Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 17

Soort "plastic" materiaal

2e41c53d1f7de83b93951250831fdd09.jpg
    Kwam dit op Pinterest tegen., zo te zien een soort zitkruk. met hout ,plexiglas en licht erin?
    Dit leek mij leuk om te maken op de draaibank in het klein ., zodat je een soort lampje van maakt voor op je tv meubel e.d.

Wat voor soort plastic zal dit zijn?
    Moet natuurlijk mooi te draaien,afwerken zijn.
    Kijk ook eens op mijn Blog --> Rakish Paddy Workshop <--
    of via https://www.instagram.com/rakishpaddyworkshop/
    Groet, Patrick

Het lijkt mij dat plexiglas gaat scheuren/breken. Als het zachter of snijdbaar is dan is dat de moeite waard. Ziet er zeker leuk uit.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sander1238 Bekijk Berichten
    Het lijkt mij dat plexiglas gaat scheuren/breken. Als het zachter of snijdbaar is dan is dat de moeite waard. Ziet er zeker leuk uit.
    Nee hoor, plexiglass is een merknaam van Acryl, en acryl kan je prima verwerken op een draaibank. Hout lijmen in plakken op platen acryl (met bijv transparante epoxy) en dan draaien is prima doenbaar.

Ik gebruik behoorlijk vaak stafmateriaal acryl als mondstukken voor mijn pijpen en dat draait uitstekend. Opgelet: het is niet hetzelfde als het spul wat je bij veel penblanks krijgt, dat is vaak polyester. Het verschil merk je snel bij draaien: polyester is zachter en geeft wit stof af als draairesultaat, waar je bij acryl mooie krullen krijgt.

Het leuke aan acryl platen is dat je ze ook voorgekleurd in fluo transparante kleuren kan krijgen, waardoor je niet eens met gekleurde leds hoeft te werken voor bovenstaand effect.

Dan zit ik erlangs. Ben benieuwd naar het resultaat.

Wsl plexi/acryl inderdaad. Lijkt me sterk dat ze hiervoor epoxy gebruikt hebben.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2013
    Je hebt veel verschillende soorten plastic. Er is ook een soort die licht erg mooi verspreid, wordt veel toegepast in licht reclame. Er zit vast in de buurt waar je woont een plastic handel die je verder kan helpen.

zoiets bv (deze groothandel zal wel duur zijn misschien)
    https://eriks.nl/nl/producten/kunsts...-kunststoffen/

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door massis Bekijk Berichten
    Nee hoor, plexiglass is een merknaam van Acryl, en acryl kan je prima verwerken op een draaibank. Hout lijmen in plakken op platen acryl (met bijv transparante epoxy) en dan draaien is prima doenbaar.
    Plexiglas, polymethylmethacrylaat (PMMA) is niet hetzelfde als 'acryl'. Wat jij acryl noemt is inderdaad prima te draaien. PMMA niet.

Omdat dit ontwerp mij ook al een tijd intrigeert, heb ik wat opzoekwerk gedaan.
    Het ontwerp is de Bright Woods Collection van de Giancarlo Zema Design Group voor Luxyde.
    http://www.giancarlozema.com/bright-woods-collection/
    Op de site wordt enkel Wood + Resin vermeld, maar omwille van de krasvastheid denk ik dat het om PMMA ofte plexiglass gaat.
    Over het draaien durf ik me niet uitspreken (geen ervaring mee), maar ik vind wel info over single point diamond turning en waarschijnlijk is lasersnijden of (ruw) CNC frezen ook mogelijk.
    Ik zie in de weinige foto's die ik vond dat er vrij veel geschuurd wordt, dus daar zit volgens mij wel een indicatie.
    Lijmen lukt blijkbaar toch met epoxy, Rectavit raadt de 155 ClearFix contactlijm aan.

Eentje kopen kan ook voor een luchtig prijsje van 12 000 € voor een koffietafeltje van diam 80 cm x 30 cm.
    Al kan je voor dat geld natuurlijk héééél véééél zelf testen

Senior Member
    Ingeschreven
    May 2010
    Vorig jaar heb ik dit led lampje gemaakt. Hetzelfde principe als de kruk hierboven.
    Voor het verlijmen heb ik de transparante lijm van de stier gebruikt. Niet meer van elkaar te krijgen...
    Acryl is prima op een draaibank te verwerken. Voor het diffuus laten schijnen van het licht is het belangrijk dat het acryl dof geschuurd wordt.

Ledlamp (10).jpg

Groet,
    Jan

Als ik die 'achtergrondinformatie' doorneem vermoed ik dat er gebruik gemaakt wordt van Corian... En dat is idd goed te draaien.

Forum Rechten