Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 30

Post Circle jig (forumlid met CNC machine omgeving Enschede gezocht!)

Beste forummers.

Na een bult gedoe met wat plankjes om cirkels uit te frezen wil ik een wat meer praktische mal maken. Het is een vrij schaamteloos gejat ontwerp op basis van de Jasper Tools Circle Jig, maar die is er niet in metrische variant en 60 dollar vind ik wat teveel voor zo'n simpel ding. Het idee is om in plaats van het vastschroeven op een bodemplaat gebruik te maken van een 20mm kopieerring. Als je die goed uitlijnt en gebruik maakt van een 10mm rechte frees is onderstaand ontwerp potentieel praktisch.
    Gaten zijn in stapjes van 1 mm te maken tussen diameters van 40 - 510mm (cirkels van 20 - 490mm Door gebruik te maken van een 10mm frees is het omreken van binnen/buitendiameter heel makkelijk.
    Hier het sketchup plaatje (ik ben geen technisch tekenaar, hoor graag hoe ik zo'n tekening beter/duidelijker kan maken.

Dit is m.i. alleen fatsoenlijk te maken op een CNC machine. Is er iemand in de buurt van Enschede die een apparaatje heeft en me hier mee kan helpen? Ik heb geen idee hoe het zit qua conversie tussen sketchup en een CNC.

mvgr Bram
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Laatst gewijzigd door bhengeveld; 13-02-18 om 14:36.

Is het niet verstandiger die waaier te verdelen over de volle breedte, dat lijkt me wat steviger.
    En aan wat voor een materiaal zat je te denken?

Dit zou zich prima lenen voor een groepsaankoop hierzo, dat is volgens mij ook goed gelukt met zo'n parallel/haakse geleider voor zaaglinealen.

ik zou in principe wel intresse hebben in elk geval , moet er wel een andere maat kopieerring mogelijk zijn voor mijn OF1010 ;-)
    Laatst gewijzigd door MaartenS; 13-02-18 om 15:23.

Misschien is www.247tailorsteel.com/nl iets voor jouw, die doen laser snijwerk voor een nette prijs.
    Je kunt het tekenbestad uploaden, dan weet je direct wat het kost.
    Als je meer besteld wordt het goedkoper, dus misschien even polsen of er meer mensen interesse hebben.

groet john

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Zo'n mal om cirkels te frezen is toch makkelijk ook zelf te maken.

Groet Pel.
    Laatst gewijzigd door Pel; 13-02-18 om 16:58.
    Hout wirktj.

Senior Member
    Ingeschreven
    Sep 2015
    Het FabLab (in het Saxiongebouw hoek De Ruyterlaan/M.H.Tromplaam) biedt iedereen de mogelijkheid om al dan niet met begeleiding tegen een lage vergoeding dit soort freeswerk etc. te maken:
    https://www.fablabenschede.nl

Verder is de vroegere 'bedrijfsleider' van het FabLab, Wout Zweers, nu bezig als WowLab, wellicht bereid je te helpen:
    http://www.woutzweers.nl/wowlab/

@rjmulder: ja dat is zeker een goed idee. Ik zat te denken aan plexiglas, iets van 4 mm dik
    @MaartenS: ik heb zelf ook een OF1010 en ik had me vergist in de diameter van de kopieerring. Dat is natuurlijk vrijmakkelijk aan te passen
    @John: bedankt voor de tip. Ik zat zelf meer aan plexiglas te denken. Of heeft een metalen versie in jouw ogen veel meer waarde. Om met een kopieerring te werken heb je toch een redelijke dikte nodig, wordt het dan niet gauw zwaar (tenzij je alu gebruikt natuurlijk)
    @Pel; ja dat is ook een optie. Maar als mijn idee werk zoals ik denk dat het kan werken is er geen noodzaak voor vastschroeven, werkt het preciezer én veel sneller.
    @Bert: bedankt voor de tip van Wowlab!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bhengeveld Bekijk Berichten
    @MaartenS: ik heb zelf ook een OF1010 en ik had me vergist in de diameter van de kopieerring. Dat is natuurlijk vrijmakkelijk aan te passen

@John: bedankt voor de tip. Ik zat zelf meer aan plexiglas te denken. Of heeft een metalen versie in jouw ogen veel meer waarde. Om met een kopieerring te werken heb je toch een redelijke dikte nodig, wordt het dan niet gauw zwaar (tenzij je alu gebruikt natuurlijk)
    ah dat komt mooi goed uit dan hahaha

je zou eventueel met een dremel, slijpschijf etc je kopieerring wat "lager" maken, mocht het een drempel gaan vormen in de ontwikkeling van de mal.

Als je de sketchup even post test ik hem op mijn 3D printer. Kan ik meteen wat aanpassingen doorvoeren indien nodig (bijvoorbeeld de hoogte op een aantal plekken verhogen om de dikte van de kopieerfrees op te vangen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Don_Paul Bekijk Berichten
    (bijvoorbeeld de hoogte op een aantal plekken verhogen om de dikte van de kopieerfrees op te vangen.
    dat is donders slim

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten