Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 16

Welke schaaf Stanlley of Lie Nielson

Ik weet dat veel topics zijn over schaven maar ik kom er niet uit.

Ik heb zelf nog oude stanley schaven er liggen en wou ook graag een kleine schaaf voor kopshout en kleine dingen weg te schaven bij het hout. Maar op de baptist site lees ik bij de stanleyschaven dat je ze goed moet controleren en eventueel te gaan vlakken waarvan ik geen kaas heb gegeten.

Daarom viel mijn oog op de volgende schaaf van Lie Nielson, het prijsverschil met een stanley is ongeveer 50 euro. De stanley heeft de beitel op 21 graden en de lie nielson op 12,5 graden.
    Kunnen jullie me helpen?
    http://baptist.nl/webwinkel_product....28&detail=true

Re: Welke schaaf Stanlley of Lie Nielson

Jesse, indien de prijs geen bezwaar is, zou ik resoluut voor de kwaliteit gaan, dus voor de Lie Nielson.

Let op want ook de afmetingen zijn verschillend. De Lie Nielsen is iets kleiner.
    Ik zou zowieso voor de Lie Nielsen gaan. Die halve graad verschil ga je niet voelen. Er is maar één nadeel aan...
    Als je de Lie Nielsen gewoon bent ga je al snel zin hebben om al je stanleyschaven door de raam te gooien en ze allemaal te vervangen... En dan is het een dure grap natuurlijk!

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

lie nielson zou ik zelf kiezen

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jokke
    Let op want ook de afmetingen zijn verschillend. De Lie Nielsen is iets kleiner.
    Ik zou zowieso voor de Lie Nielsen gaan. Die halve graad verschil ga je niet voelen. Er is maar één nadeel aan...
    Als je de Lie Nielsen gewoon bent ga je al snel zin hebben om al je stanleyschaven door de raam te gooien en ze allemaal te vervangen... En dan is het een dure grap natuurlijk!
    het is 8,5 graad verschil

Oeps... Nieuwjaar zit nog wat in mijn hoofd... :mrgreen:

Ik denk dat je de stanley moet vergelijken met deze Lie Nielsen: http://baptist.nl/webwinkel_product.asp ... etail=true

En dan is het prijsverschil al iets groter. Het model van Lie Nielsen dat jij voor ogen hebt is meer geschikt voor kopshout terwijl bovenstaande schaaf en die van stanley voor meer universeel gebruik is.

Een ding, koop geen nieuwe Stanley! Vroeger maakten ze prachtig gereedschap, maar dat was vroeger.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2008

Het grootste verschil is dat je schaven van Lie Neilson, Veritas, Clifton of andere dure merken zo "uit de doos" kunt gebruiken. Een moderne Stanley waarschijnlijk niet. In ieder geval niet met hetzelfde resultaat.
    Bedenk echter ook dat een Lie Neilson niet alles kan. Ze hebben niet voor niks zoveel verschillende modellen!
    Voor alle schaven geldt echter dat ze ooit bot worden en geslepen moeten worden. Gebeurd dat niet goed dan is een Lie Neilson ook niet meer dan een F1 auto met een Panda motor.
    Maar met de prijs van de Neilson nog in het achterhoofd zal de frustratie over een slecht schaafresultaat na de eerste keer slijpen waarschijnlijk wel wat groter zijn dan bij een goedkopere schaaf.
    Je verdiepen in slijptechniek is dus absoluut noodzakelijk.
    Ik heb naast diverse goedkopere schaven overigens ook een Lie Neilson, het is per slot van rekening ook een hobby waarvoor je ook wel eens iets speciaals wil aanschaffen.
    Op stalen velgen brengt je auto je ook overal maar lichtmetaal heeft toch net wat extra's........

Ed

Waarom het dubbel of meer van betalen voor een lie-nielsen, veritas of clifton als je voor zo goed als dezelfde kwaliteit een Quangsheng kan kopen ? Die worden zéér goed onthaald in de UK.

QS schaven :
    http://workshopheaven.com/cgi-bin/cp...s+%26+Scrapers

Forum Rechten