timber framing verse eik?

snooh

Nieuw lid
7 jan 2016
2
0
Goedemorgen, ik plan dit jaar om te starten met een eiken overkapping. Dit zou mijn eerste ervaring zijn met timber framing maar de goesting en overtuiging is groot
Nu heb ik al offertes aangevraagd en deze ontvangen. Wel zijn deze berekend op vers gezaagd eiken.
Ik vermoed dat werken met vers gezaagd eiken, de constructie snel zal moeten opgetrokken worden voordat deze balken zich beginnen te zetten.
Ik zou werken met balken van 150x150 mm. Enkel voor de steunen (brace) overweeg ik 100x100mm.
Iemand ervaring met vers gezaagd eiken? En waar moet ik opletten in de zagerij bij het bestellen van vers eik?
Ik vermoed dat je daar wel wat kwaliteitsverschillen in hebt? Richting van de nerven,de knopen, kleur,..

alvast bedankt voor jullie reacties,
Steven
 

kroongj

Actieve deelnemer
19 sep 2012
42
0
Dag Steven, ik werk bij een houtzagerij en wij zagen geregeld eiken balken voor constructiedoeleinden. Meestal wordt dit hout vrijwel direct, dus vers, verwerkt. Het is vooral belangrijk dat er niet teveel tijd zit tussen het maken en vastzetten van de verbindingen. Anders past het niet meer door de werking van het hout. Maar er zijn genoeg mensen op dit forum die ruimte ervaring hebben met dit werk en daar meer over kunnen zeggen.
Verder zal je bij de zagerij aan moeten geven elke eisen je aan de balken stelt. Let wel op, hoe kritischer je bent hoe hoger de prijs uit kan vallen. De richting van de nerf is niet heel belangrijk bij de maten die je nodig hebt. Wil zou ik proberen om het hout uit dikkere bomen te halen zodat je de kern van de stam niet midden in een balk hebt. Of je moet een rustieke uitstraling, lees: scheuren, willen hebben.
Stap gewoon eens binnen bij een zagerij en informeer naar de mogelijkheden en prijzen. Die kunnen nogal variëren per zagerij.
 

snooh

Nieuw lid
7 jan 2016
2
0
Echt bedankt voor je reactie Kroongj, daar kan ik wat mee. Ik volg zeker je raad op als ik de houtzagerij binnenstap. En onthoud dat het goed vooruit moet gaan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.