Magneten in afstandbediening voor draaibank, hoe diep ?

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik kon even geen betere titel bedenken, maar het gaat om het volgende
Het kastje wat ik bij aanvang van de draaibank heb gemaakt was vanaf het begin af aan al niet naar wens en dus tijdelijk
Nu dat ik beschik over een CNC wil ik een nieuwe maken, de magneten wil ik vanuit de binnen zijn inleggen zodat deze niet zichtbaar zijn aan de buiten zijde
Wat ik me nu afvraag, hoe dik kan ik het materiaal laten voor de pockets, hoe dunner hoe beter, maar dan bestaat kan op uitbreken
Hoeveel kracht verlies je bij zeg 1 mm dikte ?

Om een beeld te vormen dit is de onderzijde van het kastje
remote.jpg
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Materiaal zat ik te denken aan hout (eiken oid, dat heb ik meer dan genoeg liggen)
De magneten zijn potmagneten van 25mm, houdkracht 22kg (bij direct contact)
https://www.supermagnete.nl/potmagn...diameter-25mm-neodymium-n38-vernikkeld_FGN-25

Een andere optie om ze toch van buiten af te plaatsen, dan kunnen ze flush liggen met het oppervlak dan is het contact optimaal, het leek me echter wel fraai om ze van binnen uit te monteren :)
 
Laatst bewerkt:

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Ik denk dat het een kwestie van uitproberen is.
Het is toch afhankelijk van de houtsoort en hoe de nerf loopt.
Als je warrig hout neemt, zal het eerder uitbreken dan een rechte taaie nerf.
Dus een proefstukje nemen, en er op verschillende dieptes pockets in maken.
 
P

Pel

Guest
De bodem van het kastje zou ik op 5 mm dik houden, dan kun je voor de magneten nog 3 mm uit frezen blijft er 2 mm resthout zitten. Maar als de magneten 3 mm rest hout kunnen hebben, zou ik die 3 mm aanhouden er van uitgaande dat je eikenhout gebruikt. Je zult ook rekening moeten houden hoe dik de magneten zijn, als de ganeten 3 mm dik zijn dan een bodem van 6 mm.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

hopmangj

Actieve deelnemer
2 sep 2015
68
0
Als ik me goed herinner zijn magneten op hun sterkst als ze net het contact materiaal niet raken.
Ik zou dan kiezen voor een wand zo dun mogelijk.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
De magneten zijn 8mm dik, de bodem kan ik maken zoals ik wil, aan de binnenkant hoeven de magneten niet perse flush te liggen, misschien giet ik er wel een laagje epoxy overheen
Dat van 'net niet contact' dat wist ik niet dat is wel interessant, is dat dan ook zo als er iets tussen zit dat het magnetisch veld verstoord ?
 
P

Pel

Guest
Je kunt het toch uitproberen Jeroen, plak de magneten op een plankje van bijvoorbeeld 3 mm dik, en kijk hoeveel het kan hebben, ik denk dat dat veel meer is, als je denkt. Ik heb ook eens magneten besteld bij Supermagnete, dat waren inderdaad super sterke magneten.

Groet Pel.
 

ccrider

Actieve deelnemer
24 jan 2011
178
17
Beusichem (Betuwe)
Ik heb ervaring met deze magneten: https://www.supermagnete.de/scheibe...0mm-hoehe-7mm-neodym-n42-vernickelt_S-30-07-N

Die kunnen 14 Kg hebben. Daarmee heb ik een aantal messenplanken gemaakt in verschillende materialen(Plataan, Noten, Eiken). Een mm of 2 materiaal aan de voorkant overgelaten en de magneten aan de achterkant in epoxy ingegoten. Werkt top. (En stalen messen worden ongeveer uit je handen getrokken. Met RVS valt het mee, daar krijgen de magneten minder vat op.) Met drie mm werkt het ook nog. Maar met messen vond ik dat te slap. Dus met die 22 Kg is 2 mm echt voldoende. Bij dat soort diktes maakt het materiaal denk ik niet zoveel uit. Je zou een stukje (berken)triplex kunnen nemen om te proberen.

IMG_4418.jpg
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Waarom schroef je geen magneten in rubber op de achterkant? Het is helemaal niet handig dat de hele achterkant van het kastje tegen een even zo vlak gedeelte van de machine moet liggen. Al helemaal niet als je het kastje er weer af moet trekken.

Neem gewoon deze magneten: https://www.supermagnete.nl/potmagneten-in-rubber-gevat
Die schroef je in rampamoeren die in het hout zitten.

Dit zijn de kastjes die op onze machines zitten:

IMG_0568.JPG

Hier zie je de onderkant waar de magneten in zitten:

IMG_0567.JPG

Het is hier echt wel fijn dat de onderkant zelfs rond is en je er je vingers goed achter krijgt, als die kast aan de machine hangt moet je fors trekken. Voor een kast aan de draaibank zou het ook wel prettig zijn als je tijdens het draaien dat ding nog van de machine af kan trekken om te verplaatsen.

Je krijgt met die rubbermagneten ook geen schade aan je machine, voor wat je dat waard vindt natuurlijk. En je loopt met de hele kast als risico, dat door het grote oppervlak er maar 1 krul tussen hoeft te zitten en je kast hangt een stuk minder stevig. Daar kom je pas achter als die tijdens het bedienen eraf valt. Met minder contactoppervlak loop je minder risico dat die niet goed vast zit, zelfs op een niet 100% vlakke ondergrond.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Die hebben veel minder houdkracht en die andere heb ik al liggen
van binnenuit maken ze geen (lak) schade
De machine is allemaal uit vlakke delen, daar durf ik wel op te vertrouwen, toch bedankt voor de bijdrage ;-)
 

blackarmor

Actieve deelnemer
6 mrt 2014
189
2
kapelle op den bos Belgie
ik probeer die meestal gewoon in een uitsparing in de onderkant te lijmen met een epoxy lijm zodat die 0.5 a 1mm dieper dan het oppervlak zitten . net geen contact met het metal en dan kan je de holte ook nog eventueel opvullen zodat er geen vuil in ophoopt .
 

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Vandaag tussen de bedrijven door lekker geknutseld aan mijn bedieningskastje.

Ik zocht een stuk hout dat ik eens kreeg van Rien1
Op de cnc bank haalde ik een laagje weg totdat het stuk dat ik wilde gebruiken nog 50mm dik was

20180222_132427.jpg


Ik laat eerst de kamer van het kastje uitfrezen

20180222_135328.jpg


Als dat klaar is ziet er zo uit, niet gek vind ik zelf

20180222_140728.jpg


Gauw verder, de gaten om de dekstel er op te schroeven de gaten voor de magneten en de buitenkant in model frezen

20180222_144758.jpg

20180222_145158.jpg

Na de verplichte huishoudelijke beslommeringen ga ik er in de avond mee verder
De tekening voor de deksel afmaken, een stuk hout had ik in de middag al uitgezocht (cherry maple (volgens de verkoper)) en frezen maar


20180222_190341.jpg

Tijdens het frezen van de onderkant had ik al gezien dat een andere volgorde handiger was
Dus ik begon met de gaten om de deksel op de onderkant te schroeven, daarna de binnenkant, de gaten waar de knoppen in komen om als laatste de vorm van de deksel te frezen

Wat vooral een belangrijke verandering was is de richting van het frezen
Bij het frezen van de deksel hield ik een raster aan dat in de lengte van de houtnerf liep, hierdoor zag je soms flinke stukken uitbreken (op foto 1 kan je nog stukken zien liggen)
Bij het frezen van de deksel heb ik het raster 90graden gedraaid en werd het freeswerk een heel stuk beter
In beide gevallen is het eindresultaat prima maar het dwars op de nerf frezen loopt mooier

Dit ging best snel, voor ik het weet heb ik de deksel in mijn handen...tof

20180222_194535.jpg

20180222_194546.jpg

Helaas heb ik ergens een rekenfoutje gemaakt
De deksel past (als ik hem er onder een helling in leg) in de lengte en ook in de breedte maar dit niet tegelijk, ik weet vrij zeker dat de ronding/radius van de binnenrand niet in orde is (rekenfoutje ?)

20180222_194648.jpg

20180222_194728.jpg

Morgen nog maar eens naar de tekening kijken, een beetje rekenen, tekening aanpassen en net ff dat randje dat iets te veel is weghalen
Mocht dat niet lukken, dat lukt het vast ook wel met een vijl
 
Laatst bewerkt:

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
hey jeroen,

Ik denk dat het zou kunnen komen omdat de X en Y as niet 100% haaks zijn.
Dan frees je geen exacte rechthoek maar een parallellogram.
Als je geen teruggekoppelde stappenmotoren gebruikt en het portaal verschuift met 2 kogelspindels moet je die regelmatig ijken om te zorgen dat hij goed haaks blijft frezen.
je kunt dit checken door een zo groot mogelijke haakse driehoek te frezen en de schuine zijde na te meten.
 
Volgens mij past het niet omdat de overgang van de hoek naar de lange zijde niet met elkaar overeen komt. In het bakje ga je van de zijde met een ronding naar de hoek, maar het deksel mist die ronding.
 

Bijlagen

  • 20180222_145158.jpg
    20180222_145158.jpg
    56,8 KB · Weergaven: 94
  • 20180222_194535.jpg
    20180222_194535.jpg
    54,4 KB · Weergaven: 98
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.