Scheuren in hout

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
niks doen gaat nog veel meer problemen geven daar kun je zeker op zijn
Ik zou alles op alles zetten om het los te halen
 

jagieXK

Actieve deelnemer
20 feb 2018
33
0
Met wat voor zaag zouden jullie dit los zagen, zodat ik minimaal beschadig tussen de liggers en het blad?
En de scheuren dat weer lijmen en naar elkaar drukken?
 
P

Pel

Guest
Ik zou het met een invalzaag en een rail doen, dan kun je zuiver recht zagen, als je die niet hebt dan is er misschien een forumlid die in de buurt woont, en je daar zeker mee zal helpen.

Groet Pel.
 

jagieXK

Actieve deelnemer
20 feb 2018
33
0
Ok, invalzaag is er met rail, inderdaad kunnen we goed recht zagen

Scheuren dan verlijmen en met lange lijmtangen in elkaar drukken?
 
P

Pel

Guest
Ik zou er een nieuwe lat inzetten, want je hebt een verlies van tweemaal de zaagsnede is ± 6 mm.

Groet Pel.
 

ccrider

Actieve deelnemer
24 jan 2011
178
17
Beusichem (Betuwe)
Ik zou toch wat terughoudend zijn om dit met de invalzaag aan te gaan. Erg veel vlees om de rail op te laten steunen is er niet of je moet een stuk van het onderstel er mee af zagen. Mijn invalzaag komt nooit zo dicht bij de rand in ieder geval. Of zie ik iets over het hoofd?
Ik zou zelf meer heil zien in de bovengenoemde Fein. Die steek je plat langs het blad met minimaal verlies.
En misschien een open deur: Is het watervast verlijmd? Zo niet kun je ook nog proberen de lijm op te laten lossen.

De scheuren inderdaad vol laten lopen met lijm en dan dichttrekken met klemmen. De bovenkant(en) van het onderstel vlak maken met een schaaf en het blad met bladogen (van die achtjes, heet dat zo?) of bladwervels opnieuw vast zetten zodat het kan blijven werken.

Groet,
CC
 

ccrider

Actieve deelnemer
24 jan 2011
178
17
Beusichem (Betuwe)
Ah tegelijk geplaatst! Ik geloof dat Pel het over de scheur in het blad heeft en niet over hoe het blad los te zagen van het onderstel. Dan heb ik niks gezegd:)
 
P

Pel

Guest
Als de scheur niet dicht te lijmen is, of anderszins op te lossen is, dan blijft er niet veel over als het slechte stuk er met een invalzaag tussenuit zagen en er een nieuw stuk in te zetten. Ik zou de tafel zeker nog niet afwerken met olie of lak, maar eerst een tijdje in een ruimte van ± 20° zetten, om te zien of hij niet meer gaat scheuren, wat ik niet hoop maar neem het zekere maar voor het onzekere. Het blad kan eigenlijk niet werken op deze manier, dus wat is wijsheid in deze, als je het blad los kunt maken kies dan voor die optie.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.776
931
Leeuwarden
In dit filmpje kun je in de tweede helft zien hoe je met een Fein of ander multitool kunt werken om iets los te zagen vanuit een plat vlak, zoals in jouw geval de regels los te zagen van de bladen. Kwestie van de tafel op de kop leggen en los gaan:rolleyes:

Succes! Fons

 
P

Pel

Guest
Inderdaad Fons met een multitool zou het mogelijk zijn, het komt denk ik omdat je hem niet vaak gebruikt, dat je er daardoor niet aan denkt.

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.