Zit er nog toekomst in de ambachtelijke Meubelmakerij / Meubelbranche?

DennisBerl

Nieuw lid
6 sep 2017
23
0
Zuid-Limburg
Beste mede-houtliefhebbers,

Ik ben mij al geruime tijd aan het oriënteren op de arbeidsmarkt. Ik kom vanuit een kantoorbaan en na een flinke burn-out kwam ik tot de conclusie dat ik graag meer technisch gericht en fysiek werk wil doen. Ik vind het bewerken van hout prachtig en ik had mijn zinnen gezet op het vinden van een baan in de richting van de meubelmakerij. Na veel zoeken, gesprekken voeren met één van de weinige meubelmakers in de buurt (Zuid-Limburg), kom ik "bijna" tot de conclusie dat de kans van het vinden van werk (in de zin van betaalde kracht) erg klein is. Dat vind ik erg jammer. Ik ben benieuwd naar jullie visie over de meubelbranche:


  • Wat is jullie visie van de branche is vanuit professioneel oogpunt?
  • Zit er nog toekomst in? Zo ja, hoe dan?
  • Ik ben beginnend meubelmaker, is het parttime een eigen bedrijf starten misschien tactvol?
  • Hebben jullie misschien nog tips over hoe je in deze branche terecht kunt komen om zodoende in je levensbehoeften te voorzien?

Ik ben erg benieuwd naar jullie visies, ideeën en meningen. Misschien bloeit er nog iets op waardoor wij met ons allen meer kunnen betekenen voor het ambacht!
Bij voorbaat dank voor de moeite om te reageren!

Groet,

Dennis


p.s. Ik weet niet zeker of dit in het juiste onderdeel van het forum is geplaatst.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.109
515
Moordrecht
Even een gedachtegang van mij, geen pro.

Van de week was ik bij een meubelmaker die (eigenlijk uitsluitend) eiken meubels maak,t o.a. voor de badkamer. Eigenlijk vanuit huis en parttime. Deze jongen (en zijn vrouw) zijn ingesprongen in een markt die momenteel blijkbaar erg in zwang is, want ze komen om in het werk. Wel wat ruw (rustiek), maar in die mate precies werk dat de meubels vlak op de grond staan en de kastdeuren rondom dezelfde spleet open hebben. Ik als houtbewerker krijg van sommige dingen jeuk en heb aangegeven dat ik sommige dingen wel anders zou willen zien en dat gaan ze ook doen. Ze hebben een kleine showroom en daar zie je ook duidelijk wat evolutie in de manier van bouwen. Ik let op kleine dingen en met mij nog meer, maar het gros van de mensen ziet niet dat de schroeven net niet op 1 lijn zitten en zijn sneller tevreden..

Er stond een dewalt tafelzaag, afkortzaag en een klein vlakbankje. Nu aan het denken over een uitbreiding met een formaatzaag en wat meer echte pro apparatuur.

E.e.a. houdt wel in dat je wat vaste modellen maakt en wat maatwerk en je concept simpel houdt. Ze doen het goed en leuk, vragen niet al teveel en springen in op de huidige markt. Als je je doelen laag houdt is dit volgens mij met een relatief kleine investering prima te doen in den beginne.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Benchworks is ook klein begonnen en ik heb niet het idee dat hij te weinig werk heeft. Integendeel zelf. Hij zit wel net aan andere andere kant van de grens (op de taalgrens van Nederlands en Frans, vlak bij Luik).
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.758
731
Enschede, Twente
Bij mij om de hoek, hier in Enschede, is een al lang leegstaand winkelpand sinds enige tijd in gebruik bij 'makers', kunstenaars en artistiek angehauchte personen, die daar hun produkten verkopen. Daar zit ook het een en ander van hout bij & als ik zie wat de gevraagde prijzen zijn, vraag ik me af hoe het allemaal uitkan… Oftewel: er zit geen bodem in de markt van houtprodukten. Teveel werken onder de prijs & wil je er van kunnen leven, zul je je moeten onderscheiden in ontwerp en uitwerking. Of zoals hiervoor aangegeven, even kunnen meeliften op een lucratieve trend — maar die gaat ook weer voorbij.

Dat gezegd hebbende ga ik volgend jaar wel een bedrijfje in houtspullen beginnen. Al was het maar om in de periode tot ik van Opa Drees geld krijg nog wat belastingvoordeel te mogen genieten (het wordt mijn vierde bedrijf, na drie in de vormgeving en communicatie).
 

yoek

Actieve deelnemer
19 jul 2013
215
6
Oisterwijk
Ik merk om me heen dat er voor maatwerk meubels echt wel ruimte is. Laatst was er weer een onderzoek dat er veel te weinig ambachtsmensen meer zijn, timmerlui, stoffeerders. Maar meubelmakers weet ik niet. Ook veel mensen om me heen die een maatwerk kast willen hebben, en niemand die uberhaubt wil komen praten. Te veel werk voor vaste klanten.
Ikzelf ben bezig iets op te zetten en ga zelf houten producten maken die ik daarna via ateliertjes en braderieën wil gaan verkopen. Maatwerk en grote projecten zie ik (nog) niet zitten. Ik ga dit ook naast mijn werk doen, na de conclusie dat kantoorwerk niet mijn ding is. Nu een nieuwe baan (wel weer kantoor), en heel veel ideeën voor erbij.....
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Misschien kom dit allemaal wat negatief over Dennis, ik meen mij ook te herinneren dat deze vraag laatst hier ook nog eens is gesteld door een forumlid. https://www.woodworking.nl/showthre...k-zaagtafel-en-lintzaag&highlight=Meubelmaker

De meeste kleine meubelmakerijen zijn op sterven na dood, na een bloei periode te hebben gehad met zware de eiken meubels zit daar nu duidelijk de klad in. Meubels maken tegenwoordig houd in, veel met plaat materiaal werken en een beetje massief hout, o.a. kasten en keukens. Op het ogenblik ken ik geen meubelmaker die hoofdzakelijk stoelen en kasten van massief hout maakt. Wel in combinatie met interieur bouw en keukenbouw dus meer het allround houtbewerken, vergeet ook niet dat het enorm veel tijd en goodwill kost om een klantenkring op te bouwen. Ook in machines en klein gereedschap wat je zeker nodig hebt gaat veel geld in zitten, ik kan mij herinneren dat een vriend van mij een kantenaanlijm machine had staan waar soms een ZZP-er die deze machine onmogelijk kon betalen bij hem de afwerking deed tegen een vergoeding.

Zo zie je dat daar heel wat bij komt kijken, ik wil je niet ontmoedigen maar denk hier zeker niet te licht over, zeker als je er met je inkomen afhankelijk moet zijn. Ook het feit dat je beginnend meubelmaker bent spreekt niet echt in je voordeel, het houdt in dat je nog veel moet leren, en leren gebeurd met vallen en opstaan, of de klant daar een boodschap aan heeft betwijfel ik. Die verwacht een perfect afgewerkt product, ik kan mij een uitspraak van een oude meubelmaker herinneren, mensen kopen een bijzet tafeltje van twee tientjes, en vallen over minste of geringste, kopen ze een auto van €7000 wordt er nog niet op een deuk meer of minder gekeken. Ik wil hiermee zeggen dat klanten van een meubelmaker veel kritischer zijn als klanten van de Ikea daar is vaak de prijs van belang.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
klein beginnen, part time....geeft je de kans te zoeken, ontwikkelen en af te tasten waar jouw ideaal een raakvlak heeft met de markt
Én niet heel onbelangrijk een voorraad op te bouwen, er gaat een hoop geld in materiaal zitten en je wil niet steeds misgrijpen
 

DennisBerl

Nieuw lid
6 sep 2017
23
0
Zuid-Limburg
Benchworks is ook klein begonnen en ik heb niet het idee dat hij te weinig werk heeft. Integendeel zelf. Hij zit wel net aan andere andere kant van de grens (op de taalgrens van Nederlands en Frans, vlak bij Luik).

Dit is ook de andere kant van het verhaal, het zijn de succesverhalen. Die vind ik ook heel waardevol.

[... zei:
Opa Drees geld krijg nog wat belastingvoordeel te mogen genieten (het wordt mijn vierde bedrijf, na drie in de vormgeving en communicatie).

Opa Drees, ik moest even lachen want dat is toch wel ver voor mijn tijd, zelfs zijn zoon is al overleden. Succes ermee!

Misschien kom dit allemaal wat negatief over Dennis, ik meen mij ook te herinneren dat deze vraag laatst hier ook nog eens is gesteld door een forumlid. https://www.woodworking.nl/showthre...k-zaagtafel-en-lintzaag&highlight=Meubelmaker

Zo zie je dat daar heel wat bij komt kijken, ik wil je niet ontmoedigen maar denk hier zeker niet te licht over, zeker als je er met je inkomen afhankelijk moet zijn. Ook het feit dat je beginnend meubelmaker bent spreekt niet echt in je voordeel, het houdt in dat je nog veel moet leren, en leren gebeurd met vallen en opstaan, of de klant daar een boodschap aan heeft betwijfel ik. Die verwacht een perfect afgewerkt product, ik kan mij een uitspraak van een oude meubelmaker herinneren, mensen kopen een bijzet tafeltje van twee tientjes, en vallen over minste of geringste, kopen ze een auto van €7000 wordt er nog niet op een deuk meer of minder gekeken. Ik wil hiermee zeggen dat klanten van een meubelmaker veel kritischer zijn als klanten van de Ikea daar is vaak de prijs van belang.

Groet Pel.

Bedankt Pel, daar slaat u de spijker op zijn kop en dat doe ik sowieso niet. De link had ik nog niet gelezen, het topic is inderdaad op een gegeven moment overgegaan richting zijn toekomstig bedrijf.

Al denk ik wel dat er meer mogelijk is dan dat in eerste instantie gedacht wordt. De vakman van vroeger was de vakman voor één bepaald vak, tegenwoordig moet je veel meer kunnen. Marketing middels verschillende kanalen waaronder social media, daarnaast is het hebben van een goede netwerkkring ook geen overbodige luxe.

De mensen waar ik tot nu toe mee heb gesproken, hebben allen een erg goed lopend bedrijf. En ook zij zijn multi-disciplinair, van plaatmateriaal tot aan het gebruik maken van social media. De één noemt het echt werk, de andere noemt het zijn hobby. Beide verdienen er goed hun brood aan. Er is zelfs één persoon die gewoon gestart is 11 jaar geleden, geen kennis van hout, geen kennis van meubels en die heeft nu klanten in Amsterdam zitten. Echter geven ze wel aan, reken op een werkdag van 10-12 uur.

klein beginnen, part time....geeft je de kans te zoeken, ontwikkelen en af te tasten waar jouw ideaal een raakvlak heeft met de markt
Én niet heel onbelangrijk een voorraad op te bouwen, er gaat een hoop geld in materiaal zitten en je wil niet steeds misgrijpen

Dat is denk ik ook de beste manier. Het is wel spannend. Je hoeft maar net die ene persoon tegen te komen die je werk geweldig vind en dit doorverteld...
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.067
393
Voor een vakman is er zeker werk.
Maar ben je dat ook?

iets voor de verkoop produceren is wal wat anders dan voor je zelf.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Als je een meer allround timmerman wordt / bent dan is het denk ik eenvoudiger om een goede boterham te verdienen. De verhouding uurloon - materiaalkosten is dan anders en niet zo confronterend voor sommige mensen:) En vergeet niet dat je maar beperkt de mogelijkheid hebt om efficienter te produceren waardoor je je uurloon maar beperkt kunt verlagen.

Mijn vrouw is twee jaar geleden een eigen bedrijf begonnen en het eerste jaar zat ze bijna 24/7 te werken om haar klanten bestand en Portfolio op te bouwen via Internet / Facebook. Dat begint nu eindelijk vruchten af te werpen. Al die tijd ging er vaak meer geld uit dan erin kwam.
 

DennisBerl

Nieuw lid
6 sep 2017
23
0
Zuid-Limburg
Voor een vakman is er zeker werk.
Maar ben je dat ook?

iets voor de verkoop produceren is wal wat anders dan voor je zelf.

Ik begrijp wat je zegt maar het klinkt een beetje alsof je geen vakman kan worden door gewoon te doen. Hieronder zoals ik ernaar kijk.

Een vakman wordt je door te doen, een ondernemer wordt je door te ondernemen. Beide personen zijn begonnen bij nul, al dan niet onder het toeziend oog van een deskundige.
Definieer eens wat een vakman is? Mijn definitie van een vakman: Iemand die doelgericht, en zich bewust van de wensen van de klant, een product weet neer te zetten waar de klant blij mee is. Iemand die technisch inzicht heeft en die voor elk probleem wel een oplossing weet te bedenken en/of weet bij wie die moet zijn om dat probleem op te lossen. En iemand die altijd bij wilt leren, zowel op op gebied van houtbewerking en vooral op gebied van de trends van het moment. Voorbeelden zijn zelfbouw CNC (geen € 100.000,-), nieuwe concepten waarbij een werkplaats gedeeld wordt, werken met plaatmateriaal en daar toch een mooi resultaat mee neer te zetten en tevens ook sociale vaardigheden en ondernemersskills.

Kortom, ik denk dat het in eerste instantie niet uitmaakt of je een ervaren vakman bent of een beginnend. Wat belangrijk is, is dat naar mijn idee je zelf heel goed weet wat je wel en niet kan en dat de klant tevreden is. En wat je niet weet, kun je mijn inziens leren.
 
Laatst bewerkt:

yoek

Actieve deelnemer
19 jul 2013
215
6
Oisterwijk
Definieer eens wat een vakman is? Mijn definitie van een vakman: Iemand die doelgericht, en zich bewust van de wensen van de klant, een product weet neer te zetten waar de klant blij mee is. Iemand die technisch inzicht heeft en die voor elk probleem wel een oplossing weet te bedenken en/of weet bij wie die moet zijn om dat probleem op te lossen. En iemand die altijd bij wilt leren, zowel op op gebied van houtbewerking en vooral op gebied van de trends van het moment. Voorbeelden zijn zelfbouw CNC (geen € 100.000,-), nieuwe concepten waarbij een werkplaats gedeeld wordt, werken met plaatmateriaal en daar toch een mooi resultaat mee neer te zetten en tevens ook sociale vaardigheden en ondernemersskills.

Kortom, ik denk dat het in eerste instantie niet uitmaakt of je een ervaren vakman bent of een beginnend. Wat belangrijk is, is dat naar mijn idee je zelf heel goed weet wat je wel en niet kan en dat de klant tevreden is. En wat je niet weet, kun je mijn inziens leren.

Jij hebt helemaal geen advies nodig, jij moet gewoon beginnen!
Act before you’re ready!
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Het valt en staat met de klanten die je aan weet te trekken. Als voorbeeld: We willen bijvoorbeeld keukenstoelen hebben en niet van die moderne. Bij geen enkele meubelzaak zijn we geslaagd dus nu ga ik zelf iets proberen. Stel ik weet een meubelmaker die stoelen maakt en wat zou het mooi zijn als die net de stoelen kan en wil maken die je wilt hebben. Persoonlijk denk ik dat het grootste uitdaging wordt om de klant met de leverancier in contact te brengen. Lever vakwerk en goede service en dan moet je opdrachten kunnen krijgen. Dat meubelmakers het niet redden ligt volgens mij aan het feit dat klanten ze niet weten te vinden, of dat ze geen buffer hebben om dalen in vraag op te vangen en geen mogelijkheden hebben om pieken goed af te vangen.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
868
183
Ik begrijp wat je zegt maar het klinkt een beetje alsof je geen vakman kan worden door gewoon te doen.
Zeker kan dat. In de middeleeuwen werkten de gildes al zo, maar toen hadden ze wel prima voorbeelden in de vorm van uitstekende vaklieden. Sommige basistechnieken kun je prima leren uit een boek, maar veel van de vaardigheden zal je in de praktijk moeten verkrijgen.

De beste manier om dit aan te pakken is het "erbij" te doen, maar daarbij maak ik me wel zorgen. Een burnout geeft vaak aan dat je je grenzen niet goed kent. Een eigen bedrijf opzetten kost zeker in de opstartfase enorm veel tijd en inspanning, het is de vraag of het in dit specifieke geval goed gaat komen.
Maar aan de andere kant: nu is een goede tijd om het te proberen. De arbeidsmarkt zal krap worden, dus lukt het niet dan kun je waarschijnlijk snel een andere baan vinden. Misschien is dat dan niet de droombaan die je nu voor ogen hebt, maar wel een die wat beter bij je wensen aansluit.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.067
393
Tja
Een vakman wordt je inderdaad door het te doen
Maar een goede basis is wel gewenst als je een opleiding volgt krijg je de samengestelde kennis van een heleboel vakmensen die jouw voorgingen aangeboden
Als je gewoon maar begint zonder voorkennis zijn er voor elk geslaagde poging 1000 mislukte denk ik maar daar hoor je verders niets over

Als ik als klant een meubel laat maken bij iemand die zich meubelmaker noemt verwacht ik een topprodukt
voor een 13 in een dozijn kastje klop je daar niet aan
een een op maat gemaakte kastenwand van plaatmateriaal kan je ook bij de multimate bestellen of zo
(die waar ik kom heeft toevallig een cnc staan die zo op het oog best wel eens een ton gekost kan hebben en het werkplaats personeel kan er mee omgaan ook)
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.109
515
Moordrecht
Tja
Een vakman wordt je inderdaad door het te doen
Maar een goede basis is wel gewenst als je een opleiding volgt krijg je de samengestelde kennis van een heleboel vakmensen die jouw voorgingen aangeboden
Als je gewoon maar begint zonder voorkennis zijn er voor elk geslaagde poging 1000 mislukte denk ik maar daar hoor je verders niets over

Als ik als klant een meubel laat maken bij iemand die zich meubelmaker noemt verwacht ik een topprodukt
voor een 13 in een dozijn kastje klop je daar niet aan
een een op maat gemaakte kastenwand van plaatmateriaal kan je ook bij de multimate bestellen of zo
(die waar ik kom heeft toevallig een cnc staan die zo op het oog best wel eens een ton gekost kan hebben en het werkplaats personeel kan er mee omgaan ook)

Aan allen die hier actief zijn: Wij/jullie zijn houtbewerkers en dus vele malen kritischer, zeker op houtgebied. Ik durf te zeggen dat Mien van de overkant, die wat centjes overheeft voor de nieuwe badkamer, graag naar VT wonen kijkt, bij de Badkamerboer kan slagen, of bij een beginnend meubelmaker die massief houten meubeltjes maakt met als toevoeging "rustiek". Wel met liefde gemaakt, maar niet op de micrometer precies. Omdat het dat stempel heeft, kunnen de meubels sneller gemaakt worden, zeker als er een aantal standaardmodellen zijn die dan toevallig overeenkomen met de wensen. Bij de Badkamerboer kost zo'n kastje gefineerd plaatmateriaal €1200 en bij de meubelmaker kost een soortgelijk kastje €650. Dat kastje heeft dan smoel tot en met en het is "handgemaakt". Vergeet niet de kracht van die term! Zeker als hij ook nog waar is. In mijn eerdere post hier adverteert de beste man op MP met wat modellen en heeft een goed verzorgde (eigenlijk 2) website. Daarnaast een hyper enthousiaste vrouw en een huis vol met zelfgemaakte meubels.. Dat is pluspunt twee.. Je moet het wel verkopen...

Op die manier bedien je een deel van de markt, kan je ervaring opdoen en daardoor steeds meer maatwerk leveren. Als je dan ook nog handig bent met social media is de cirkel rond. Ik denk dat het kans van slagen heeft, maar daar staat tegenover dat je wel een bepaalde mate van kwaliteit moet leveren. Gebrek daaraan wordt vanzelf afgestraft. Het is een voorbeeld van een model, hè, de exacte uitvoering kan afwijken. En het is ook een model, misschien dat sommigen walgen bij dit idee, zeker als ik de kunstwerken zie die sommigen hier produceren, maar dat is dan ook gelijk een ander deel van de markt. Als je de gehele markt wil bedienen, dan gaat voorgaande niet op, tenminste, niet meteen..
 
Laatst bewerkt:

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.760
146
Rotterdam
Ik ken een bedrijf dat kraanwater in flesjes verkoopt, dus waarom zou een handgemaakt meubel niet verkopen?
Maar het is wel een kip en het ei verhaal. Als er nauwelijks hand gemaakte meubels te koop zijn, is er ook geen markt voor. Terwijl de in Vietnam handgemaakte houten prullaria bij de Action wel makkelijk verkoopt.
Als er meer kleine meubel bedrijfjes zouden zijn, dan zullen er ook meer klanten komen. En andersom ook.
Maar wie zet de eerste stap? De klanten of de aanbieders?
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.067
393
Het is de prijs die doorslaggevend is voor die prullen bij de action
je kan daar het hout nog niet eens voor kopen laat staan iets maken.

Het bestaat niet dat je professioneel 1 gelijkwaardig meubel produceer voor minder dan de prijs van een massa product vergelijkbaar met de goede kwaliteit van ikea
Maar als je iets bij een echte meubelzaak koopt is het tegenwoordig ook bijna maatwerk die meubels worden niet op voorraad gemaakt en zijn vrijwel geheel naar wens uitgevoerd.
dan is het waarschijnlijk wel te doen aangezien er geen marge voor de verkoper in moet
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.