Soort "plastic" materiaal

Geck0

Actieve deelnemer
2e41c53d1f7de83b93951250831fdd09.jpg
Kwam dit op Pinterest tegen., zo te zien een soort zitkruk. met hout ,plexiglas en licht erin?
Dit leek mij leuk om te maken op de draaibank in het klein ., zodat je een soort lampje van maakt voor op je tv meubel e.d.

Wat voor soort plastic zal dit zijn?
Moet natuurlijk mooi te draaien,afwerken zijn.
 

sander1238

Actieve deelnemer
7 mei 2016
204
32
Wanroij
Het lijkt mij dat plexiglas gaat scheuren/breken. Als het zachter of snijdbaar is dan is dat de moeite waard. Ziet er zeker leuk uit.
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Het lijkt mij dat plexiglas gaat scheuren/breken. Als het zachter of snijdbaar is dan is dat de moeite waard. Ziet er zeker leuk uit.

Nee hoor, plexiglass is een merknaam van Acryl, en acryl kan je prima verwerken op een draaibank. Hout lijmen in plakken op platen acryl (met bijv transparante epoxy) en dan draaien is prima doenbaar.

Ik gebruik behoorlijk vaak stafmateriaal acryl als mondstukken voor mijn pijpen en dat draait uitstekend. Opgelet: het is niet hetzelfde als het spul wat je bij veel penblanks krijgt, dat is vaak polyester. Het verschil merk je snel bij draaien: polyester is zachter en geeft wit stof af als draairesultaat, waar je bij acryl mooie krullen krijgt.

Het leuke aan acryl platen is dat je ze ook voorgekleurd in fluo transparante kleuren kan krijgen, waardoor je niet eens met gekleurde leds hoeft te werken voor bovenstaand effect.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Nee hoor, plexiglass is een merknaam van Acryl, en acryl kan je prima verwerken op een draaibank. Hout lijmen in plakken op platen acryl (met bijv transparante epoxy) en dan draaien is prima doenbaar.

Plexiglas, polymethylmethacrylaat (PMMA) is niet hetzelfde als 'acryl'. Wat jij acryl noemt is inderdaad prima te draaien. PMMA niet.
 

gids66

Actieve deelnemer
Omdat dit ontwerp mij ook al een tijd intrigeert, heb ik wat opzoekwerk gedaan.
Het ontwerp is de Bright Woods Collection van de Giancarlo Zema Design Group voor Luxyde.
http://www.giancarlozema.com/bright-woods-collection/
Op de site wordt enkel Wood + Resin vermeld, maar omwille van de krasvastheid denk ik dat het om PMMA ofte plexiglass gaat.
Over het draaien durf ik me niet uitspreken (geen ervaring mee), maar ik vind wel info over single point diamond turning en waarschijnlijk is lasersnijden of (ruw) CNC frezen ook mogelijk.
Ik zie in de weinige foto's die ik vond dat er vrij veel geschuurd wordt, dus daar zit volgens mij wel een indicatie.
Lijmen lukt blijkbaar toch met epoxy, Rectavit raadt de 155 ClearFix contactlijm aan.

Eentje kopen kan ook voor een luchtig prijsje van 12 000 € voor een koffietafeltje van diam 80 cm x 30 cm.
Al kan je voor dat geld natuurlijk héééél véééél zelf testen :)
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Vorig jaar heb ik dit led lampje gemaakt. Hetzelfde principe als de kruk hierboven.
Voor het verlijmen heb ik de transparante lijm van de stier gebruikt. Niet meer van elkaar te krijgen...
Acryl is prima op een draaibank te verwerken. Voor het diffuus laten schijnen van het licht is het belangrijk dat het acryl dof geschuurd wordt.

Ledlamp (10).jpg

Groet,
Jan
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dat zal (zoals Jan al aangeeft) plexi, ppma of iets in die richting zijn dat mat geschuurd is, dat is voor dergelijke toepassingen vrij gebruikelijk
Doorzichtig Corian ken ik dan weer niet (weer wat geleerd)
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Plexiglas, polymethylmethacrylaat (PMMA) is niet hetzelfde als 'acryl'. Wat jij acryl noemt is inderdaad prima te draaien. PMMA niet.

Dat niet ALLE "acryl" PMMA is klopt, maar PMMA is wel veruit de meest gebruikte variant om te draaien en verwerkt prima op de draaibank.
Dat PMMA niet te draaien valt ben ik het dus absoluut mee oneens.

Poly(methyl methacrylate) (PMMA), also known as acrylic or acrylic glass as well as by the trade names Crylux, Plexiglas, Acrylite, Lucite, and Perspex among several others (see below), is a transparent thermoplastic often used in sheet form as a lightweight or shatter-resistant alternative to glass. The same material can be used as a casting resin, in inks and coatings, and has many other uses.

of
Deze transparante thermoplastische kunststof is beter bekend onder de handelsnamen Perspex, Plexiglas, Altuglas en Oroglas, maar ook kortweg als acrylaat.

Laten nou Lucite, perspex en acrylite alle 3 merken zijn die regelmatig gebruikt worden in de pijpmakerswereld, en prima draaibaar zijn.

Het belangrijkste verschil zit hem in de fabricagemanier: geextrudeerd acryl is bijna onbewerkbaar vanwege vele luchtinsluitingen en mindere kwaliteit. Daardoor is het ook stukken goedkoper.
"casted" oftewel gegoten acryl is prima verwerkbaar, ook van het merk plexiglass.

Hier zie je hoe goed een PMMA staf (in Cumberland kleur) te draaien valt (ben ik,thuis in mijn werkplaats):
https://youtu.be/TDk7R_ApZHE?t=4m35s
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Maar dat betekent toch in elk geval dat er een 'structureel' verschil is tussen PMMA plaatmateriaal, en PMMA gietmateriaal. Dat gegoten acryl goed (nou ja goed - dat wil ook nog wel een spatten...) te draaien is dat weet ik. Maar het plaatmateriaal dat bekend staat als perspex of plexiglas is, zoals je aangeeft, nauwelijks te verspanen.
 

Geck0

Actieve deelnemer
Ok thnx allen!

Als ik het dus goed begrijp heb ik PMMA acrylaat gegoten versie nodig.,
Zelf ff wezen google-en kwam bijv. deze site tegen die hebben platen van bijv. 6mm in lengte x breedte.

Denk dat ik daar wel een stukkie kan bestellen of ik kan zoals Blom3dd zegt ff naar deze zaak das in Alkmaar., daar woon ik in de buurt, ff vragen kan geen kwaad :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.