houten hanglamp zelf maken

Neonan

Nieuw lid
18 feb 2018
4
0
Hallo allemaal

dit is mijn eerste bericht dus ben nog wat onwetend of het hier wel mag, maar goed mijn vraag.
Ik heb een hanglamp gezien op facebook en heb de persoon ook al gevraagd of hij er tekeningen van heeft maar dat is dus niet het geval en verdere vragen worden heel kort beantwoord waar ik niks mee kan,

zie foto
a224b88f-f929-4d8a-ae3a-a43f40638a2b.jpg

dit is de lamp die ik graag na zou willen maken, ik ben al wat begonnen met tekeningen te zoeken maar vind gewoon niks (na 2 dagen zoeken via google).
Het enige wat ik weet dat de lamp 50 hoog is en ongeveer 38 cm breed in diameter en er is iets van 9.5 cm breed in diameter (wat dat laaste moet zijn geen idee)

nou de vraag is weet iemand hier een tekening van te vinden waar de maten op staan? of heeft deze al een keer gemaakt waar nog mallen van over zijn om te kunnen delen.

Mvg
a224b88f-f929-4d8a-ae3a-a43f40638a2b.jpg3bad49e7-523a-4c65-a0c9-cb4b7bbc9ef3.jpg
 
P

Pel

Guest
Welkom op het forum, de belangrijkste maten heb je al, teken het eerst uit op papier daar ku je een mal van maken uit triplex zodat de ronding mooi is, en gaan met die banaan. Ik denk dat het met deuvels in elkaar is gezet?

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Neonan

Nieuw lid
18 feb 2018
4
0
dat is het nou, ik ben al wat aan het tekenen geweest maar het zijn 2 gedeelten en het is in totaal 50 cm maar ik krijg die ronding niet zo mooi op papier
 
P

Pel

Guest
Toch zul je dat op ware grote een doorsnede van de lamp op papier moeten krijgen, je hebt neem ik aan toch een passer dan moet dat m.i. geen probleem zijn.

Groet Pel
 
P

Pel

Guest
Dat zou m.i. een toevalstreffer zijn als iemand een mal van deze lamp heeft, de enige die hem heeft, is de maker van deze lamp. Zo moeilijk kan dit toch niet zijn, de onderste ring is een precieze radius die is makkelijk te maken, en je hebt een middenlijn. Vanaf die radius een sierlijke lijn omhoog en daarna weer naar de middenlijn.

Groet Pel.
 

Foexie

Actieve deelnemer
21 mei 2017
65
7
Dit soort projecten maken blijft altijd een beetje pionieren.
Doe inderdaad wat Pel zegt. Teken de lamp op ware grote uit. Op papier of eventueel op een plank. Teken eerst een hele "arm" uit en bepaal dan waar je hem door wilt "zagen". Je zegt dat de complete diameter 50cm is. Onder zit er een dichte schijf in van plusminus 8cm. Dus de straal van de cirkel zal ongeveer 21cm zijn. Begin met de cirkel en ga daarna verder met schetsen. Als je 2 dagen geschetst hebt komt dit zeker goed.
Verder vraag je naar de diameter van 9.5cm. Ik verwacht dat dit de diameter van de bovenkant is.
Succes met het schetsen. Mocht je nog meer vragen hebben stel ze gerust.
 

Foexie

Actieve deelnemer
21 mei 2017
65
7
Goedeavond Neonan. Ik ben benieuwd hoe het met het ontwerp van de lamp/mal gaat. Lukt het of heb je nog vragen?
 

Neonan

Nieuw lid
18 feb 2018
4
0
Nou het eerst stuk was mislukt ik had de spijlen 3.5 cm breedt gemaakt en 50 cm lang, toen kwam ik met 12 spijlen op een diameter van 71 cm wat veel te groot werd en er moest ook nog een halve cirkel er weer onder waardoor de lamp wel erg groot in formaat werd, waardoor ik het met kartob verder had af gemaakt en zij ik tegen mijn vrouw dat dit wel erg groot wordt voor in de woonkamer,
Dus ik vandaag weer terug naar de tekentafel voor andere constructie wordt vervolgd
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.