Hulp met industriële tafel gevraagd

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
Het onderstel maak ik zelf van stalen kokers) 30x30x3mm),dar is geen probleem.

De tafel is voor een vriendin en die wil graag het blad een beetje ruigere hebben en dat je nog kan zien dat het afzonderlijke planken zijn.

Het hout ligt al klaar, ruw gezaagd eiken van 27mm dik en 162mm breed. Het is droog volgens de houthandel maar ik laat het toch kogelvis enkele weken in een verwarmde ruimte liggen eerst.

Mijn plan is de planken afzonderlijk, gewoon langs elkaar dus te bevestigen met schroeven langs onder door het staal (groter gat in het staal om het hout te laten uitzetten en krimpen).


Nu is mijn vraag, hoe ga ik het beste te werk om aan de bovenkant een ruigere uitstraling te krijgen en toch een "redelijk vlak werkblad te bekomen? De planken zijn natuurlijk ietwat bol of hol.

Ik heb een vlak-vandiktebank ter beschikking.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
868
184
Waar ik aan denk is borstelen en eventueel vergrijzen. Maar misschien heb je een ander idee, of is je materiaal daar minder geschikt voor. Een foto van het materiaal, tekening of op zijn minst iets simpels als de afmetingen van de tafel zouden misschien helpen.
 

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
Ik weet niet hoe ik via de smartphone een foto kan toevoegen eigenlijk. Vroeger was dat geen probleem maar nu zie ik nergens die mogelijkheid
 

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
Bekijk bijlage 74342

Zoiets moet het worden, het onderstel ben ik exact hetzelfde aan het maken met alle hoeken in verstek gelast.

De tafel wordt 210cm x 100cm

Dit is de voorbeeldfoto die ik gehad heb om mee te werken
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Ik zou oppassen met staalborstels op eiken. Gegarandeerd blijven er ijzer deeltjes achter, en dit geeft allemaal zwarte stipjes in je hout. Dit komt door het looizuur in eikenhout.
 

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
Ik heb een komborstel uit rvs gehaald voor de haakse slijper, dat geeft zeker geen vlekken dan.

IMG-20180131-WA0000.jpg
 
Laatst bewerkt:

elmo

Nieuw lid
12 sep 2014
7
0
Nu is mijn vraag, hoe ga ik het beste te werk om aan de bovenkant een ruigere uitstraling te krijgen en toch een "redelijk vlak werkblad te bekomen? De planken zijn natuurlijk ietwat bol of hol.

Ik heb een vlak-vandiktebank ter beschikking.

Misschien juist niet vlakken of schaven?

Of (ideetje, weet niet of het werkt), bovenzijde bevochtigen en weer laten drogen? Ik kan me voorstellen dat dat wat ruwheid geeft van de vezelbanen. Of: eerst vlakken, en daarna alsnog met vocht aan de slag?
 

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
Het frame is klaar om gelakt te worden, nu twijlel ik nog aan 1 ding.

Zou het nodig zijn om in het midden nog een horizontale stalen steun te voorzien om het hout te ondersteunen? Het blad. Is 100 x 210 en ik hoop nog 22mm dik eik over te hebben na het schaven
15202584351041730433562.jpg
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Bij die dikte zou ik er inderdaad nig een dwarsbalk in het midden bij doen. Voorzien van sleufgaten waar je het blad vast kan zetten.
 

The Chairman

Actieve deelnemer
8 dec 2017
28
0
Den Haag
Voor de afwerking van het blad: heb je disselen overwogen? Een techniek die wat moeite vergt om onder de knie te krijgen, maar wel een mooi stoere en "oude" look oplevert. Google levert genoeg aanknopingspunten. Frame ziet er goed uit!
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo
Met een scrubplane of een Stanley met een rond geslepen beitel Kun je ook een wat ouder look krijgen zonder dat het gelijk niet mee vlak is
En dan met een verffohn er overheen en schuren
Dan heb je best een verweerde look
En vergrijzen zou ook nog mooi zijn
Mvg Leroy
 

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
Heb er toch maar een verticale steun aan toegevoegd....

20180315_150227.jpg

De werken hebben stilgelegen wegens zware griep en keelontsteking...
 

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
22mm dikte voor een relatief groot tafelblad vind maar aan de "magere" kant. Visueel gaat dat niet echt uit verf komen denk ik.

Dat begrijp ik volledig, voor mij is het ook nog een leerproces.

De ongeschaafde eiken planken zijn 27mm dik en relatief recht dus kan er hopelijk veel van behouden worden.
Ook komt de eik bovenoven de stalen profielen van 30mm dus dat gaat volgens mij ook wel veel helpen voor het uitzicht
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.