Goede groeven frees groeffrees voor stationaire freestafel / toupie

Mjanssen

Nieuw lid
12 feb 2018
13
0
Hoi allemaal,

Zojuist heb ik mij voorgesteld elders op dit forum.
Nu heb ik alvast een vraag en ik hoop daar reacties op te krijgen.
Ik heb wel ervaring met machinale houtbewerking maar minder met de stationair frees is.

Voor een stationair frees met vaste 30mm verticale as zoek ik een geschikte groeffrees met een verstelbaar bereik van +-5mm tot ..? Smallere groeven kunnen evt ook op de zaagtafel gemaakt worden.
Het liefst een frees die in dikte verstelbaar is zodat ik niet voor elke groefdikte een andere frees nodig heb.
Als student is mijn budget zeer beperkt dus ik kijk ook bij 2ehands aanbieders. Alleen weet ik niet zo goed wat ik zoeken moet. Ik kom diverse mogelijkheden tegen.

- Goedkope vaste groef frezen: Deze ster-vormige dingen lijken mij gevaarlijk op een kleine handmatige freesbank, en ik vraag me überhaupt af of ze toegestaan zijn op manuele machines?
- Groef zaagbladen die gestapeld kunnen worden tot de gewenste dikte.
- Verdraaibare/ verstelbare groeven frees met voorsnijders. Deze laatste lijkt mij goed maar ze zijn prijzig.

Wat is veilig, betaalbaar en praktisch in gebruik? En waar aan te schaffen? Of een tip voor een 2e handse?
 

tuoh

Oud hout
Verdraaibare groeffrezen zijn de beste, snel instellen en verstellen op de as is mogelijk. Merken, onder meer, Leitz, Oertli, Steyle, Zuani, etc...

Heb er zelf drie, eentje verstelbaar van 4 tot 7,5, eentje van 7,5 tot 15 en een grote van 16mm tot 32mm.

Zou gewoon een tijdje de tweedehands sites in het oog houden, daar komen ze regelmatig voorbij. En zoals je zelf al gemerkt hebt, kwaliteit kost geld, het is nu eenmaal niet anders.
 

Mjanssen

Nieuw lid
12 feb 2018
13
0
Bedankt! Ik ga opzoek naar een verdraaibare groeffrees, 5-20mm. Zijn er nog specifieke dingen waar ik bij zon frees op moet letten? Zie ze ook vaak zonder voorsnijders bijvoorbeeld...
Hoop het voor minder dan 150,- voor elkaar te krijgen, maar toch bedankt voor de tip!
Groeten!
 

tuoh

Oud hout
Verdraaibare groeffrezen kunnen nooit een verstelbereik halen dat groter is dan het dubbele van de minimale groefbreedte. Een minimale groefbreedte van 5mm betekend een maximale een groefbreedte van 10mm.

Je kan natuurlijk wel met een groeffrees van maximaal 10mm in meerdere passen een veel bredere groef verkrijgen. Eén nadeel met deze methode, de bodem van de groef is dan niet mooi glad gefreesd, maar er zijn meerdere ondiepe sneden te zien van de voorsnijders.

Veelal maakt dit niks uit, maar voor sommige andere toepassingen kan het een serieuze afknapper zijn. Denk aan het frezen van samengestelde mouluren, hier blijft de bodem wel zichtbaar.
 
Laatst bewerkt:

Mjanssen

Nieuw lid
12 feb 2018
13
0
Hoi Tuoh, Ik had de indruk dat sommige frezen uit bijvoorbeeld 3 delen bestaan van bijv, 5mm en zo gestapeld max 15mm kunnen frezen. één enkele 5mm en twee samen 10mm. En dan door ze onderling te verdraaien traploos naar andere diktes gedraaid kunnen worden? Of is dit niet zo?

Anders zou ik best toe kunnen met een vaste frees van bijvoorbeeld 5mm en 10 of 15mm, met inderdaad als nadeel dat dat te zien is bij bredere groeven.
 

tuoh

Oud hout
Nee, je haalt twee types door elkaar. Verdraaibare bestaan uit twee delen, stapelbare kunnen uit meerdere delen bestaan. Het verstellen bij stapelbare gebeurt hier met losse vulringen in allerlei diktes.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.