Vraag over het plaatsen van een poot onder mijn boomstamblad

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Nu heb ik een koper voor mijn boomstamtafel, maar deze willen een zogenaamde Matrixpoot, deze zit even iets anders gemonteerd en helpen op die manier niet echt mee aan het vlak houden van het blad, mijn vraag is, kan het er gewoon onder of moet ik er een aantal profielen in frezen om het blad te verstevigen.

matrix.jpg
 
P

Pel

Guest
Hoe zo Sky, is het blad niet droog, en ben je bang dat het gaat scheuren of krom trekken?
Bedoel je dit blad, ik denk dat je er dat zo op kunt maken, als het hout droog is ± 12% RV

Groet Pel.
20180123_120251.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
P

Pel

Guest
Wat is de temperatuur waar het blad nu al enkele weken ligt? Als dat kamer temperatuur is dan zou ik het er op wagen, anders zou ik het blad een tijdje op kamer temperatuur ergens neer zetten en kijken wat het doet.

Groet Pel.
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Wat is de temperatuur waar het blad nu al enkele weken ligt? Als dat kamer temperatuur is dan zou ik het er op wagen, anders zou ik het blad een tijdje op kamer temperatuur ergens neer zetten en kijken wat het doet.

Groet Pel.

Het is daar een graad of 10, maar het heeft al tussen de -3 en +12 meegemaakt zonder krom te trekken.
 
P

Pel

Guest
Als een blad krom trekt komt het door de warmte niet door de koude, als je het blad erop maakt en de klant zet de tafel in de kamer waar het ± 20° is dan heb je de kans dat het hout gaat drogen en daardoor krom trekken, als er nog veel RV in het hout zit. Vandaar dat ik ook zeg zet het een tijdje in je woonkamer, of ergens waar je een constante temperatuur van ± 20° hebt dan kun je zien wat het blad doet. Nog beter zou zijn als je het langzaam kunt opbouwen van 15° naar 17,5° naar 20° het blad is dik genoeg dat is al een voordeel, en je hebt het goed verlijmd daar is allemaal niets mis mee. Heb je geen vocht meter of ken je niet iemand die er een heeft, meten is weten? Als je het blad op het onderstel maakt zorg dat het kan werken, maar dat zul je wel weten, daar is hier meer als voldoende over geschreven.

Groet Pel
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Ik zelf heb de ruimte niet om het thuis te laten acclimatiseren, De klant heeft zelf al de poot en koopt nu alleen het blad plus wat meubelen die ik nog moet gaan maken, ze willen het in de eerste week van Mei hebben maar week 2 is ook geen probleem.

Ik heb al met hun besproken dat ze het blad niet zomaar in een warme kamer kunnen plaatsen en zij zijn bereid om het met geduld te doen.

Nu kan ik 2 dingen doen, in de werkplaats laten staan daar de temperatuur tussen nu en Mei langzaam hoger wordt, best wel ideaal daar het zomaar rond de 15 tot 20 graden kan komen in April en begin Mei.

Of ze het blad vast laten ophalen zodat zij het zelf langzaam kunnen laten wennen aan de temperatuur bij hun thuis, maar dan heb ik er geen zicht meer op of het ook goed gebeurt.

Groet Sky
 
P

Pel

Guest
Tja, wat is wijsheid in deze Sky, als je het blad nu al aan de klant geeft heb je er helemaal geen zicht meer op, als het dan fout loopt komen ze toch weer bij jou terug, wat ze ermee gedaan hebben weet je niet. Ik denk dat ik voor de optie in de werkplaats laten staan zou gaan, en hopen dat de temperatuur wat oploopt zodat het nog wat kan drogen. Misschien dat de klant een beetje wil mee werken aan het acclimatiseren van het blad en niet gelijk in een warme kamer van 22° wil zetten maar een tijdje op een slaapkamer kwijt kan zodat het hout langzaam kan wennen, en daarna pas de kamer in? Meer kun je immers niet doen, ik heb alle vertrouwen in dat het goed gaat Sky.

Groet Pel
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Dat denk ik ook wel Pel, ik denk wel dat het blad een beetje te groot is om even op een slaapkamer te sjouwen. Gelukkig begrijpen ze het wel dat het blad moet acclimatiseren, daar is heel duidelijk over gesproken ook qua eventuele garantie en in het ergste geval frees ik er een paar u profielen in.

Groet Sky.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.