Voorritser

Houtbewerker

Actieve deelnemer
3 jan 2008
146
4
In verband met de aanschaf van een combinatiemachine overweeg ik om hier gelijk een voorritser op te laten zetten. Maar nu hoor ik verschillende geluiden hierover.
De zaag ga ik gebruiken voor de volgende zaken:
- schulpen en afkorten van zowel zacht (vuren grenen) als hard (eiken, beuken, etc) hout.
- zagen van MDF, zowel 'blank' , als gemelamineerd (wit MDF)

Momenteel gebruik ik de Festool CS 70, zonder splinterbescherming. Het zaagresultaat is acceptabel.

Alvast bedankt voor jullie waardevolle reacties!

gr, Wim
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Hallo Wim, ik gebruik zelf geen voorritser op mijn formaatzaag. Die heb je volgens mij alleen maar nodig als je plaatmateriaal zaagt dat aan beide zijde gefineerd is, of b.v. beplakt met HPL. Belangrijk aan je zaagblad is het aantal tanden en de tandvorm. Op je CS70 kun je de snelheid nog aanpassen (handig b.v. als je aluminum moet zagen) maar de meeste zaagmachines hebben dat niet, dus het blad moet op volle snelheid zijn werk doen. Zorg daarom voor een scherpe zaag die geschikt is voor materiaal dat je zaagt. In de documentatie van b.v. Felder/Hammer en Festool staat wel de nodige info over welk zaagblad waar voor gebruikt kan worden.
Om op je vraag terug te komen, ik heb de voorritser nog niet gemist, maar zaag dan ook (bijna) nooit beplakte platen. Ik zou het geld van de voorritser investeren ik een aantal verschillende zaagbladen.

jaap
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Hoi Wim,

Als het mogelijk is zou ik in ieder geval kiezen voor een voorritser met eigen motor. Ik heb zelf een tijdje een voorritser gebruikt met snaaraandrijving via een poelie op het zaagblad. Wat mij betreft is dit een waardeloos systeem. Het is mij een aantal keren gebeurd dat het voorritsblad stopte en de snaar gelijk verbrand was. Naast de voorritser kan je ook zaagbladen kopen die claimen dat je melamineplaten aan beide zijden splintervrij kan zagen. De twee exemplaren die ikzelf heb geven op zijn best een acceptabel resultaat, maar zeker niet splintervrij. Inmiddels heb ik mijn voorritser omgebouwd naar eigen aandrijving en is het zaagresultaat goed.Ook met een vooritser heb je trouwens een fijngetand hoofdzaagblad nodig. Liefst met een steile snijhoek. Zaagbladen met een holle daktand zijn ook zeer geschikt hiervoor maar hebben het nadeel dat ze moeilijk na te slijpen zijn. Het beste resultaat krijg je als je het grote zaagblad zo hoog mogelijk zet. De tanden snijden dan zo recht mogelijk in de plaat waardoor de kans op splinteren aan de bovenzijde zo klein mogelijk is.

Ed
 

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl
even wat nieuw leven blazen in dit onderwerp.

Ik ben met een ontwerp van een hoge boekenkast bezig waarbij ik gebruik wil maken van vooraf 2 zijdig gefineerde platen (Mahonie fineer op MDF of EL multiplex).

Ik heb een keurige zaagmachine maar ik zou graag willen voorkomen dan het fineer uitbreekt.

Dan heb ik drie opties volgens mij:
1. voorritser kopen en installeren in mijn hammer c3-31
nadeel: prijzig (en hopen dat ik hem goed installeer)
Nadeel: het instellen van de zaag wordt wat complexer vanaf dat moment omdat je rekening moet houden met die voorritser
nadeel: de voorritser zaagt altijd een 0,1 of 0,2 mm randje extra af van je zaagsnede om te voorkomen dat je grote zaagblad alsnog vat krijgt op de vezels van de onderzijde van de plaat. je zou zeggen .. dat lijkt een voordeel maar in mijn ogen kan de snede dan nooit zuiver haaks worden.
voordeel: volgens mij is dit de beste methode om geen "tearout" te krijgen met dure gefineerde platen en hpl.

2. mijn huidige fijngetande zaagblad gebruiken en bij elke snede 2 handelingen verrichten: zaag laag instellen als een voorrritser en de plaat in de verkeerde richting over de zaag halen zodat er een groef wordt gezaagd. daarna het zaagblad hoger draaien en de plaat dit keer in de goeie richting zagen.
nadeel: dit klinkt/voelt gevaarlijk aan
nadeel: bij een grote plaat is dit wellicht niet mogelijk op mijn machine i.v.m. mijn langsgeleider die wat aan de korte kant is.
nadeel: bij de tweede zaagsnede kan het zaagblad alsnog vat krijgen op de vezels.
voordeel: goedkoper kan niet.

3. een speciaal zaagblad kopen wat heel goed kan omgaan met gefineerd plaatmateriaal. (zoiets:https://shop.felder-gruppe.at/hammer/shop_category.php?region=nl-nl&real_shop_cuid=251)
nadeel: de meningen zijn verdeeld of dit wel een acceptabel resultaat oplevert.
voordeel: niet extreem duur of complex

DUS mijn vraag: wie heeft specifiek voor deze methode (optie 3) een speciaal zaagblad gekocht en wat is zijn/haar ervaring met gefineerd plaatmateriaal? en HPL? voor het geval ik ooit toch mijn keuken zelf wil vervangen)
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
met een voorritz zaag als je deze goed instelt dan zie je nagenoeg niet dat de voorritzer breder is dan de hoofdzaag.

Maar met een nieuwe zaagblad. fijn getand kan je ook splintervrij zagen.

De allergoedkoopste manier is met crepe tape over de zaagsnede plakken en zagen.
Moet nog steeds met een scherp zaagblad gebeuren maar het is meer werk.
En het moet op de rijtafel gebeuren gezien de plakband niet goed over de tafel schuift.

Ik zou voor het gemak en gericht op de toekomst eerder een voorritzer monteren.
En met afstellen gebruik maken van een stukje MDF.
Gezien je hierop de breedte van de voorritzer heel precies kan afstellen.

Wel een losse motor nemen.
Kan je preciezer afstellen en beter voor de levensduur van de motor.
Tevens slipt de zaag minder.
 

hanske

Actieve deelnemer
1 sep 2010
39
0
Bij ons op het werk (grote keukenboer) worden de platen iets te groot aangeleverd.In de de machines worden ze dan op maat gefreesd dmv 2 grote freeskoppen.
Bij de grotere machines wordt er gebruik gemaakt van 2 zagen.één langst onder tot het midden en de bovenste ook ongeveer tot het midden.Deze zagen staan heel licht schuin.Zodat als je het zou gaan vergroten het midden verder naar achter zit als de boven,onderkant.Als er nu een folie opgeplakt wordt dan weet je zeker dat hij goed aansluit.
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
350
10
Rotterdam
Op de Houtbeurs in Ahoy 2 weken geleden zag ik iemand van Mafell met een handcirkelzaag eerst het geplastificeerde spaanplaat voorritsen door met de zaag een snede diep 3 mm te maken. Dit was met behulp van een liniaal à la Festool.
Daarna nog een keer zagen op volle diepte.
Hebben jullie hiermee ervaringen op zaagtafels en handcirkelzagen?
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
Ik weet dat makita dat ook heeft.
De verkoper zat mij uitvoerig te vertellen ivm splintervrij zagen.

Maar waarom zou ik zo moeilijk doen als festool beide kanten in 1 keer doet.
 

GvdW51

Actieve deelnemer
5 jan 2009
100
0
Hoi Guido

Ik heb ook geen voorritser op mijn combi zitten .Ik zaag al jaren naar alle tevredenheid met speciale zaagbladen van Edesso,( http://www.defrezenshop.nl)namelijk met type Silberpfeil Ø 250 met 80 tanden.De tanden zijn om en om geslepen op 40° schuinte :!: met een spaanhoek van 15°.Ik zaag er alle soorten plaatmateriaal mee met een super glad resultaat.


m.v.g. Geurt.


----------------niemand is onbekwamer dan een timmerman zonder hamer----------------
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Ik ben nu bezig met een project met gelamineerd spaanplaat, en ga daarna één doen met HPL op mdf. Mijn Hammer heeft geen voorritser.
Dus ik ben op zoek gegaan naar goede zaagbladen Omdat ik nog wacht op de levering van een holtand/daktand zaagblad ben ik begonnen met een trapesium/vlaktand zaagblad die ook geschikt is voor aluminium.
Aan de bovenkant krijg ik geweldige resultaten, een perfecte snede. Aan de onderkant wil het nog wel een beetje splinteren, maar dat is opgelost met een "Zero Tolerance Throat Plate" Hiermee ook aan de onderkant een perfecte snede.

Kortom, naar mijn mening heb je geen voorritser nodig want kan je de problemen waar een voorritser voor is op een makkelijke manier ondervangen.
 
  • Leuk
Waarderingen: RHK
A

Anonymous

Guest
De voorritser is dus nutteloos?
Lijkt me sterk,maar er zijn alternatieven uiteraard.
De voorritser is er al een langere tijd,en wordt/werd door produktie bedrijven
als een uitkomst gezien,omdat beide zijde,s splintervrij gezaagd kunnen worden
met een behoorlijke snelheid.
De zagen zijn ook steeds beter geworden,met hardere tanden en langere standtijd.
Voor de zelfstandig vakman is produktietijd meestal minder belangrijk,en kun je
met alternatieven werken als er geen voorrits voor handen is.
Een alu blad zaagt goed,maar is meestal steviger en dikker als een houtblad,
wat meer weerstand geeft,en je motor zwaarder belast. (warmte ontwikkeling)
De doorvoersnelheid van het materiaal bepaalt ook een deel het zaagbeeld,(resultaat) evenals
de hoogte en omwentelingen van een zaagblad.
De hoogte bepaald de invalshoek,wat belangrijk is.

Zelf gebruik ik mijn rits weinig,investeer in trapezium-vlaktand,en zorg ervoor
dat ze scherp zijn.

Wat ik persoonlijk fijn vind,is een zaag en rits die bij elkaar horen,dwz,een rits uit 1 stuk,geslepen
op de zaag,met een miniem dikte verschil.
De meeste ritsen zijn 2 zijdig met vulplaatjes,een geduld werkje,waarbij ze slapper zijn als de
vaste rits.
Veel vaste ritsen worden met koniese tanden verkocht,wat weer nadelen heeft.
Als de plaat bol of hol is,geeft dat een andere snede.
Gebruik daarom altijd rechte tanden als je kunt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.