Powermatic mortiser

WR1944

Oud hout
Ik ben maar even door gegaan met Sinterklaas voor me zelf te spelen.

Ik was gaten in de poten van het verlaagde onderstel te maken toen ik het ineens zat werd. Ergens onderop m'n verlanglijstje stond een mortiser en de dat stuk machinerie schoot ineens een stuk omhoog in de rangorde. Dus spoorslags naar Woodcraft en daar heb ik me een Powermatic aangeschaft.
http://www.powermatic.com/us/en/p/pm701-mortiser-3-4hp-1ph-115-230v/1791310

Toevallig stond er één opgesteld die aan de gebruiksporen nog niet gebruikt was. Ik was in eerste instantie voor de JET gegaan maar toen ik die twee naast elkaar zag staan beviel de Powermatic me beter. Die was een fractie duurder maar had meer en betere opspanmogelijkheden plus een veel groter plateau.

Het eerste gat zit er al in. En dat ging perfect.

P1010067q.jpg

P1010068q.jpg
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo kijk dat is Nogeens een leuk stukje speelgoed
Wel handig dat je zulke winkels dichtbij hebt of juist gevaarlijk 😜
Veel plezier ermee
Mvg Leroy
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Mooi apparaat, hier hebben we niet heel veel keuzes, dan wordt het gelijk professioneel, dus duur.

Ik had ook al naar de Jet gekeken, maar eerst weer even wat geld in het potje verzamelen.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Zo WR, ga je nu weer iedereen jaloers maken?
Nou dat is je goed gelukt wat dan ben ik inderdaad;)
Wat een mooi apparaat, veel plezier ermee en natuurlijk veel gaatjes.:D
Mvg, :).
 
P

Pel

Guest
Gefeliciteerd met deze mooie, maar zeker ook een handige machine Wim, dus jij hoeft geen gaten meer te kappen, dat gaat nu heel wat sneller. ik heb daar ook eens naar zitten kijken, maar ik gebruik zo'n machine veel te weinig. Maar je weet maar nooit, stel dat ik morgen ook zo'n meevaller heb als jij, wat Pel dan gaat doen:p

Groet Pel.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Is dit nu een geheel, want had al gezien dat je deze boren ook los in verschillende maten kunt aanschaffen. Wel gaaf spul hoor.
 

WR1944

Oud hout
Is dit nu een geheel, want had al gezien dat je deze boren ook los in verschillende maten kunt aanschaffen. Wel gaaf spul hoor.

De mortiser wordt zonder boor/beitel bits geleverd. Maar er is gelukkig een vorm van standaardisatie zodat je sets kunt aanschaffen. Ik heb ze nog niet in metrische maten gevonden maar ik ga wel zoeken. Ik heb nu een set van Woodriver, een merk van Woodcraft.
Nu moet ik de gaten in meerdere stappen maken. Ook zijn de bits net niet lang genoeg om door de 140 mm dikke poten te gaan. Het laatste stukje doe ik met de hand. Het gat geeft dan een goede geleiding.
Ik heb nu een paar gaten gemaakt en ik moet zeggen dat het resultaat me goed bevalt. De volgende stap is om uit te kienen waar ik de gaten voor de pennen moet boren.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Mooie vierkantegatenboor machine. Levert mooie strakke gaten op als ik de foto bekijk.
En dan te bedenken dat vroeger de stagiaire werd weggestuurd om de vierkantegatenboor te halen :rolleyes:
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Zo werd ik een weg gestuurd van mijn staige plek voor doosje vonkjes. Na twee dagen belde bedrijf op waar ik bleef. Melde droog ben nog aan het zoeken :) De al oude grapjes inderdaad. Maar dit is meer steekbeitel + boor toch. Vind het wel enorm gaaf systeem.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.