Dubbele laadvloer in bestelbus - Maken van lange lades

Remco678

Nieuw lid
17 feb 2018
4
0
Hallo allen,

Ik wil mijn bestelbus (caddy maxi) efficienter gaan inrichten d.m.v. een dubbele laadvloer. Nu is dat geen probleem. Maar waar ik tegenaanloop is het inbouwen van lange lades (ongeveer 1.5 meter diep). Graag wil ik dit realiseren:
Dubbele laadvloer.jpg

Wie kan mij advies geven welke geleiders ik het beste kan gebruiken hiervoor? Een andere methode mag ook. Als de lades maar makkelijk uittrekbaar zijn en niet gaan hangen in uitgetrokken stand.
De lades worden totaal 1.5 meter diep en wil ik volledig uittrekbaar maken. Ik kwam al telescoopgeleiders tegen, maar die zijn best prijzig voor 1500mm (rond de 370 ex btw PS.)

Alle adviezen zijn welkom!
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
misschien veel belangrijker is, welk gewicht komt er in te liggen
als ze leeg blijven kun je het wel zelfs wel met een paar houten latjes (bij wijze van spreken)
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Hou je nog rekening met verzwakkingen en wat ruimte achteraan en bij de stoelen. Een auto heeft een kreukelzone die bij een botsing in elkaar frommelt. Wanneer je een massieve houten box constructie gaat maken is bij de eerste kopstaartbotsing waarschijnlijk wel een kans dat je voor de rest van je leven een rolstoel nodig hebt. Als je geluk hebt.

De bedrijfswageninrichtingen van Sortimo zijn ook ontworpen op veiligheid, niet alleen op praktisch gebruik.
Ik zou hier bij je ontwerp wel ernstig rekening mee houden.

Heb vandaag nog met een tafelblad achter in de auto gereden, maar dat vind ik maar niks. Je vakantiebagage geeft nog wel mee, een houten plaat gaat niet mee geven.
 

Hirumili

Actieve deelnemer
30 sep 2014
129
18
Drachten
Ik rij zelf in een Peugeot Partner met 4 laden tussen de wielkasten en 1 lade overdwars met 1 zijkant tegen het tussenschot.
De onderkant van de laden zijn in de was gezet en glijden zo over de vloer van de houten omkasting.
Voor de laden heb ik zelf een lat met een dikte ongeveer 3mm vastgemaakt zodat de laden niet naar achteren schuiven tijdens het rijden.
Voor meerder laden op elkaar zou ik het advies van Jeffrey overnemen.
Zelf trek ik de lade op 10cm na uit de omkasting.
De laden komen er 1x per jaar er geheel uit om te balansen (materialen telling).
Vraag je zelf af hoevaak wil jij de laden er helemaal uittrekken tov de kosten voor de geleiders.
Ik gebruik de laden al 7 jaar, bijna elke werkdag en ze werken nog steeds perfect.

Groet, Michael
 
Hou je nog rekening met verzwakkingen en wat ruimte achteraan en bij de stoelen. Een auto heeft een kreukelzone die bij een botsing in elkaar frommelt. Wanneer je een massieve houten box constructie gaat maken is bij de eerste kopstaartbotsing waarschijnlijk wel een kans dat je voor de rest van je leven een rolstoel nodig hebt. Als je geluk hebt.

...

Heb vandaag nog met een tafelblad achter in de auto gereden, maar dat vind ik maar niks. Je vakantiebagage geeft nog wel mee, een houten plaat gaat niet mee geven.

Ik mag toch hopen dat de laadruimte van mijn bestelbus niet een beetje kreukelzone is... Het zou een raar spektakel worden met een pallet materiaal achterin.
Wat wél erg belangrijk is, is dat de hele handel goed vast staat, en bij een plotselinge ontmoeting met een stevige boom of iets dergelijks niet kan gaan schuiven. Een (ouderwetse) cd op de hoedenplank snijdt op zo'n moment als een nieuw stanley-mes, maar dat heeft dan ook meer met de snelheid te maken als met de cd zelf.
 

Foexie

Actieve deelnemer
21 mei 2017
65
7
Goedemorgen medeforumers. Dit soort laden heeft mijn pa in zijn caddy gehad van de leverancier van afbeelding in openingspost. Ik weet niet of ik de naam van het bedrijf hier mag noemen en ik weet niet of topicstarter bekend is met dit bedrijf?
Ik weet dat ze het concept van de geleiders nu veranderd hebben en weet dus niet hoe ze nu eruit zien.
Ik weet wel dat de lade niet in bestaande geleiders lopen. Dit is zelfbouw van dit bedrijf. De kant waar je de la eruit trekt loopt de la over losse wielen. Verder zitten er U-profielen in de lades of in het frame en achteraan de la zitten ook wielen die door deze profielen lopen. Een zeer degelijk systeem.
Mijn pa heeft ze plusminus 10 jaar geleden gekocht. En plusminus 7 jaar zeer intensief gebruikt met veel gewicht.
Helaas recent verkocht anders had ik een paar foto's kunnen maken.
Originele laden van leverancier kan veel gewicht in en gaan door loopwielen makkelijk open en dicht.

Heb je overigens al gekeken wat inrichting inkoop kost. Als je 6 geleiders van 370 ps excl moet kopen kun je bij hun ook de complete inrichting kopen. Of heb je speciale maten nodig die hun standaard niet hebben?

Als je meer info wilt kun je me altijd een bericht sturen.
M.v.g. Foexie
 

tdpoorte

Nieuw lid
6 sep 2016
1
0
Ik heb ook lang naar een zelfbouw oplossing gezocht voor het zelfde probleem. Uiteindelijk bij een tweedehands kast uitgekomen van een collega, maar dat terzijde.
Ik heb wel een andere goede optie gevonden.
https://www.youtube.com/watch?v=ELP41pDKaqs
Hier maakt hij zelf zijn geleiders met een stuk staal profiel en heel veel kogellagers.

Hij heeft trouwens nog veel leuke ideeën in zijn filmpjes staan
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Ik mag toch hopen dat de laadruimte van mijn bestelbus niet een beetje kreukelzone is... Het zou een raar spektakel worden met een pallet materiaal achterin.
Wat wél erg belangrijk is, is dat de hele handel goed vast staat, en bij een plotselinge ontmoeting met een stevige boom of iets dergelijks niet kan gaan schuiven. Een (ouderwetse) cd op de hoedenplank snijdt op zo'n moment als een nieuw stanley-mes, maar dat heeft dan ook meer met de snelheid te maken als met de cd zelf.

Ja, dat is die wel. Om de energie van een klap op te vangen. De ruimte achter de wielkasten is beduidend zwakker als de rest. Nou ga je het toch niet tegen houden dat bij een volgeladen auto het letsel erg gaat zijn bij een grote klap. Maar die kans is klein.

Een klein kop staartje daarintegen komt veel vaker voor, en dan is het vervelend dat de voorstoelen dan al van de rails worden gedrukt.
Bij dit soort zelfbouwconstructies zou ik een 15 a 20 cm van de deuren af blijven, en geen dikke 18 mm zware platen gebruiken.
Doet je laadvermogen ook geen goed.

Maar mijn waarschuwing was meer dat een ieder zich ervan bewust is. Je denkt er normaal niet bij na namelijk, totdat het fout gaat, en dan ben je te laat. Terwijl de autofabrikant wel zijn best doet om een veilige auto te ontwerpen.
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Misschien is het handig om te vertellen wat je er in gaat opbergen. Ik heb dit soort opberg lades cq kasten nooit toegepast in mijn Citroen Jumpy omdat ik altijd andere zaken vervoer van fietsen, flightcases tot balen hooi. Het is mij menig maal voorgekomen dat dingen net niet, net wel passen. Een van de eerste dingen die ik gedemonteerd heb was het tussen schot, zodat ik ook lange latten kan vervoeren.

Een low tech goekope oplossing is met skeeler wieltjes of knikkers. Maar ik vind de teflon strip of een hardhouten geleide lat met kaarsvet ook een goede oplossing.
 
Ja, dat is die wel. Om de energie van een klap op te vangen. De ruimte achter de wielkasten is beduidend zwakker als de rest. Nou ga je het toch niet tegen houden dat bij een volgeladen auto het letsel erg gaat zijn bij een grote klap. Maar die kans is klein.

Mja, oké. Daar kan ik me wel iets bij voorstellen ja. Met andere woorden, in de constructie ruimte of in ieder geval mogelijkheden houden om die energie te absorberen.

Ik ga toch binnenkort maar eens kritisch naar mijn bedrijfswagens kijken...
 

Remco678

Nieuw lid
17 feb 2018
4
0
Super bedankt voor jullie reacties en het meedenken!! Ik ga voor de oplossing in de video van tdpoorte. Ziet er zeer degelijk en efficient uit!
@trilliwilli: je hebt inderdaad wel gelijk. Ik heb hier in eerste instantie ook niet aan gedacht. Ik laat tussen de achterdeuren en de lades nog wat ruimte en aan de achterkant, tegen het tussenschot komt nog een lade overdwars
 

Remco678

Nieuw lid
17 feb 2018
4
0
Misschien is het handig om te vertellen wat je er in gaat opbergen. Ik heb dit soort opberg lades cq kasten nooit toegepast in mijn Citroen Jumpy omdat ik altijd andere zaken vervoer van fietsen, flightcases tot balen hooi. Het is mij menig maal voorgekomen dat dingen net niet, net wel passen. Een van de eerste dingen die ik gedemonteerd heb was het tussen schot, zodat ik ook lange latten kan vervoeren.

Een low tech goekope oplossing is met skeeler wieltjes of knikkers. Maar ik vind de teflon strip of een hardhouten geleide lat met kaarsvet ook een goede oplossing.

Momenteel heb ik een staande kast erin gebouwd. Ik vervoer ook regelmatig een fiets of andere grote spullen. Die zet ik nu naast de kast. Maar i.v.m. uitbreiding van m'n diensten moet ik meer in m'n bus kwijt. Dan is een dubbele vloer met lades efficienter. De fiets kan ik er altijd nog opleggen. De hoogte van de lades hou ik beperkt
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.