Afwerking handgereedschap

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Een vraagje. Ik heb een schaaf stanley no 4, waar de lak van begon los te laten. Deze compleet afgeschuurd en in de gekookte lijnolie gezet.

Maar ik blijf zwarte handen krijgen, omdat hij blijft afgeven. Waar moet ik het handvat mee afwerken om dit te voorkomen?
 
P

Pel

Guest
Bijenwas bij elke DHZ te koop, je hebt toch zeker ooit gehoord van boenwas, dit is zijn broertje?.

Groet Pel.
280050100.1d8980b0.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Was kan puur bijenwas zijn, maar een mengsel met bijvoorbeeld canuba-was wordt ook vaak gebruikt (geeft meer glans). Je kunt ook een goede kwaliteit meubelwas gebruiken. Die van de Hema is ok — ze hebben (hadden?) een paar varianten, van kleurloos tot donkerbruin. Meubelwas heeft wat toevoegingen die het 'smeerbaar' maken; ieder merk heeft zo zijn geheime recept.

Ik gebruik een simpel recept bestaande uit druivenpit-olie en bijenwas (verhouding 4 op 1), dat ik au bain-marie bereid heb. De bijenwas komt uit Meppel, de lokale imkers-club had niets meer… De olie van de Makro (maar de Jumbo heeft m ook).
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Meer lijnolie - of dat vieze plakkerige vet dat gebruikt wordt om gietijzeren machines in te vetten voor transport na fabricage ;-) Het 'zwart' is gewoon 'roest' van het contact van kaal staal/ijzer met je handen. Daar moet dus een afdoende afdichtlaag over (over het staal, niet over je handen, hoewel werken met handschoenen het probleem ook op zou moeten lossen ;-) )
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
ik heb een blankstalen onderstel onder de tafel en heb die voorzien van een paar lagen trae lyx naturel (zelfde als skylt)
simpel aan te brengen en het houd ontzettend goed
zelfs de buitenlampen (gietijzeren drinkbakken) heb ik er mee behandeld (hangen wel droog, maar door condens worden ze wel nat/vochtig)

Een grote bahco die ik eens vond (helemaal onder de roest) heb ik roest vrij gemaakt, daarna 2x met balistol ingemeerd, gebruik hem nu dagelijks, 1 van mijn fijnste stukjes handgereedschap en geeft niet af
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
545
154
Zutphen
De afwerking voor handvatten is kwastpolitoer =verdunde schellak. 2-3 keer en je hebt en bescherming en voldoende stroef/glad afwerking. Kan ook gebruikt worden voor beitels etc.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.