Circle jig (forumlid met CNC machine omgeving Enschede gezocht!)

bhengeveld

Actieve deelnemer
2 dec 2014
357
9
Beste forummers.

Na een bult gedoe met wat plankjes om cirkels uit te frezen wil ik een wat meer praktische mal maken. Het is een vrij schaamteloos gejat ontwerp op basis van de Jasper Tools Circle Jig, maar die is er niet in metrische variant en 60 dollar vind ik wat teveel voor zo'n simpel ding. Het idee is om in plaats van het vastschroeven op een bodemplaat gebruik te maken van een 20mm kopieerring. Als je die goed uitlijnt en gebruik maakt van een 10mm rechte frees is onderstaand ontwerp potentieel praktisch.
Gaten zijn in stapjes van 1 mm te maken tussen diameters van 40 - 510mm (cirkels van 20 - 490mm Door gebruik te maken van een 10mm frees is het omreken van binnen/buitendiameter heel makkelijk.
Hier het sketchup plaatje (ik ben geen technisch tekenaar, hoor graag hoe ik zo'n tekening beter/duidelijker kan maken.
circle-jig.gif


Dit is m.i. alleen fatsoenlijk te maken op een CNC machine. Is er iemand in de buurt van Enschede die een apparaatje heeft en me hier mee kan helpen? Ik heb geen idee hoe het zit qua conversie tussen sketchup en een CNC.

mvgr Bram
 

Bijlagen

  • circle jig.jpg
    circle jig.jpg
    21,2 KB · Weergaven: 502
Laatst bewerkt:

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Dit zou zich prima lenen voor een groepsaankoop hierzo, dat is volgens mij ook goed gelukt met zo'n parallel/haakse geleider voor zaaglinealen.

ik zou in principe wel intresse hebben in elk geval :), moet er wel een andere maat kopieerring mogelijk zijn voor mijn OF1010 ;-)
 
Laatst bewerkt:

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Misschien is www.247tailorsteel.com/nl iets voor jouw, die doen laser snijwerk voor een nette prijs.
Je kunt het tekenbestad uploaden, dan weet je direct wat het kost.
Als je meer besteld wordt het goedkoper, dus misschien even polsen of er meer mensen interesse hebben.

groet john
 
P

Pel

Guest
Zo'n mal om cirkels te frezen is toch makkelijk ook zelf te maken.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

bhengeveld

Actieve deelnemer
2 dec 2014
357
9
@rjmulder: ja dat is zeker een goed idee. Ik zat te denken aan plexiglas, iets van 4 mm dik
@MaartenS: ik heb zelf ook een OF1010 en ik had me vergist in de diameter van de kopieerring. Dat is natuurlijk vrijmakkelijk aan te passen :)
@John: bedankt voor de tip. Ik zat zelf meer aan plexiglas te denken. Of heeft een metalen versie in jouw ogen veel meer waarde. Om met een kopieerring te werken heb je toch een redelijke dikte nodig, wordt het dan niet gauw zwaar (tenzij je alu gebruikt natuurlijk)
@Pel; ja dat is ook een optie. Maar als mijn idee werk zoals ik denk dat het kan werken is er geen noodzaak voor vastschroeven, werkt het preciezer én veel sneller.
@Bert: bedankt voor de tip van Wowlab!
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
@MaartenS: ik heb zelf ook een OF1010 en ik had me vergist in de diameter van de kopieerring. Dat is natuurlijk vrijmakkelijk aan te passen :)


@John: bedankt voor de tip. Ik zat zelf meer aan plexiglas te denken. Of heeft een metalen versie in jouw ogen veel meer waarde. Om met een kopieerring te werken heb je toch een redelijke dikte nodig, wordt het dan niet gauw zwaar (tenzij je alu gebruikt natuurlijk)

ah dat komt mooi goed uit dan hahaha

je zou eventueel met een dremel, slijpschijf etc je kopieerring wat "lager" maken, mocht het een drempel gaan vormen in de ontwikkeling van de mal.
 

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
229
19
Gouderak
Als je de sketchup even post test ik hem op mijn 3D printer. Kan ik meteen wat aanpassingen doorvoeren indien nodig (bijvoorbeeld de hoogte op een aantal plekken verhogen om de dikte van de kopieerfrees op te vangen. :)
 

bhengeveld

Actieve deelnemer
2 dec 2014
357
9
Aangepast ontwerp

Als je de sketchup even post test ik hem op mijn 3D printer. Kan ik meteen wat aanpassingen doorvoeren indien nodig (bijvoorbeeld de hoogte op een aantal plekken verhogen om de dikte van de kopieerfrees op te vangen. :)

Zie bijgaand. Dit is het allereerst dat ik ooit in Sketchup heb gemaakt, dus ik heb geen idee of het bruikbaar is voor je.

Ik heb wat aanpassingen in het ontwerp aangebracht:

- er is nu daadwerkelijk sprake van stapjes van 1mm in omtrekverschil (simpele rekensom liet zien dat in het eerste model de stapjes iedere keer 2 mm zijn...)
- er is nu sprake van een gat van 24mm (tbv OF1010 kopieerring)
- de gatenrijen zijn iets meer gecentreerd.
- voorzien van maataanduiding

circle-jig-5000px.gif
 

Bijlagen

  • circle jig.skp
    1,7 MB · Weergaven: 12
Laatst bewerkt:

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Dat ziet er veel beter uit naar mijn idee :)
Wel een opmerking voor de maten die er bij staan bv 20/40 zou dat niet 20/39 moeten zijn? 40 begint weer vooraan en daar eindigt die niet mee.
En dat laatste stuk is dat niet breder te maken hoe meer materiaal er tussen zit hoe steviger het is.
En welke diameter heb je voor de gaatjes gebruikt?
 

stekkestim

Actieve deelnemer
1 nov 2015
214
2
Waanrode
www.cnc-creations.be
ik wil vanavond zowel op de frees als laser wel eens kijken wat er mogelijk is. Ik zal ook meteen kijken voor een stalen variant (op mijn eigen machine kan ik tot 3mm laser snijden)
 
Laatst bewerkt:

bhengeveld

Actieve deelnemer
2 dec 2014
357
9
Dat ziet er veel beter uit naar mijn idee :)
Wel een opmerking voor de maten die er bij staan bv 20/40 zou dat niet 20/39 moeten zijn? 40 begint weer vooraan en daar eindigt die niet mee.
En dat laatste stuk is dat niet breder te maken hoe meer materiaal er tussen zit hoe steviger het is.
En welke diameter heb je voor de gaatjes gebruikt?


- De aanduiding staat voor de om- en inschrijvende maten, uitgaande van een 10mm freesbit. Het centerpunt van allereerste gaatje (20-40) zit op een afstand van 15mm van het middelpunt van het freesbitje. De kortste afstand tot de rand van de freesbit is dus 10mm en de langste 20mm. Je kunt op deze plek dus een cirkeltje van 20 (2x10) en een gat van 40mm (2x20) maken. Het centrum van het gaatje direct rechts daarvan zit 0,5mm verder af van het middelpunt van het freesbitje. De diameters nemen daarmee 1 mm toe.
- Het is natuurlijk breder te maken :)
- de diameter van de gaatjes is 3mm


ik wil vanavond zowel op de frees als laser wel eens kijken wat er mogelijk is. Ik zal ook meteen kijken voor een stalen variant (op mijn eigen machine kan ik tot 3mm laser snijden)

Ik ben heel benieuwd!
 

bhengeveld

Actieve deelnemer
2 dec 2014
357
9
Op aanvraag van sommige lieden hier een tekening met wat meer maten/hoeken. Hoop dat het principe hiermee duidelijk(er) wordt.
circle-jig-layout_51.gif
 

bhengeveld

Actieve deelnemer
2 dec 2014
357
9
It's alive! CircleJig!

Nadat het plan een tijdje in de ijskast heeft gelegen ben ik afgelopen week verder gegaan met de CircleJig. Ik woon vlakbij het mooie FabLab van Saxion waar ze over allerhande toffe apparatuur beschikken, waaronder een lasersnijder.

De eerste twee versies mislukten, waarschijnlijk doordat de omzetting van SketchUp naar DXF niet goed was gegaan; de maten klopten niet. De derde versie heb ik helemaal opnieuw getekend in Illustrator en die lukte wel!(al ontdekte ik nog een foutje)

De gaatjes zijn iets kleiner geworden (2,5mm) en er zitten wat meer gaatjes in; er kunnen gaten van 40 t/m 579mm en cirkels van 20 - 559mm mee uitgefreesd worden.

Eerste testrondje klopte precies :eek:

circlejig.jpg


Het is erg prettig dat de frees niet vastzit aan de mal. Veel minder gedoe met een snoer dat achter alles dat op z'n pad komt blijft haken. Tevens kan je eerst de mal positioneren en dan de frees er in zetten. Doordat je niet afhankelijk bent van een bepaald gatenpatroon is de mal in principe voor iedere frees te gebruiken met een kopieerring. Deze is voor een ring van 24 mm gemaakt, maar dat is natuurlijk heel simpel aan te passen.
Ik heb er ook een oogje in gezet om 'm op te hangen.

De volgende versie wordt denk ik plexiglas.
 
Laatst bewerkt:

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Pas dacht ik nog hoever zou het met deze CircleJig zijn maar ziet er goed uit.
Inderdaad volgende in een ander materiaal, plexiglas of trespa.

er kunnen gaten van 40 t/m 579mm en cirkels van 20 - 559mm mee uitgefreesd worden. dat snap ik alleen niet helemaal :confused:

Zoals Toxiq al aangeeft, als het het bestand hier wilt posten :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.