Zit er nog toekomst in de ambachtelijke Meubelmakerij / Meubelbranche?

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Het is de prijs die doorslaggevend is voor die prullen bij de action
je kan daar het hout nog niet eens voor kopen laat staan iets maken.

Het bestaat niet dat je professioneel 1 gelijkwaardig meubel produceer voor minder dan de prijs van een massa product vergelijkbaar met de goede kwaliteit van ikea
Maar als je iets bij een echte meubelzaak koopt is het tegenwoordig ook bijna maatwerk die meubels worden niet op voorraad gemaakt en zijn vrijwel geheel naar wens uitgevoerd.
dan is het waarschijnlijk wel te doen aangezien er geen marge voor de verkoper in moet

Maar jij hebt het steeds maar over puur maatwerk, dan kan het inderdaad niet uit, maar met een paar vaste modellen kan dat dus wel. Tekening is er, na een paar keer gemaakt te hebben, heb je de snelheid er ook in.. Ik zie nog steeds niet in waarom dat niet zou werken, in den beginne.
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
....prullaria bij de Action wel makkelijk verkoopt...

Vorige week naar de Action gegaan : kandelaar : ong 7 Euro
op een paar detailkes na is er dezelfde kandelaar van Henders en Hazel ... = 29 Euro
Diene van de Action is wel lelijk gevernist, maar heb ik afgenomen met een schraapstaal... basismateriaal = teak, is dus hetzelfde als H&H
Komen de buren binnen ... wat dachten zij te zien ??? juist Henders
Verwonderd dat Action wel goed verkoopt ???


Als we als houtbewerkers een verschil willen maken, moeten we geen teak-houten kandelaars draaien die al in overvloed beschikbaar zijn in alle prijs-klasses en waar de transportkosten hoger zijn dan de waarde van het stuk, maar unicums en klant-specifieke wensen vervullen, zorgen dat ze iets hebben dat anderen niet hebben.

Hier in Tongeren is dat dan ook stukken die met de antiekmarkt te maken heeft : vb een tafelverlengstuk van een oude uitrekbare tafel (op maat gemaakt)

Jos
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Op de topic vraag is het antwoord dus eigenlijk nee. De grote bedrijven kunnen het veel efficienter. Ook de robotisering komt er aan. Naar mijn idee is het alleen mogelijk als er een alternatief komt voor het ongebreidelde kapitalisme en ongelijkheid in grondstoffen. Als ik een nieuwe eetkamer tafel wil met 6 stoelen, ben ik bij de kringloop 100 euro kwijt, bij de ikea 500 euro? en bij de meubelmaker 4000 ?

tap novo .jpg
Het teak tafeltje staat nu in mijn tuin!
 
Laatst bewerkt:

littleart

Actieve deelnemer
18 feb 2016
220
0
Voor een goede meubelmaker zal er altijd werk zijn alleen de wijze waarop we in de toekomst te werk gaan zal drastisch gaan veranderen en daarbij zal het hout al maar duurder worden. Op dit moment wissel ik meubelmaken af met in en exterieur betimmeringen en pak ik zelfs af en toe mijn oude beroep nog op loodgieterlarij. Een werkplaats heb ik aan huis en zo spaar ik op de kosten. Hierdoor kan ik dan weer voor leuk geld mooie dingen maken. Dus ja er is zeker ruimte voor mooi meubelwerk het is alleen wel lastig dit uit te baten tegen een goed modaal salaris. Zeker als je ook nog eens vast zit aan een huurpand. Btw. een burnout dwingt je te zoeken naar je betere ik en schept kaders en grenzen succes met je overwegingen!
 

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Ik ben 3,5 jaar geleden begonnen aan een opleiding.(1x per week bij HMC Rotterdam) ondertussen m`n eerste klanten aan het binnenhalen. Niet te bang zijn voor grotere opdrachten. (mits je dus wel enige basiskennis heb) De stap erna is inderdaad veeeeel investeren. Met tijd. En stapje voor stapje wat machines. Niet gelijk de nieuwste van de nieuwste.
En dan is t zaak de dingen die je maakt portfolio waardig zijn. En dan inderdaad te weinig vragen. Maar wel je willen specialiceren in 1 ding.
Zodra je begint met klusjes ernaast is het moeilijk daar weer van af te komen.

Er is inderdaad meer markt voor timmerklussen, inbouwkasten etc. Maar voor het echte ambachte meubelmaker met massiefhout is ook wel markt.. Maar die mensen zoeken volgens mij ook meubelmakers gespecialiceerd in massieve, degelijk gemaakte meubels naar eigen wensen.

Maargoed.. ik was net opweg om er m`n boterham mee te willen verdienen en ik krijg nu een kans bij een meubelmakerij die alleen met massief hout werkt. Altijd al gedaan. En ze bestaan nu zo`n 30 jaar. Ze blijven bij hun waarden, en maken zelfs de lades met zwaluwstaarten. Ze hebben ook een mooie toonkamer, niet alleen voor verkoop. maar vooral voor overtuiging van de klanten. Als je de kwaliteit van de meubels ziet, geeft dat vertrouwen dat het veel centjes waard is. En ondertussen weten genoeg klanten ze te vinden. Genoeg om 4 meubelmakers bezig te houden.
Daarnaast geven ze overigs ook cursus in het ambachtelijk meubelmaken. En dat is ook een manier om genoeg te verdienen.

3,5 jaar is nog niet zo veel. Dus ik ben geen evaringsdeskundige.. maar ik geloof wel in het ambacht! Er een niche markt! dus ik zou zeggen ga ervoor!
 

DennisBerl

Nieuw lid
6 sep 2017
23
0
Zuid-Limburg
Bedankt allemaal voor jullie meningen, terechte zorgen en adviezen. Mijn burnout kwam niet voort uit werk, maar uit 3,5 jaar 12 uur per dag solliciteren en fulltime bezig zijn met het vinden van werk in alle hoedanigheid. Een verschrikkelijke periode met heel veel stress, iets dat op alle vlakken van mijn leven een behoorlijke impact had. Gelukkig is dat voorbij en kan ik mij volledig richten op de mooie toekomst.

Zoals enkelen ook aangeven geloof ik ook in een nichemarkt. Ik ga mij voor nu eerst lekker richten op mijn werk, de financiële vergoeding die ik daarvan krijgt opent veel deuren en zorgt ervoor dat veel meer mogelijk is dan 10-12 uur per dag werken als meubelmaker. Dan heb ik naast mijn werk ook de mogelijkheid om te investeren in materiaal en gereedschap.

Nogmaals bedankt voor jullie meningen, tips en adviezen!
 
P

Pel

Guest
Dennis wat je keuze ook is, ik wens je heel veel succes.

Groet Pel.
 

koenele

Actieve deelnemer
4 feb 2014
120
9
Er zal altijd werk zijn voor goede vakmensen. Altijd... Of dat nu als bakker, metaalbewerker of schrijnwerker is.

Ben zelf van bijberoep overgegaan naar hoofdberoep over een periode van 2 jaar. Ook vanuit de droom om met mijn handen te werken na 5 jaar gewerkt te hebben als historisch onderzoeker achter een bureau.
Aanvankelijk was de droom om enkel met massief te werken maar dat is in de huidige markt niet evident. Er is gewoonweg veel meer vraag naar plaatmateriaal. Om nog niet te spreken van de marges...
Ondertussen haal ik ook veel voldoening uit het werken met plaatmateriaal al dan niet in combi met massieve materialen en staat de aankoop van een kantenlijmer op de planning... zo zie je maar hoe de markt deels de richting van je business bepaalt.
En de eerste jaren is het vooral erg hard werken om je netwerk uit te breiden en elke verdiende euro opnieuw te investeren in je kennis of machinepark. Er zijn sectoren waar er een pak minder financiële inspanningen nodig zijn om toch een zaak uit te bouwen. Hou daar rekening mee.

Het werken met hout de droom. Maar vergeet niet wat er allemaal bij komt kijken... Je hebt administratief veel werk, fiscale en juridische rompslomp, etc. Ik werk 8 a 10u per dag in atelier en elke avond nog een paar uur rondrijden om klanten te bezoeken of op bureau calculeren. Ik ben van een 9 to 5 omgeving met betaald verlof, gegarandeerd pensioen, ziekteverlof etc overgegaan naar situatie waar je volkomen je eigen plan moet trekken en een nieuw evenwicht moet zoeken tussen werken en je privé leven.

Succes met je beslissing!
 
Laatst bewerkt:

DennisBerl

Nieuw lid
6 sep 2017
23
0
Zuid-Limburg
Bedankt Koenele, mooi verhaal en een reële blik in hoe het zit. Bedankt voor je openheid. Ik houd het voor nu even een aantal jaar op een 9-5 baan en daarnaast leuke houtprojecten verzinnen. De droom blijft :)
 

koenele

Actieve deelnemer
4 feb 2014
120
9
Maar voor alle duidelijkheid: ik heb nog geen seconde spijt gehad van de ommezwaai...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.