Hoe pc in houtwerkplaats stofvrij houden?

verwa

Nieuw lid
24 aug 2016
20
0
De kempen (Antwerpen)
Aan alle mensen die me geholpen hebben een oplossing te vinden, bedankt voor de informatie, er zaten veel nuttige tips bij.
Nu kan ik weer verder.

:) :)
 
Laatst bewerkt:

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Je zou dan ook aan een barebone kunnen denken. Zo'n Intel NUC.....
Daar zitten geen fan's in, en de voeding is zo'n laptop voeding (dus ook geen fan).
Er is maar 1 NUC passief gekoeld. En dat is een model waar je echt niet veel mee kunt, bedoeld om te gebruiken als thin client. Bovendien wordt dat model alleen in bulk geleverd, dus in grotere aantallen. Alle andere modellen zijn uitgerust met een notebook koeling, semi-passief. De koeler gaat dus draaien als dat nodig is. De combinatie Akasa kast/NUC moederbord is wel vrij eenvoudig te maken en te bouwen. Bij de site staan de compatible moederborden bij iedere kast vermeld.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Er is maar 1 NUC passief gekoeld. En dat is een model waar je echt niet veel mee kunt, bedoeld om te gebruiken als thin client. Bovendien wordt dat model alleen in bulk geleverd, dus in grotere aantallen. Alle andere modellen zijn uitgerust met een notebook koeling, semi-passief. De koeler gaat dus draaien als dat nodig is. De combinatie Akasa kast/NUC moederbord is wel vrij eenvoudig te maken en te bouwen. Bij de site staan de compatible moederborden bij iedere kast vermeld.

O, dat wist ik niet. Ik dacht dat ik bij Alternate een fan-loze zag, met een i-3 processor.
Maar mijn insteek was, er is volgens mij wel een pc zonder fan te maken voor eenvoudige taken. Denk ik.
 

Purches999

Nieuw lid
29 jul 2020
4
0
Ik denk dat je gewoon moet schoonmaken Casto
zaagsel is zo ' n kleine zaak en ik denk niet dat een soort stofbedekking zal helpen
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
alleen kijken en muziek dus niets aansturen.
ik zo voor een simpel tablet gaan in combinatie met een gedeelde map
dan kan je de plannen op een pc maken en op de tablet bekijken.
 

Hkuit

Actieve deelnemer
6 dec 2017
188
24
Sint-Michielsgestel
Bedankt voor alle reacties. :) Ik denk dat ik met overdruk een eerste poging ga doen.
Ik moet er eigenlijk geen kast voor bouwen, gewoon zien dat de druk in de pckast hoger is dan de atmosferische druk. En dan zoals LeonvB zei met stoffilters zoals bv een dampkap filterdoek voor de ventilators.
Het enige dat kan tegenslaan (denk ik) is een gebrek aan warmte afvoer.
En ook ik ben erin getrapt (post uit 2018)!
Haha, en waar zuigt ‘ie die lucht vandaan dan? Dat heeft alleen echt effect als je de aanzuiglucht van buiten kunt halen, anders trek je de stoffige lucht de kast in. Maar een relatief simpel filter zou die lucht wel redelijk stofvrij kunnen krijgen.
 

Purches999

Nieuw lid
29 jul 2020
4
0
De thermostaat is kapot, en ik moest dringend een vervanging vinden, omdat het aanpassen van de warmte thuis erg belangrijk is.En voor mij bleek er een groot probleem te zijn.Als je niet terug wilt naar iets ouds, heb je iets handigs en praktisch nodig.Na herhaaldelijk surfen op het Internet, kwam ik tegenThermostaat wifi ik was erg geïntrigeerd.Thermostaat wifi paste volledig bij al mijn parameters.Een handige verbinding met de smartphone heeft me blij gemaakt.Erg blij met de aankoop.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
De thermostaat is kapot, en ik moest dringend een vervanging vinden, omdat het aanpassen van de warmte thuis erg belangrijk is.En voor mij bleek er een groot probleem te zijn.Als je niet terug wilt naar iets ouds, heb je iets handigs en praktisch nodig.Na herhaaldelijk surfen op het Internet, kwam ik tegenThermostaat wifi ik was erg geïntrigeerd.Thermostaat wifi paste volledig bij al mijn parameters.Een handige verbinding met de smartphone heeft me blij gemaakt.Erg blij met de aankoop.
Ja, OK, en wat heeft dit te maken met dit topic?
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Gaat wel weer lekker zo het is maar aan het forumbeheerder wat ze er mee doen zo.

Houtstof kruipt echt overal op en in , een doek over de pc doen zo lang je hem niet gebruikt en uit staat
bij tijdelijke gebruik even een doorzichtige plast zak er over op zo manier dat wel de warmte weg kan,,
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
...of je gebruikt een pc/laptop die geen ventilatoren (nodig) heeft waardoor er ook geen airflow is.
Dan komt er weinig tot geen stof de kast binnen, dat wat in het toetsenbord neerdwarrelt is met een stofzuiger (op lage stand) makkelijk weg te halen.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
een voeding zonder ventilator is niet echt makkelijk te vinden.
gebruik een tablet als je een toetsenbord/muis wilt kan dat draadloos er aan
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
een voeding zonder ventilator is niet echt makkelijk te vinden.
gebruik een tablet als je een toetsenbord/muis wilt kan dat draadloos er aan

Ik heb hier enkele laptops liggen die volledig passief gekoeld worden. Het zijn daarmee ook niet de allervlotste machines die je kunt krijgen maar genoeg voor muziek en af en toe wat opzoeken en ze kosten erg weinig.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
ook bij passief koelen is er een luchtstroom als er openingen in de behuizing zitten
die trek onstaat door warmte net als bij een schoorsteen
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Niet bij de oplossing die ik aandroeg. Alles is dan met rubber afgedicht, inclusief de kabelaansluitingen.
Overigens is er ook een stoffilter voor de Lenovo M720q te krijgen als accessoire, en dat is net als die PC helemaal niet duur. Alleen de levertijd....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.