rond-hout buigen

meubelmaker29

Actieve deelnemer
1 jan 2010
167
0
Beste mede-houtbewerkers.

Vorige week ben ik begonnen met het maken van een mobiele betonpomp (op schaal natuurlijk) van hout.
Omdat ik details erg belangrijk vind probeer ik alles zo goed mogelijk na te maken.
Nu stuit ik op een probleem waar ik zelf niet helemaal een goede oplossing voor heb.
Ik heb van grenen-hout de leidingen gedraaid (rond 8mm) maar hier moeten ook haakse bochten in komen.Wie heeft een goede manier om hout te buigen.
 

meubelmaker29

Actieve deelnemer
1 jan 2010
167
0
Hallo Ed.

Heb jij toevallig zelf ervaring met deze methode?
Mijn engels is niet al te best,maar als ik het goed begrijp moet het hout een paar uur in het ater liggen.
Op een verwarmde pijp kun je daarna het hout in elke gewenste graden buigen.
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Dat klopt helemaal.
Voor deze methode gelden eigenlijk dezelfde criteria als voor buigen mbv stomen.
Hout met een mooie rechte nerf buigt makkelijker en in een kleinere radius dan warrig hout. Hoe klein de radius kan worden hangt ook van de houtsoort af. Een beetje experimenteren met afvalstukken is wel aan te raden. Ook moet je het hout een beetje verder buigen dan nodig, omdat het altijd een beetje terug zal veren.
In een ander topic:http://woodworking.nl/viewtopic.php?f=7&t=1328&hilit=stomen vindt je eea over buigen van hout mbv stoom.

Ed
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Ik kan me voorstellen dat voor wat je wilt doen met die leidingen deze methode niet gaat werken. Bij rondhout is het raakvlak erg klein waardoor je bjna geen warmeoverdracht in het hout zult krijgen. Ik denk dat stomen hier een betere optie is.

Een stoomkistje voor dit werk knutsel je zo in elkaar met een behangstomer eraan. Zeker voor dit lichte werk.

Succes
 

meubelmaker29

Actieve deelnemer
1 jan 2010
167
0
Het buigen van hout is helemaal nieuw voor mij.
Maar welke optie werkt nou eigenlijk het best.
Ik weet niet of het werkt maar ik zou in princiepe toch een ijzer-katrolletje kunnen verwarmen om het hout te buigen.
Als ik zzou gaan stomen moet de stoombak helemaal dicht zijn of wat werkt het best.
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Ik vond het idee van een behangstomer zo inspirerend dat ik op internet eens verder ben gaan kijken. Op Youtube (steam bending wood) een paar aardige filmpjes gevonden, inclusief het gebruik van een magnetron. Voor als ik weer eens tijd heb.
 

tuoh

Oud hout
Je mag nu ook niet te veel verwachtingen koesteren, hout is geen stukje plastiek.

Je gaat die rondhouten nooit in een korte bocht van 90° kunnen plooien, dat breekt gewoon. Bij kleine bochtstralen kunnen de houtvezels die vervorming onmogelijk aan.
Wil je korte bochten dan zal je die moeten draaien. Bvb. dus een ronde cirkel waarvan de straal gelijk is aan de lengte van de bocht, en deze nadien in vier stukken zagen. Je zal dus met samengestelde stukken moeten werken.

Een andere mogelijkheid is lamineren, daar kan je wel korte radiussen mee vormen. Best lijm je een vierkante sectie samen die je nadien rond freest met de bovenfrees.

Mvg,

André
 

WR1944

Oud hout
Kan je niet beter het stomen en buigen vergeten en de bochten uit in vieren gezaagde houten ringen maken. Als je het hout in de vorm van een toroide (donutvorm) kan draaien ben je klaar. Dan kan je elke bocht (in graden gemeten) uitzagen en kan je ook elke buigstraal en pijpdiameter maken. Op de overgangen van rechte op gebogen pijp kan je dan ook makkelijk flenzen aanbrengen.
 

meubelmaker29

Actieve deelnemer
1 jan 2010
167
0
Dat zou idd een goede optie zijn om ringen te maken en deze in 4 stukjes te zagen
Ik ga vandaag eerst proberen om de staafjes hout dmv. warmte te buigen.
Lukt dat niet ga ik het stomen proberen.
Lamineren zou ook kunnen maar bij staafjes van 8 mm lijkt me dat niet echt heel handig.
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Het is in derdaad een goed idee om een katrolletje te gebruiken. Het contactoppervlakte is dan een stuk groter. Lamineren kan natuurlijk ook, alleen het rond frezen naar 8mm lijkt me een spannende bezigheid, als je al geen vingers met vuurwerk bent kwijtgeraakt krijg je op deze manier een goede herkansing. Zonder freestafel is dit hoe dan ook niet te doen.

Ed

PS Een model maken van een mobiele betonpomp is niet het meest voor de hand liggende project voor ons houtwormen. Hopelijk kunnen we nog wat foto's verwachten van het geheel, want daar zijn ze hier dol op.
 

jean-paul claesens

Nieuw lid
19 jan 2011
7
0
meubelmaker29 zei:
Het buigen van hout is helemaal nieuw voor mij.
Maar welke optie werkt nou eigenlijk het best.
Ik weet niet of het werkt maar ik zou in princiepe toch een ijzer-katrolletje kunnen verwarmen om het hout te buigen.
Als ik zzou gaan stomen moet de stoombak helemaal dicht zijn of wat werkt het best.
 

jean-paul claesens

Nieuw lid
19 jan 2011
7
0
meubelmaker29 zei:
Het buigen van hout is helemaal nieuw voor mij.
Maar welke optie werkt nou eigenlijk het best.
Ik weet niet of het werkt maar ik zou in princiepe toch een ijzer-katrolletje kunnen verwarmen om het hout te buigen.
Als ik zzou gaan stomen moet de stoombak helemaal dicht zijn of wat werkt het best.

Attached files
 

riezebos7722

Nieuw lid
24 jan 2011
4
0
Inderdaad, de vraag staat in de verkeerde catagorie.
En dat roept gelijk vragen op.
Ik wandel nog wat onwennig door het houtbewerkers forum.Sinds ik gisteren mij net geregistreerd heb.
Help loods me doorheen !

beste houtbewerkers,aangenaam kennis te maken.
Ik wandel nog wat ongelukkig door dit forum.
En werp gelijk mijn brandende vraag op tafel.

Wie heeft veel ervaring met buigen door middel van stomen van hout,en kan antwoord geven op onderstaande vragen.

Wat de mogelijkheden zijn ook met wat zwaarder hout.
blijft de kleur kwaliteit goed.
afwerken en behandelen van hout dat gestoomd is,
Is deze methode goed te doen bij beuken en eiken.


bedankt voor de reactie

grt Henk
 

tuoh

Oud hout
Hallo Henk,

hartelijk welkom op het forum, hier worden alle vragen beantwoord :D
In bijna alle (hout) disciplines is hier meer dan voldoende kennis voorhanden, dus schroom je niet om je vragen te stellen. Je vind hier op het forum zelfs een heuse houthandel :D :D

Ik werk in de klassieke houtscheepsbouw (Antwerps Scheepvaartmuseum + stichting Tolerant ) en daar moet constant hout gestoomd en gebrand worden om het te kunnen buigen, ervaring genoeg dus.

Theoretisch kan je elke houtsoort stomen en buigen, MAAR de praktijk is anders. De meeste tropische houtsoorten buigen wel maar niet zoals je wil :x verantwoordelijk daarvoor is de aanwezigheid van kruisdraad.
Onze Europese loofhoutsoorten: Eiken, Beuk, Es, Esdoorn, etc.. stomen en plooien relatief gemakkelijk, op voorwaarde dat het hout een mooie rechte draad heeft.
Kleur en kwaliteit veranderen niet, en dit geld voor alle hier genoemde houtsoorten, met uitzondering van Beuk. Bij gestoomde Beuk zie je een lichtroze verkleuring als gevolg van het stomen.
Daartegenover staat dat gestoomde of gekookte Beuk heel wat stabieler word.
Eens de stukken gestoomd en geplooid, moet je ze eerst laten drogen, daarna kan je ze opschuren en afwerken met gelijk welk middel zonder problemen.
Laat nu juist Beuk en Eiken twee houtsoorten zijn die zich perfect lenen tot deze capriolen :D
op de voet gevolgd door Es, Yellow Poplar, en Esdoorn.

Ps: er zijn hier verschillende topics over dit onderwerp, je moet maar eens rond kijken.


Mvg,

André
 

riezebos7722

Nieuw lid
24 jan 2011
4
0
Bedankt Andre .Geweldig antwoord!! Hier kan ik wat mee.
Nog 1 vraag, en dan ga ik snel een kistje bouwen en aan hup het werk ermee.
Dar komt ie :blijft gestoomd en gebogen hout duurzaam in vorm, of neigt het bij de eerste keer nat worden weer terug in vorm terug te komen ?
tuoh zei:
Hallo Henk,

hartelijk welkom op het forum, hier worden alle vragen beantwoord :D
In bijna alle (hout) disciplines is hier meer dan voldoende kennis voorhanden, dus schroom je niet om je vragen te stellen. Je vind hier op het forum zelfs een heuse houthandel :D :D

Ik werk in de klassieke houtscheepsbouw (Antwerps Scheepvaartmuseum + stichting Tolerant ) en daar moet constant hout gestoomd en gebrand worden om het te kunnen buigen, ervaring genoeg dus.

Theoretisch kan je elke houtsoort stomen en buigen, MAAR de praktijk is anders. De meeste tropische houtsoorten buigen wel maar niet zoals je wil :x verantwoordelijk daarvoor is de aanwezigheid van kruisdraad.
Onze Europese loofhoutsoorten: Eiken, Beuk, Es, Esdoorn, etc.. stomen en plooien relatief gemakkelijk, op voorwaarde dat het hout een mooie rechte draad heeft.
Kleur en kwaliteit veranderen niet, en dit geld voor alle hier genoemde houtsoorten, met uitzondering van Beuk. Bij gestoomde Beuk zie je een lichtroze verkleuring als gevolg van het stomen.
Daartegenover staat dat gestoomde of gekookte Beuk heel wat stabieler word.
Eens de stukken gestoomd en geplooid, moet je ze eerst laten drogen, daarna kan je ze opschuren en afwerken met gelijk welk middel zonder problemen.
Laat nu juist Beuk en Eiken twee houtsoorten zijn die zich perfect lenen tot deze capriolen :D
op de voet gevolgd door Es, Yellow Poplar, en Esdoorn.

Ps: er zijn hier verschillende topics over dit onderwerp, je moet maar eens rond kijken.


Mvg,

André
 

tuoh

Oud hout
Eens gebogen, hetzij door stoom of door branden blijft het min of meer in vorm. Maakt het geplooide hout deel uit van een constructie dan is er sowieso geen probleem, de vorm word dan gefixeerd door de andere onderdelen.
Eens gelost uit de vorm kan het hout een paar procenten terugveren. Om hier op te anticiperen moet de mal wat kleiner gemaakt worden. Hoeveel, dat is een kwestie van ervaring, in het begin ga je wat moeten experimenteren. Maar eens het geplooide en gedroogde hout is afgewerkt met een lak, olie, etc... zal het zijn vorm behouden, ook in een vochtige omgeving.

Mvg,

André
 

meubelmaker29

Actieve deelnemer
1 jan 2010
167
0
Eindelijk meer dan een jaar later (maar ja druk druk) is de betonpomp(op schaal) zo goed als klaar.
Ik zou graag enkele foto's hierop willen zetten maar omdat mij dat niet echt lukken wil, is er iemand die mij vertellen kan hoe ik de foto's op dit forum kan krijgen??
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.