Gedachtespinsel: fietswielen op een lintzaag?

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
541
319
Zoals de titel al aangeeft zit ik een poosje met een gedachte. Ik wil rond het voorjaar beginnen met het bouwen van een zelfbouw lintzaag (op basis van die van Matthias).

Nu is het maken en balanceren van die wielen hierin een groot onderwerp.
Waarom zou het niet mogelijk zijn om hier fietswielen voor te gebruiken?

Deze wielen zijn bedoeld voor een grote belasting en zijn al rond en gelagerd.
Zou je racefiets wielen pakken dan zijn ze al mooi dun en sterk, een dergelijk toerental kunnen ze prima aan.

Vreten de zaaglinten zich in het aluminium? blijven ze niet in balans? Zijn ze te licht?

Ik hoor graag hoe jullie hier over denken!
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
De as en lagers zijn op fietswielen gemaakt om langs twee kanten gesteund te worden, ik vrees dat ze niet zwaar genoeg gebouwd zijn om via één kant gesteund te worden. Die bestaan wel voor karretjes of driewielers, dus moet je ze ook kunnen vinden.
 

houtkever

Actieve deelnemer
13 nov 2013
179
11
Renkum
Hoi Sjoerd,

Je zou de banden er op kunnen laten zitten.
Het lint op de banden laten lopen en voor het opspannen de banden oppompen.
Kies dan natuurlijk banden met weinig profiel.
Of het echt werkt weet ik niet uit ervaring(ik heb er ooit van gehoord)
 

Hubert

Actieve deelnemer
26 jan 2010
331
1
Maria Hoop (L)
De dorpstimmerman bij ons had ook een zelfgebouwde lintzaag met fietswielen. Ik denk dat de wielen tweezijdig ondersteund waren, zoals bij een fiets normaal is en dat de wielen dus gedemonteerd moesten worden om het lint te wisselen. Het is al tientallen jaren geleden dat ik er af en toe kwam, dus vraag me niet naar details, maar het gaat zeker.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Het lijkt me niet heel moeilijk om een constructie te bedenken waarbij de wielen aan beide kanten worden ondersteund en waarbij een kant dan eenvoudig losgemaakt kan worden om een lint te wisselen.
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
541
319
Dank allemaal voor de reacties!
De fietswielen hou ik in mijn achterhoofd. Het zou theoretisch dus mogelijk zijn.
Nu wil ik eerst beginnen om zelf de wielen te maken zoals Matthias Wandel dat ook doet.
 

bertd

Actieve deelnemer
13 sep 2011
129
0
Ik heb al vaker gelezen dat iemand een lintzaag wil maken Mathias Wandel stijl, maar ik heb nog nooit een werkend gezien of helemaal afgemaakt. WR1944 is er ook aan begonnen maar heeft zich laatst een Jet lintzaag gekocht, misschien dat hij hem nog eens afmaakt?
https://www.woodworking.nl/showthread.php?21188-Lintzaag-400-mm-Matthias-Wandel-stijl


Groet Pel.
Dag Pel,

Het klopt dat velen starten met de bouw maar het niet afwerken. Er zijn echter voldoende werkende exemplaren in omloop hoor. Zo staat er eentje op mijn zolder die zonder problemen planken van 25cm herzaagt!
Er kruipt wel héél véél tijd in de bouw. In die zin zou ik het niet opnieuw doen maar het is wel leuk om te doen.
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
541
319
Heren,

Inderdaad, een zelfbouw lintzaag is mijn doel!
WR1944 is er mee begonnen, maar door een financiele meevaller heeft hij een 'commerciële' gekocht, uiteraard begrijpbaar.

De plannen heb ik inmiddels al in mijn bezit, alles doorgespit (spelfoutjes en omrekenfoutjes van inch naar metrisch eruit gehaald...), alle hardware is binnen, hout voor de wielen en voor de tafel is binnen, een liter titebond III, binnenkort een stapel latten halen voor het frame en dan beginnen.
Ik ga zeker een topic bij houden, en hij gaat ook zeker afkomen!
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Een goed fietswiel moet zo licht mogelijk zijn, in het bijzonder op de buitenste omtrek (velg), zorgt voor vlot versnellen en een zo levendig mogelijk gevoel op de fiets. Een goed wiel voor een lintzaag is eerder zo zwaar mogelijk (gietijzer), fungeert een beetje als vliegwiel en moet de trillingen voor een stuk absorberen. Zijn in wezen 2 tegengestelde eigenschappen.... Ben wel benieuwd naar het resultaat.
 
Laatst bewerkt:

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
541
319
@Pel, bedankt voor eventuele opties!


Een goed fietswiel moet zo licht mogelijk zijn, in het bijzonder op de buitenste omtrek (velg), zorgt voor vlot versnellen en een zo levendig mogelijk gevoel op de fiets. Een goed wiel voor een lintzaag is eerder zo zwaar mogelijk (gietijzer), fungeert een beetje als vliegwiel en moet de trillingen voor een stuk absorberen. Zijn in wezen 2 tegengestelde eigenschappen.... Ben wel benieuwd naar het resultaat.

Smart thinking, zo had ik hem nog niet beschouwd.

Mijn eerste poging gaat dan ook zijn hem uit multiplex te maken, heb hier al 4 stukken van 18mm hardhout multiplex liggen hiervoor.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.