75cm, gewoon omdat het kan

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Vandaag kwam forummer Rmkat (Martijn) met 2 grote stukken beuk langs
De eerste van de twee inmiddels omgetoverd tot bonbons schaaltje ;)

20180215_110252.jpg

20180215_124258.jpg

20180215_133922.jpg

20180215_134516.jpg

20180215_141501.jpg

20180215_154020.jpg

Helaas geen foto gemaakt toen de schaal klaar was
Het volgende stuk hout liggen inmiddels klaar

20180215_170719.jpg

- - - Updated - - -

Sorry zit bij iemand in de auto
Kan de fotos dus niet roteren

Al met al een leuke dag én hebben we nog wat van elkaar kunnen leren

- - - Updated - - -

Sorry zit bij iemand in de auto
Kan de fotosdus niet.roteren
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Fantastisch Jeroen, het beuken was nog nat dacht ik, de bank hield zich met dat zware gewicht van zo'n blok beuken toch goed zo te zien.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ging allemaal heel voorspoedig
Het was wel even spannend (eerste keer) maar al snel had ik er alle vertrouwen in
Voordat het eenmaal rond is, duurt natuurlijk wel even want met zo een diameter kan je niet even flink gas geven

Wel opvallend was dat met veel afname de motor er af toe wat moeite mee had, nu ja....het was dan ook wel een groot stukje hout
Heb helaas geen vergelijkingsmateriaal, eventueel kan ik nog een motor 1 slagje zwaarder (4pk op 230v) moet ik er niet teveel andere dingen bij doen
Zet nu rustig een 2kw kachel aan en dat gaat goed (stond vandaag ook de hele dag aan, stoppen klappen er niet uit ondanks het soms bij stil zetten van de
hele boel)

Dit is wel waar de bank voor gebouwd is, om dit te kunnen doen
Morgen het andere deel en dan heb ik nog 2 stukken noot staan in en gelijke diameter ;)
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
'T was een leuk, gezellig en leerzaam dagje Jeroen. En inderdaad de bank hield zich prima en dat terwijl er toch een serieus gewicht aan hing, ik ben benieuwd hoe het volgende blok gaat na al de ervaring die we opgedaan hebben vandaag (oftewel foto's zodra je hem gedraaid hebt!) zodra ik de voet heb afgewerkt zal ik ook nog wat foto's van de eerste schaal plaatsen.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Zal ik zeker doen
plaats inderdaad nog maar even wat foto's
de laatste vergat ik toen ik bij mijn vrouw bedelde om het schaaltje met M&M gevuld te krijgen ;)
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Zal ik zeker doen
plaats inderdaad nog maar even wat foto's
de laatste vergat ik toen ik bij mijn vrouw bedelde om het schaaltje met M&M gevuld te krijgen ;)

Ik kreeg ook al de wind van voren toen ik binnenstapte met de zin "gooi me bord maar vol" waar zou dat toch aan liggen:rolleyes:
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
20 personen uit een bord van 75cm.... (en wel dezelfde diepte he)
Ik kook (trakteer) als jullie hem met 20 man schoon leeg eten

2e schaal is reeds een anderhalf uur zo goed als klaar, heb even de bijtel in de hoek gegooid, de laatste snede bevalt me niet, krijg die niet vloeiend, er zitten wat takken doorgegroeid/warrig hout waardoor de bijtel een eigen weg zoekt :(
 
Laatst bewerkt:

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Oh dat is wat lastiger met draaien ja maar als het lukt zul je wel beloond worden met een zeer mooie tekening dat weet ik zeker.
Hier nog de foto's van de eerste schaal ik heb de opspanning uiteindelijk met een elektrische schaaf en een schuurmachine met k40 de voet gevlakt wat je op de foto's ziet is enkel kleurverschil hij is mooi vlak (hol) geworden.
20180216_172126.jpg20180216_172137.jpg20180216_172246.jpg20180216_172356.jpg

Op de laatste foto ligt er een schuurpad van 77mm in. de schaal is uiteindelijk 61,5cm geworden.

Edit:
Op de foto's is de tekening helaas slecht te zien :(
 
Laatst bewerkt:
geweldig altijd om zulke mooie (grote) projecten te zien. Beuken is en blijft fantastisch hout om te draaien, zeker als het nog nat is. Enige nadeel is dat beuken in mijn ervaring wel heel erg kan scheuren en trekken tijdens het drogen...

Één klein puntje wat ik wellicht anders had gedaan is de afwerking van de rand. Een rechte rand komt in mijn ogen net wat mooier uit dan eentje die helemaal afgerond is (Lijkt zo goedkoop zo'n rond randje..)

Met welke beitels is de schaal gedraaid? Ik gok een schalengutsje van 16-19mm?
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Mooi schaal hoe ga je hem afwerken, met olie?

Groet Pel.

Ik was inderdaad van plan om hem in de olie te zetten maar ik denk dat ik toch voor lak ga aangezien het een mooi "reclame bord" is voor als ik op markten sta de lak beschermt de schaal dan beter als olie. Ik ben er nog niet helemaal over uit.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Smaken verschillen inderdaad, maar juist dat vlakke randje deed goedkoop aan

Martijn, ik neem aan dat je op de markten ook droog/overdekt staat
Paar lagen goed in de olie, na uitharden waxen en je schaal is goed beschermd hoor
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Rene, de beitels waren afwisselend 10 en 16mm (althans, ik geloof dat mijn kleine beitel 10mm, zal eens meten)
Marthijn had eigen beitels mee, waren van de zelfde maat, maar anders geslepen
De rand is overigens niet rond maar meer een halve druppel op zijn kant, op de foto komt dat er niet helemaal uit.

Of het aan het stuk hout ligt of aan wat anders (uiteraard ook een groot deel aan mij) maar vond de laaste snede niet lekker snijden
Marthijn had dat probleem ook gister, het leek wel of de beitel niet een mooie fijne lijn wilde volgen, verschillende beitels geprobeerd

Of het gaat scheuren, we gaan het zien
Mijn schaal gaat op de hoop tussen de krullen in een big bag (buiten) langzaam drogen....
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.441
536
Toxiq,

kun je de foto's nou draaien? Erg vervelend dat die niet juist staan en niet iedereen heeft een laptop.

groeten
Ornament?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.