaag is gearriveerd. Afgelopen dinsdag kreeg ik het bericht en ben naar Woodcraft gegaan om te bespreken hoe die lintzaag in m'n kelder te krijgen. Voor $100 zou de zaag bij mij thuis worden afgeleverd. Ik had al gezien dat de zaag 260 pound, bijna 120 kg, zwaar was dat dat leek me wel een deal.

Maar toen zag ik dat de zaag in twee dozen werd geleverd en dus ging ik terug deze morgen om het eens nader te bezien. Volgens m'n inschatting paste het net in de auto met alle stoelen plat. Ik had inderdaad maar een paar centimeter speling dus m'n timmermansoog werkt nog goed. Met beide dozen in de auto kon ik nog maar net bij de handrem en de pook van de automaat maar de terugweg ging verder probleemloos ondanks de gestage regen.

Maar eenmaal thuis kwam het volgende probleem: hoe krijg ik het in de kelder. De kleinste doos bevatte de matalen voet. Het was dik plaatstaal zodat het wel een brandkast leek. Die was dus snel in huis. De grote doos was een ander verhaal. In de nauwe ruimte van de auto trok ik eerst de doos zoveel mogelijk naar achteren. Ik scheurde de doos zoveel mogelijk open. Er zat een vette hoeveelheid polystyreen om heen dat ik brokje bij brokje ging uitbreken. De gietijzeren tafel lag onder de zaag zodat ik die eerst moest uitgraven door het plastic er onder uit te breken. Toen dit gewicht ook uit de weg was trok ik het geheel verder naar achteren om te zien of ik de motor kon demonteren. Dat was ook een grote brok. Dat ging niet in die positie.

Het geheel was al zo licht (understatement) geworden dat ik het er op waagde het op een licht steekwagentje het huis in te rijden. Nog steeds in de regen trok ik de zaag uit de auto en plaatste het op de straat. Het was nog steeds loeizwaar maar op de steekwagen kreeg ik het de stoeprand op en ook nog enkele treden die ik op m'n pad vond terwijl ik door een nauw steegje (nog geen meter breed) naar de back porch ging en de zaag in de keuken plaatste. De zaag stond droog.

Als eerste ging de motor er af, compleet met bekabeling en schakelaar. Het gietijzeren frame bestond uit twee delen die met 4 bouten op elkaar zaten gebout. Ik zette eerst wat uitlijnstreepjes en begon de bouten los te schroeven. De bouten zaten erg ongelukkig maar het lukte. Ik had nu 3 delen die ik met de hand kon verplaatsen. De voet heb ik in de kelder gebracht en op de voet geplaatst die voor de houten lintzaag was bedoeld.

P1010093q.jpg

Nu eerst naar de Home Depot om houtdraadbouten te halen. Als je ze nodig hebt zul je altijd zien dat je net geen passende hebt.
 
P

Pel

Guest
Tjong Wim, je hebt zo te lezen weer flink liggen te sjouwen, het zal een opluchting zijn als de zaag in de kelder staat, en je kunt gaan zagen.

Groet Pel.
 

WR1944

Oud hout
Met de bouten van de Home Depot is de voet vast gezet. De zaag staat erg uit het midden maar dat is voor de balans. De motor zit aan de achterkant als je de zaag gebruikt. En dat is een knap zware motor kan ik nu uit eigen ervaring vertellen. Daarom wilde ik de wielen aan de achterkant zo ver mogelijk naar achteren hebben.

Maar eerst moest de bovenkant er op. Dat ging met 4 bouten waar ik erg mee moest priegelen om ze er in gedraaid te krijgen. Het waren wel metrische inbusbouten dus dat maakte een hoop goed. Gelukkig had ik de uitlijnstreepjes aangebracht want de doorgaande gaten waren rijkelijk ruim. Ik heb de uitlijning nog op de wielen gecontroleerd en het klopte goed.

P1010094q.jpg

Nu was het tijd voor de motor, het laatste zware stuk van de zaag. Die zat met 2 inbusbouten vast maar ik moest wel tussen de spaken van het wiel werken en ook nog de motor op de goede hoogte houden. Ook die horde is genomen alhoewel ik aardig met de inbussleutels moest stoeien. Pas later zag ik dat er een mooie 6 mm inbussleutel met handvat was bijgeleverd. Verder is de schakelaar gemonteerd en zijn de kabels netjes in klemmetje gewerkt.

P1010095q.jpg

Als laatste ging de tafel er op. Ook dit is een stevig stuk gietijzer. Eerst moest de steun met de taatsen gemonteerd worden. Hier zit ook de mogelijkheid om met een aanslagbout de horizontale stand te fixeren. Na de montage heb ik eerst de conserveerolie van de plaat gepoetst. Dan het meegeleverde lint gemonteerd en op spanning gezet. Met de hand heb ik de zaak rond gedraaid en de kanteling van het bovenwiel ingeregeld zodat het lint over het midden van het wiel loopt. Met een blokhaak heb ik de tafel haaks gezet.

P1010096q.jpg

Toen alles naar m'n zin was ingesteld heb ik toch even de zaag aangezet. Ik moest goed kijken want het loopt zo fluisterstil dat ik dacht dat de zaag al kapot was. ;)

Er zit geen geleider bij zodat ik binnenkort toch weer moet gaan winkelen bij Woodcraft.
 
Laatst bewerkt:

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
541
319
Mooi verslag en mooi stukje gereedschap!
Ik ben benieuwd hoe hij zich houdt t.o.v. de zelfbouw lintzaag....als die af is :D
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Mooie hoogte om te zagen WR.

"Het waren wel metrische inbusbouten dus dat maakte een hoop goed."
:D, :D.

"Ik moest goed kijken want het loopt zo fluisterstil dat ik dacht dat de zaag al kapot was."

Dat is een meevaller dan kan je goed naar het zaaggeluid luisteren als het zover is.
Ziet er mooi uit veel plezier ermee en laat ons nog weten hoe deze in het gebruik presteert.

Mvg,:).
 

WR1944

Oud hout
Een lintzaag zonder geleider is als een schip zonder kompas. Dus op naar Woodcraft en een geleider van Kreg gekocht. Tevens twee nieuwe linten van 1/4" respectievelijk 3/4". Die laatste is voor het verzagen de grote jongens tot plankjes. Toen m'n vrouw het apparaat zag zei ze gelijk dat haar vader ook zoiets in z'n kelder had staan. Toen ik eerder over de aanschaf sprak met haar had ze geen idee waar het over ging.

De geleider is gemonteerd en de constructie is werkelijk rotsvast.

P1010098q.jpg

Na alle geleidingslagertjes te hebben afgesteld kon ik de verleiding natuurlijk niet weerstaan om wat te zagen. En met de standaard 3/8" lint viel het me niet tegen.

P1010097q.jpg

We hebben er weer een nieuw stukje gereedschap bij en ik denk dat ik er veel plezier van ga beleven.

Ik ga m'n kelder rigoureus opruimen om alle apparatuur beter te kunnen gebruiken. Er staat nog te veel oneigenlijke troep in de kelder.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Hoe hoog is dat hout WR?
De zaagsnede ziet er goed uit met een 3/8" zaagblad, hoeveel tanden per " heeft dit blad?
Sorry voor de Inch maten maar de bladen die ik hier gebruik zijn ook in Inches:eek:.

Dat opruimen komt mij en waarschijnlijk anderen ook wel bekent voor.
Mvg, :).
 

WR1944

Oud hout
Het stuk hout is afkomstig van onze moerbeiboom die een paar jaar geleden is gekapt. Het dikste deel is 120 dik en de zaag ging er met een rustige snelheid door heen. Ik heb geen idee of het langzaam of snel is maar ik probeer de aanvoersnelheid op m'n gevoel te doen. Voorlopig wil ik nog niet proberen hoe hard ik moet drukken voordat het motortoerental terugloopt. ;)
Het 3/8" zaaglint heeft 6 tpi en een wisselzetting voor zover ik kon zien. Ik heb er nog geen afzuiging op gezet zodat het zaagsel op de voet valt en een beetje in de omkasting. Ik had al wat blokken gespleten en laten drogen. De grootste klus is om een vlak beginnetje te schaven zodat het goed vlak op de tafel blijft liggen. Ik ga kijken of ik een slede kan maken waar ik een stomp in kan klemmen en zo door de zaag te halen.

Dat opruimen is altijd een probleem. Ik wil m'n spullen overzichtelijk en makkelijk toegankelijk hebben maar als je hoeveelheid groeit maar de ruimte hetzelfde blijft kom je automatisch in de problemen. ;)
 

WR1944

Oud hout
Bij de zaag zat ook een meetlint met een zelfklevende rug om op de geleider te plakken. Er zit een soort van lens op met een maatstreep om het nauwkeurig te kunnen instellen. Maar het meetlint was in inches dus die verdween gelijk in de asbak. Ik moet weer naar Woodcraft voor een metrisch lint maar ook voor een adapter voor de afzuigaansluiting om m'n stofzuiger aan te sluiten. JET adviseert een afzuiging van 300 CFM maar al de Festool afzuigers hebben 137 CFM, van de MINI tot aan de 48. Dus dat zet geen zoden aan de dijk. Maar ik denk dat alle beetje helpen.
 

WR1944

Oud hout
Ik heb nog geen serieus project met de lintzaag gedaan maar wel wat testen. Ik heb twee linten gekocht, één van 3/4" met 4 tpi en 1/4" met 10 tpi. Met het 3/4" lint heb ik wat stukken herzaagd. Een moot van bijna 30 mm en van ruim 4 mm. Beide stukken hebben over de hele lengte geen groter dikte verschil dan 0,2 mm. Dat lijkt me alleszins redelijk. En naar mijn gevoel ging het zagen soepel.
Ik heb ook nog een micro instelling voor de geleider gekocht.
https://www.woodcraft.com/products/kreg-precision-micro-adjuster
Het is wel een ding dat met een 5/16" - 18 boutje wordt verplaatst en daarom een verdeling in een inch maat heeft maar je bent niet verplicht die verdeling te gebruiken. Ik heb verder een metrich zelfklevend meetlint gekocht dat ik binnenkort zal aanbrengen. Er zit een noniusstreep aan de geleider vast met een vergrootglas. Die streep kun je nastellen als je eenmaal een stuk hebt gezaagd en opgemeten. Dan kun je de streep precies op de goede maat zetten.
Ook heb ik een afzuigaansluiting gekocht. Aan de machine zit een aansluiting met een buitendiameter van 4". Ik kocht een aansluitsuk met een verloop van 4" naar 3/4" in de veronderstelling dat het over de 4" aansluiting zou schuiven. Niet dus. Het verloopstuk heeft een maximale buitendiameter van 4". Nu nog een klemmof kopen van 4".
 

WR1944

Oud hout
Ik ben nog steeds verbaasd over de zuiverheid van de lintzaag. Ik heb een strook van 3 mm afgezaagd en over het hele oppervlak zit er nog geen 0,1 mm diktevariatie in.

P1010113q.jpg

V.l.n.r. ca 20 mm, 3 mm en 4,2 mm. Ook het zaagoppervlak vertoont hele lichte zaagsporen. Geen miskoop dus. Nu een goed project vinden om de lintzaag aan de tand te voelen.
 
P

Pel

Guest
Dat belooft veel goeds Wim, met zo weinig zaag verschil, als je een lintzaag eenmaal gewent bent is hij niet meer te missen.

Groet Pel.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.919
2.536
Volgens mij geeft een verloop van 100mm naar 19mm ook wat problemen. Ik denk dus dat je iets anders bedoelt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.