Brandhout, of toch niet.

tuoh

Oud hout
Niet dus, toen ik een tijd geleden nog een blokje in de kachel wilde gooien viel me de vorm op.
Het was een stukje Robinia met een lichte kromming erin, zag er zo een hamerkop inzitten, dit stuk is niet te prooi gevallen aan het vuur maar is aan een nieuw leven begonnen.

De kop is dus gemaakt uit een takdeel Robinia waar ik met het haalmes alle schors en spint van afgesneden heb, de koppen heb ik vlakgezaagd met de lintzaag, en daarna alle scherpe randen een facetkant gegeven met het haalmes.

Als hecht een bijpassend stuk Taxus uitgezocht met een lichte S vorm erin, deze tak bestaat uit verhout spint met en klein deel kernhout. Eveneens met het haalmes de schors verwijderd en ietwat gemodelleerd.
De steel op de draaibank voorzien van een ronde pen van 30mm, en de kop uitgeboord met een passende boor, de twee stukken geassembleerd en een houten hamer was geboren.
Schuurpapier heb ik niet gebruikt, alles is enkel met het haalmes bewerkt, de hamer heb ik nadien met enkele lagen lijnolie afgewerkt.
Ondanks de grove afwerking is het een handige hamer geworden waar je flinke meppen mee kan uitdelen, en die prettig in de hand ligt.
De hamer maakt nu deel uit van mijn dagelijks gebruikt gereedschap, en als ik ergens aan het werk ben is die hamer het enige dat de mensen opvalt, naar mijn Festool kijkt niemand :D

Mvg,

André

Attached files
 

pepijn

Actieve deelnemer
3 nov 2010
169
4
Dat is inderdaad een mooie hamer, mijn houten hamer is hier niets bij :p
hoeveel tijd heb je erin gestoken om het goed bruikbaar te maken ?
 

pepijn

Actieve deelnemer
3 nov 2010
169
4
Twee uur valt wel mee vergeleken met de vier die ik bezig was met die van mij, hoewel ik die van mij handmatig gemaakt heb (beuken kop in drie delen en een taps toelopende steel)
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
het heeft een beetje het "me...man..me...make..fire "-gevoel over zich. volgens mij ligt deze hamer enorm prettig in de hand. mooi project met brandhout!!!
inderdaad wel een leuke afwisseling naast het festool gereedschap.
 
A

Athanor

Guest
Mooie organische vorm zo direct uit de tak gehaald! Goed idee overigens, ik ga weer eens met andere ogen naar mijn brandhout kijken.

Fons
 

Hubert.

Actieve deelnemer
21 mei 2008
300
0
Krimpenerwaard
Vind 'm leuk, zeker met die knoest er in :cool:
Vind het zelf altijd erg leuk om in stukken hout een voorwerp te zoeken, net als kromstukken in oude stammen :)
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
André, dit is wat anders dan zomaar rucktsichtslos hout in de kachel te smijten.
Vind het daarom knap bedacht om er een houten hamer van te maken, moet je toch maar opkomen. Zo zie je weer maar eens wat inventiviteit is !!!
Ad
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.