metabo lintzaag BS 0633 wil niet aanslaan

vw.1200

Actieve deelnemer
18 mrt 2013
34
0
Ik heb een metabo lintzaag BS 0633 gekregen van een kennis.

Vandaag de stekker in het stopcontact gedaan voor het eerst om hem te testen.

Maar helaas hij draait niet, alleen een bromtoon en de lampen in de garage flitste even bij het aanzetten.

de motor zit niet vast handmatig draait alles mooi soepel.

Nu is het wel zo dat de vorige eigenaar de aan/uit schakelaar heeft verwijderd en vervangen heeft door een stekker

en de condensator zit ook aan de buitenkant gemonteerd.

De machine ziet er goed uit en lijkt mij niet veel gebruikt.

Heeft iemand enig idee waarom de motor niet wil draaien???

ik heb een paar foto's bijgevoegd.
 

Bijlagen

  • IMG_7038.jpg
    IMG_7038.jpg
    84,9 KB · Weergaven: 193
  • IMG_7039.jpg
    IMG_7039.jpg
    99,1 KB · Weergaven: 191
  • IMG_7040.jpg
    IMG_7040.jpg
    89,3 KB · Weergaven: 191
  • IMG_7041.jpg
    IMG_7041.jpg
    72 KB · Weergaven: 190

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Condensator (laten) doormeten, dat is de eerste verdachte.
JBF manier om te controleren: Lint eraf, het aangedreven wiel een slinger geven in de juiste draairichting en dan aanzetten. Loopt hij aan, dan is het de condensator.
En, aansluitkastje opschroeven en controleren of het eea juist is aangesloten.
 

vw.1200

Actieve deelnemer
18 mrt 2013
34
0
bedank Ronald voor de tip, ik heb het gelijk even geprobeerd, helaas motor gaat niet draaien.
zal het kastje wel open moeten, maar dan moet de hele kap eraf.
 

vw.1200

Actieve deelnemer
18 mrt 2013
34
0
hierbij nog een paar foto's van de binnenkant
 

Bijlagen

  • IMG_7042.jpg
    IMG_7042.jpg
    69,6 KB · Weergaven: 173
  • IMG_7043.jpg
    IMG_7043.jpg
    63,9 KB · Weergaven: 172
  • IMG_7044.jpg
    IMG_7044.jpg
    59,8 KB · Weergaven: 172

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Verbindingen condensator losnemen en nog eens proberen de motor met de hand te starten. (Dit is bijna altijd gerelateerd aan de hulpwikkeling/condensator en vaak oplosbaar).

mvg
klaas
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
Vooreerst: ik ben niet de beste in dit soort aansluitingen, maar ga toch proberen mee te denken.

De condensator is en blijft hoofdverdachte. Normaal zou de motor moeten aanslaan, na een zetje, met een defecte condensator, maar dat doet hij dus niet.... Bekijk de condensator eens goed langs alle kanten. Een defecte condensator verliest vaak vocht, is opengebarsten, staat bol of vervormd aan een uiteinde... Hem uitmeten is niet zo eenvoudig: de meeste eenvoudige multimeters kunnen geen capaciteit meten, en zelfs een defecte condensator kan een correcte capaciteit weergeven... Als je de weerstand over de condensator meet (condensator eerst loskoppel
en uit het circuit) zou die heel hoog moeten zijn, maar ook dit kan perfect met een defecte condensator.

Indien dit een eenfasige motor op 220 volt betreft, wat het typeplaatje toch doet uitschijnen, dan heeft die naar alle waarschijnlijkheid 2 wikkelingen: de hoofdwikkeling en en hulpwikkeling. De hoofdwikkeling staat gewoon verbonden met de stroom (een kant fase, andere kant neuter), de hulpwikkeling staat in serie met de condensator. De hoofdwikkeling toont bij het uitmeten (je moet de boel eerst loskoppelen) een lagere weerstand dan de hulpwikkeling. De waarden op de condensator doen vermoeden dat het een aanloopcondensator betreft, die tijdens bedrijf gewoon onder stroom mag blijven staan.


Als u de spoelen van de motor (ik vermoed afgaand op de bovenstaande foto, de 6 draden bovenaan die naar de motor gaan) losmaakt, kan u deze uitmeten (multimete, weerstand meten). Ik heb de indruk dat de 2 witte draden dunner zijn, als dit zo is, is dit waarschijnlijk de hulpwikkeling die in serie moet staan met de condensator. De 2 andere spoelen (4 draden) die uit het motorcompartiment komen, vormen dan de 2de wikkeling. Je kan met de multimeter achterhalen tussen welke draden een spoel loopt, maar ik durf niet met zekerheid zeggen of deze in serie of parallel worden aangesloten (kijk dus goed hoe ze nu staan). De 4 andere draden komen toch uit het motorcompartiment??? of komen er ook van een schakelaar op de machine?

Waarom heeft de aansluitkabel van de machine 2 fasedraden, een aardedraad en een neuter? Ik veronderstel dat het niet de oorspronkelijke kabel betreft en dat één fase ongebruikt is?

Wat is de plaats van de oorspronkelijke schakelaar in het circuit?

Staat er ergens op de binnenkant van de behuizing (soms aan binnenzijde deksel, soms op de klemmen) een schema van de motoraansluiting of een aanduiding met letters en nummers (b.v. U, V, W eventueel gevolgd door nummers 1 & 2).

Beste tip die ik eigenlijk kan geven na het uitzoeken van bovenstaande: Post dit eens op het forum van circuits online. Voor die mensen is dit waarschijnlijk kinderspel (ben hier al vaak goed geholpen).

En bekijk die condensator nog eens goed, bij twijfel vervangen: is niet duur... is meest voorkomende oorzaak van problemen met een 220 volt motor....

Gebruik ook uw neus en ogen: ruikt er iets verbrand?

Als de motorwikkelingen een oneindig hoge weerstand geven zijn ze waarschijnlijk doorgebrand... Als ze geen weerstand geven liggen ze in kortsluiting en is de boel waarschijnlijk ook gesmolten....


Veel succes


P.S. Als je 3 motorwikkelingen vind, met alle 3 ongeveer evenveel weerstand en een even dikke bedrading, is het waarschijnlijk een 3 fase motor die is aangesloten als monofasische motor, dan gaat het bovenvermelde verhaal niet op. Lijkt me echter minder waarschijnlijk.
 
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Als de motorwikkelingen een oneindig hoge weerstand geven zijn ze waarschijnlijk doorgebrand... Als ze geen weerstand geven liggen ze in kortsluiting en is de boel waarschijnlijk ook gesmolten....

Maar in beide gevallen zou de motor dan toch niet brommen bij aanzetten, en zou er ook geen effect op de verlichting van de opstelruimte te zien moeten zijn?
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Maar in beide gevallen zou de motor dan toch niet brommen bij aanzetten, en zou er ook geen effect op de verlichting van de opstelruimte te zien moeten zijn?

Ja precies,dat is een heel gunstig teken. Er zijn een aantal min of meer waarschijnlijke mogelijkheden:
De hoofdwikkeling is stuk. Hij bromt op de hulpwikkeling

1. De hulpwikkeling is stuk of 2. (veel waarschijnlijker) de condensator is stuk:
Hij bromt (tgv een werkende hoofdwikkeling).

2. De hoofdwikkeling is stuk.
Ook dan zal hij wel beetje brommen (tgv een werkende hulpwikkeling)


Makkelijkste eerste stap in het foutzoeken waarvoor nog geen meetinstrument nodig is:
Neem de C los
Bromt de motor?==> Er is niets aan de hand met de hoofdwikkeling
Bromt de motor niet?==> Er is een probleem met hoofdwikkelingcircuit.

mvg
klaas

PS:dat de motor niet start na een slinger met de hand zou ik voorlopig negeren.
 
Laatst bewerkt:

vw.1200

Actieve deelnemer
18 mrt 2013
34
0
ik ga er van het weekend even mee bezig, en misschien eerst maar even een condensator wisselen
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
Weet je of de machine nog gewerkt heeft na de aanpassingen in het elektrisch gedeelte?

Condensator is en blijft ook mijn hoofdverdachte...
 

vw.1200

Actieve deelnemer
18 mrt 2013
34
0
nee dat is mij niet bekend, ik ben nu ook bang dat ze wel eens aan de draden hebben zitten rommelen.
had ik maar een foto of een schema van het bakje met draden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.