Scheuren in hout

jagieXK

Actieve deelnemer
20 feb 2018
33
0
Goedemiddag,

Ik ben nieuw hier en ik had een vraagje, ik heb een tafel vorig jaar gemaakt van Zirbenhout (een bed is ook in de maak, en bijna af), helaas hoorde ik afgelopen zaterdag een ''pok'' geluid, zag niks, maar gisteravond zag ik een scheur lopen in het bovenblad, niet eens in het gelijmde deel.
Ik moet het bovenblad nog behandelen met skylt om het vloeistofdicht te krijgen, wellicht geeft dit een gevuld resultaat hiervoor, zou dit wat zijn of is er een andere (betere) methode in jullie ogen ?

Vermoedelijk komt het door mijn gaskachel die pas aangesloten is, droge lucht..vloerverwarming kan die beter aan lijkt het...jammer, maar waar.

Groeten,
Anton
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Als je het opvult met iets wat hard wordt, dan is er ook geen ruimte meer om te krimpen als de luchtvochtigheid weer toeneemt.
Dan kan je beter eerst iets flexibel in de scheur doen, en dan aflakken.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
iets flexibels zal de lak van het hout persen bij krimp van het hout
volgens mij is het altijd kiezen uit 2 kwaden
 

jagieXK

Actieve deelnemer
20 feb 2018
33
0
Bij deze drie foto's.

IMG_1958.JPGIMG_1960.JPGIMG_1959.JPG

Twee verschillende opmerkingen, het is natuurlijk ook voorlief nemen maar met een lak kan je het wel mooi maskeren denk ik :confused:
Het is een salontafel, in hoeverre zal er verschil zijn tussen uitzet en krimp vraag ik me af, enige verschil is zomers met de vloerverwarming.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
ik zou er niks aan doen, over een (half) jaar het blad precies op de scheur doorzagen en opnieuw aan elkaar zetten
 

jagieXK

Actieve deelnemer
20 feb 2018
33
0
Dat lukt niet meer, blad is verlijmd aan onderliggers..doen de meubelmakers dat altijd anders vraag ik me nu af ?(offtopic)
 

jagieXK

Actieve deelnemer
20 feb 2018
33
0
ok, dat is flink balen...dan kan ik wel meer verwachten dus.
Zoiets nog los te krijgen ?
 
P

Pel

Guest
Dat lukt niet meer, blad is verlijmd aan onderliggers..doen de meubelmakers dat altijd anders vraag ik me nu af ?(offtopic)
Meubelmakers lijmen een blad nooit vast aan een onderstel, om de eenvoudige reden, dat als er iets met het blad of onderstel is het makkelijk te demonteren is. Ook makkelijk voor o.a. transport van meubels.

Je zou misschien over een tijdje het slechte stuk met een invalzaag eruit kunnen zagen en er een nieuw balkje inlijmen?

groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jagieXK

Actieve deelnemer
20 feb 2018
33
0
Dan is dat duidelijk voor de volgende keer, leermoment ;)
Maar is het blad nog los te krijgen op de één of andere manier ?
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
De onderliggers vlak onder het blad los zagen.
En dan slobgaten in de onderliggers boren en het blad met schroeven vast zetten.

En ik zou daar niet te lang mee wachten, want ik denk dat er dan nog meer scheuren komen.

Als je de onderliggers er snel af zaagt, dan kan je lijm in de scheur doen (flink er in persen) en met lijmklemmen de scheur weer dicht drukken.
 

jagieXK

Actieve deelnemer
20 feb 2018
33
0
Poah, heb boel verkeerd gedaan, was er zo enthousiast over!
die oplossingen gaan echt niet werken, poten zijn ook gelijmd aan het bovenblad en de liggers ook weer tussen de poten, schroefloos leek me zo mooi maar dat gaat dus volledig de verkeerde kant op.

in iedere geval bedankt voor de info :(
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Nou ja.... niet te snel opgeven hoor! Goede leerschool en genoeg bereidheid hier om je te helpen de fout te herstellen. Misschien nog wat foto’s van de constructie van de onderkant plaatsen. Op voorhand zit ik te denken om met een Fein of een ander multitool het blad van het pootstel te zagen en de zaak te corrigeren zoals al is aangegeven.

Fons
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Ho ho! Niet opgeven!
Neem eens een foto van de onderkant van de tafel, dan kunnen we meer advies geven.
Met een handzaag is het best wel te doen.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
schroefloos leek me zo mooi maar dat gaat dus volledig de verkeerde kant op.

Ook met schroeven had je hetzelfde probleem gehad.... probleem blijft dat je in de constructie rekening moet houden met bewegen van het hout, en zeker met het blad.

Zsm het blad loskrijgen van het onderstel voordat er nog meer scheurt, en dan de constructie aanpassen.
Het onderblad heeft hetzelfde probleem.
 
Laatst bewerkt:

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Mooie tafel!
Maar met dat onderblad erbij maakt het wel wat lastiger. Die kan ook gaan krimpen en scheuren.
Misschien als je de hele tafel in de skyld lak zet, zodat het minder gevoelig voor vocht wordt. Maar ik ben bang dat als je scheuren wil voorkomen, dat je dan alles los moet zagen en de bladen met bladwervels vast moet zetten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.