Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 11

Brandhout, of toch niet.

Niet dus, toen ik een tijd geleden nog een blokje in de kachel wilde gooien viel me de vorm op.
    Het was een stukje Robinia met een lichte kromming erin, zag er zo een hamerkop inzitten, dit stuk is niet te prooi gevallen aan het vuur maar is aan een nieuw leven begonnen.

De kop is dus gemaakt uit een takdeel Robinia waar ik met het haalmes alle schors en spint van afgesneden heb, de koppen heb ik vlakgezaagd met de lintzaag, en daarna alle scherpe randen een facetkant gegeven met het haalmes.

Als hecht een bijpassend stuk Taxus uitgezocht met een lichte S vorm erin, deze tak bestaat uit verhout spint met en klein deel kernhout. Eveneens met het haalmes de schors verwijderd en ietwat gemodelleerd.
    De steel op de draaibank voorzien van een ronde pen van 30mm, en de kop uitgeboord met een passende boor, de twee stukken geassembleerd en een houten hamer was geboren.
    Schuurpapier heb ik niet gebruikt, alles is enkel met het haalmes bewerkt, de hamer heb ik nadien met enkele lagen lijnolie afgewerkt.
    Ondanks de grove afwerking is het een handige hamer geworden waar je flinke meppen mee kan uitdelen, en die prettig in de hand ligt.
    De hamer maakt nu deel uit van mijn dagelijks gebruikt gereedschap, en als ik ergens aan het werk ben is die hamer het enige dat de mensen opvalt, naar mijn Festool kijkt niemand

Mvg,

André

Attached files

Re: Brandhout, of toch niet.

Dat is inderdaad een mooie hamer, mijn houten hamer is hier niets bij :P
    hoeveel tijd heb je erin gestoken om het goed bruikbaar te maken ?

Twee kostbare uren maar ik ben wel een hamer rijker.

Mvg,

André

Twee uur valt wel mee vergeleken met de vier die ik bezig was met die van mij, hoewel ik die van mij handmatig gemaakt heb (beuken kop in drie delen en een taps toelopende steel)

Dat ziet er gaaf uit. En zo simpel eigenlijk...
    De steel heb je verlijmd met de kop?

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

het heeft een beetje het "me...man..me...make..fire "-gevoel over zich. volgens mij ligt deze hamer enorm prettig in de hand. mooi project met brandhout!!!
    inderdaad wel een leuke afwisseling naast het festool gereedschap.

Athanor
    Guest

Mooie organische vorm zo direct uit de tak gehaald! Goed idee overigens, ik ga weer eens met andere ogen naar mijn brandhout kijken.

Fons

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rickkoorman
    het heeft een beetje het "me...man..me...make..fire "-gevoel over zich.
    :lol:

Mooi stukje werk weer 8-)

Dat is een mooie hamer André. Hoewel ik zelf meer de voorkeur geef aan iewat verfijndere uitvoeringen, kan ik me voorstellen dat het een prettig stuk gereedschap is.

Senior Member
    Ingeschreven
    May 2008

Vind 'm leuk, zeker met die knoest er in 8-)
    Vind het zelf altijd erg leuk om in stukken hout een voorwerp te zoeken, net als kromstukken in oude stammen

Forum Rechten