Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 23

Onderwerp: rond-hout buigen

rond-hout buigen

Beste mede-houtbewerkers.

Vorige week ben ik begonnen met het maken van een mobiele betonpomp (op schaal natuurlijk) van hout.
    Omdat ik details erg belangrijk vind probeer ik alles zo goed mogelijk na te maken.
    Nu stuit ik op een probleem waar ik zelf niet helemaal een goede oplossing voor heb.
    Ik heb van grenen-hout de leidingen gedraaid (rond 8mm) maar hier moeten ook haakse bochten in komen.Wie heeft een goede manier om hout te buigen.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2008

Re: rond-hout buigen

Normaal gezien is stomen de meest gebruikte manier om hout te buigen. Maar voor dunnere stukken bestaat er nog een andere methode:

Ed

Attached files hot pipe bending.pdf (876.6 KB)

Hallo Ed.

Heb jij toevallig zelf ervaring met deze methode?
    Mijn engels is niet al te best,maar als ik het goed begrijp moet het hout een paar uur in het ater liggen.
    Op een verwarmde pijp kun je daarna het hout in elke gewenste graden buigen.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2008

Dat klopt helemaal.
    Voor deze methode gelden eigenlijk dezelfde criteria als voor buigen mbv stomen.
    Hout met een mooie rechte nerf buigt makkelijker en in een kleinere radius dan warrig hout. Hoe klein de radius kan worden hangt ook van de houtsoort af. Een beetje experimenteren met afvalstukken is wel aan te raden. Ook moet je het hout een beetje verder buigen dan nodig, omdat het altijd een beetje terug zal veren.
    In een ander topic:http://woodworking.nl/viewtopic.php?...8&hilit=stomen vindt je eea over buigen van hout mbv stoom.

Ed

Ik kan me voorstellen dat voor wat je wilt doen met die leidingen deze methode niet gaat werken. Bij rondhout is het raakvlak erg klein waardoor je bjna geen warmeoverdracht in het hout zult krijgen. Ik denk dat stomen hier een betere optie is.

Een stoomkistje voor dit werk knutsel je zo in elkaar met een behangstomer eraan. Zeker voor dit lichte werk.

Succes

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

Als je werkstukken dermate klein zijn, zou je ze ook moeten kunnen stomen in een snelkookpan (of iets dergelijks). Scheelt je weer het maken van een stoomkist(je)

Het buigen van hout is helemaal nieuw voor mij.
    Maar welke optie werkt nou eigenlijk het best.
    Ik weet niet of het werkt maar ik zou in princiepe toch een ijzer-katrolletje kunnen verwarmen om het hout te buigen.
    Als ik zzou gaan stomen moet de stoombak helemaal dicht zijn of wat werkt het best.

Ik vond het idee van een behangstomer zo inspirerend dat ik op internet eens verder ben gaan kijken. Op Youtube (steam bending wood) een paar aardige filmpjes gevonden, inclusief het gebruik van een magnetron. Voor als ik weer eens tijd heb.

Je mag nu ook niet te veel verwachtingen koesteren, hout is geen stukje plastiek.

Je gaat die rondhouten nooit in een korte bocht van 90° kunnen plooien, dat breekt gewoon. Bij kleine bochtstralen kunnen de houtvezels die vervorming onmogelijk aan.
    Wil je korte bochten dan zal je die moeten draaien. Bvb. dus een ronde cirkel waarvan de straal gelijk is aan de lengte van de bocht, en deze nadien in vier stukken zagen. Je zal dus met samengestelde stukken moeten werken.

Een andere mogelijkheid is lamineren, daar kan je wel korte radiussen mee vormen. Best lijm je een vierkante sectie samen die je nadien rond freest met de bovenfrees.

Mvg,

André

Zou met stomen dit 8mm hout onder een hoek van 90 graden gebogen kunnen worden?

Forum Rechten