Tormek vs antivries

Martijn79

Nieuw lid
28 dec 2017
15
0
Zuid-Holland
Beste mensen ik heb een misschien wat rare vraag ik ben nieuw in het houtdraaien en heb recentelijk een Tormek T4 aangeschaft.
en gebruik deze in mijn onverwarmde garage nu ben ik bang dat als het gaat vriezen mijn steen kapot vriest.
nu zat ik er aan te denken om antivries toe te voegen in het water maar kan dit eigenlijk wel? of is dit totaal niet handig en gaat de steen daardoor als nog kapot?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Alvast bedankt voor de hulp mvg Martijn
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Altijd, maar dan ook altijd je steen uit laten lekken en zeker niet in het water laten staan, daar zakt hij van uit.. De stenen zijn daarnaast erg poreus en zeer permeabel, dus ik verwacht niet dat ze kapot vriezen, omdat het uitzettende bevriezende water dus ergens heen kan en niet opgesloten zit.

Antivries durf ik niets van te zeggen
 
P

Pel

Guest
De man zijn slijpsteen draait de verkeerde kant op, hij moet tegen je mes of beitel slijpen niet er vanaf.

Groet Pel.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
925
Leeuwarden
Met de Tormek en vergelijkbare machines heb je de keuze voor beide slijptechnieken, de geleiderail kan nl. aan beide kanten worden gezet:rolleyes:

Fons
 
P

Pel

Guest
Dat is nieuw voor mij Fons, ik weet zeker dat de mannen die de Tormek promoten de steen altijd naar zich toe hebben draaien, dan heb je ook geen braam aan je gereedschap, andersom wel.

Groet Pel
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Dat is nieuw voor mij Fons, ik weet zeker dat de mannen die de Tormek promoten de steen altijd naar zich toe hebben draaien, dan heb je ook geen braam aan je gereedschap, andersom wel.

Groet Pel

Steen draait altijd naar het gereedschap toe, niet persé naar je toe.. Maar je krijgt hoe dan ook een braam aan de beitel, dat is onvermijdelijk in mijn ogen, of ik doe wat verkeerd, dat kan ook natuurlijk.. Even over het stropwiel en de braam is weg..
 
P

Pel

Guest
Ben ik met je eens Richie, maar als je slijpt zoals de man in het filmpje heb je een nog langere braam aan je beitel.

Groet Pel.
 
Houtdraaibeitels slijp je met behulp van je slijpmal met de steen van je afdraaiend. Schaaf- en steekbeitel slijp je met behulp van een slijpmal met de steen naar je toedraaiend.
De Tormek wordt dan omgedraaid en de slijpmal steun wordt boven op geplaatst. Bij het afwetten draait de schijf altijd van je af.
Als het echt kon vriezen in mijn werkplaats haalde ik de steen altijd van de machine af en leg hem binnen.
NOOIT in het water laten staan want hij wordt ei vormig.
 

Martijn79

Nieuw lid
28 dec 2017
15
0
Zuid-Holland
Super bedankt voor de reacties ik haal hem sws altijd uit het water maar was bang voor het water wat in de steen zit voor het kapot vriezen.

btw op de tormek dvd die er standaard wordt bij geleverd zie je dat de steen van je af draait als je gutsen slijpt en naar je toe draait (bovenop) voor scharen, messen, steekbeitels en schaafbeitels.
mvg Martijn

@jaap bedankt voor het filmpje ;-)
 
P

Pel

Guest
Ja, dit klopt, ik zit mis omdat ik instinctief dacht dat hij verkeerd sleep, ik heb lange tijd koks en slagersmessen geslepen, zodoende er niet bij stil te staan dat dit bij houtdraai beitels anders het geval is. De man in het filmpje sleep een houtdraai guts.

Groet Pel.
 
@Pel, ik had exact dezelfde reactie toen ik met de tormek kloon begon te slijpen;)
'Huh! maar dit klopt toch niet, dat ding draait naar de verkeerde kant!" Het is een wennen maar het slijpt eigenlijk best wel heel goed de andere kant op.

Ik denk trouwens niet echt dat de test is dat filmpje erg nuttig was, een test waarbij de steen bevroren is geweest met de antivries lijkt mij nuttiger...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.