Welke geleiderails passen er op de mafell mt55cc

vos1208

Nieuw lid
13 feb 2018
2
0
amsterdam
Hallo,

Ik sta op het punt een invalzaag aan te schaffen. Mijn oog is daarbij gevallen op een mafell mt55cc. Nu vraag ik mij af of iemand hier weet of deze zaag ook op de makita geleiderail past aangezien het niet te vinden is op het internet.
Alvast bedankt!

Groetjes
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Hallo,

Ik sta op het punt een invalzaag aan te schaffen. Mijn oog is daarbij gevallen op een mafell mt55cc. Nu vraag ik mij af of iemand hier weet of deze zaag ook op de makita geleiderail past aangezien het niet te vinden is op het internet.
Alvast bedankt!

Groetjes


ik heb zelf de MT55cc, beest van een zaag, hartstikke blij mee.....


ik weet echter dat de blauwe Bosch GKT 55 door Mafell gemaakt wordt. Die rails passen volgens mij dus ook onder de Mafell maar allicht is de GKT55 nog een goeie tip om even te bekijken voor je, ook een topzaag en allicht toch een stuk(je) voordelig te krijgen dan de Mafell.

Veel users op Tweakers (het gereedschapstopic) en ook leden hier kiezen overigens voor de Makita SP6000.

HIer nog een leuke groepstest voordat je definitief de knoop doorhakt

https://www.gereedschappro.nl/nieuws/de-grote-gereedschappro-invalzagen-test-van-wino/47
https://www.gereedschappro.nl/nieuw...van-de-grote-gereedschappro-invalzagentest/56
https://www.gereedschappro.nl/nieuw...van-de-grote-gereedschappro-invalzagentest/58
https://www.gereedschappro.nl/nieuw...van-de-grote-gereedschappro-invalzagentest/61
https://www.gereedschappro.nl/nieuw...gstuk-van-de-gereedschappro-invalzagentest/80

allicht heb je er nog iets aan :)
 

Nedi

Nieuw lid
13 feb 2018
8
0
Elk zichzelf respecterend invalzagen-merk heeft tegenwoordig een geleiderail systeem. Sommige merken hebben zelfs verschillende soorten geleiderailen. Mafell heeft bijvoorbeeld voor de zwaardere (ketting)zagen, zwaardere geleiderailen en voor de hand-afkortzagen een geleiderailsysteem dat aan de zaag gekoppeld is.
Festool claimt op haar website de geleiderails uitgevonden te hebben. Feit is dat de FS/2 geleiderailen van Festool praktisch gezien een soort standaard zijn geworden, net zoals de Tanos systainers dat door Festool zijn geworden. Er zijn merken die afwijken van een dergelijke de facto standaard, maar je moet wel van goede huizen komen om de markt te kunnen overtuigen. Of je moet echt de markt echt overspoelen en je daardoor een plek verwerven. Bosch heeft op de Holtz beurs in Nürnberg in maart 2012 gratis 160cm geleiderails uitgedeeld. Honderden zijn er uitgedeeld, overal zag je mensen met zo een rail lopen. Als je bedenkt dat die rail voor ca € 100 over de toonbank gaat, dan is dat qua investering een indrukwekkende actie geweest.
Bosch heeft dezelfde rail als Mafell en als Flex – waarmee dit het 2e standaard railsysteem lijkt te worden.
Van elke zaag hadden we 2 geleiderailen van rond de 150cm en verbindingsstukken.

Blijkbaar 2 standaarden, of lees ik verkeerd?

1 festool - makita
2 mafell - bosch

maar ze passen wel...
[FONT=&quot]Bosch en Mafell hebben dezelfde geleiderailen. (De zagen van beide merken passen overigens ook op de Festool geleiderailen[/FONT]
 
Laatst bewerkt:

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
ik denk dat er wat verwarring is door de interpretatie van het woord "standaard".

mafel en bosch zijn uitwisselbaar: dat weet ik 99,9% zeker (100% als ik dat zelf eens met mijn eigen handjes heb gepast ;-) )

festool en makita schijnen ook onderling uitwisselbaar te zijn.

that's it...duidelijk genoeg toch?


edit:

ik heb nog even nagezocht en schijnbaar past de mafell ook op de Festool FT liniaal MMMAAAARRRRRRRRRRR omdat de FTrail dikker is (1mm) ga je de mist in als je verstek zaagt, je zaagt dan in de antisplinterstrip.

Het grote voordeel van de MT55 (en 1 van de belangrijkste redenen dat ik juist die zaag heb gekocht) is dat het kantelpunt voor verstekzagen precies onder de lineaal ligt. Dus of je nou loodrecht zaagt of onder een willekeurige hoek, je aftekenlijn is altijd je zaagsnede. Dit gaat met de Festoolrails dus niet op)
 
Laatst bewerkt:

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Er zijn meerdere standaarden. Geen standaard dus.

Tot 2014 had Bosch zijn eigen systeem:

bosch FSN OLD model.jpg

Dat hebben ze vervangen voor het systeem van Mafell:

Bosch-Rail-Dimensions.jpg

Zowel Bosch als Mafell hebben een extra groef in de machine waardoor deze op de Festool rails passen. Dat is wat anders als hetzelfde systeem dus.

Festool ,Makita maar ook de budget zagen van Triton, Batavia, Powerplus en zelfs de Lidl zaag hebben allemaal hetzelfde systeem:

Fetool rails.jpg

Het verschil tussen de Festool en Makita is alleen, dat Makita een extra rand heeft die voorkomt dat de zaag bij schuin zagen van de rail afkanteld. Hier te zien, samen met de Festool en de afwijkende Dewalt, die nergens mee uitwisselbaar is:

Festool-Makita-Dewalt.jpg

Tot slot nog het verschil tussen Festool en Mafell:

Festool vs Mafell.jpg

Hoop dat het zo duidelijk is.
 

vos1208

Nieuw lid
13 feb 2018
2
0
amsterdam
Wow bedankt voor al die snelle reacties. Is mijn eerste keer hier op het forum dus wist niet wat ik moest verwachten.
Ik heb de zaag daarnet gekocht en hij past inderdaad op mijn makita geleiderail al denk ik dat mijn antisplinterstrip wel een halve milimeter gaat verliezen.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Bij Klium is er momenteel 21% korting op de Bosch FSN 1600 geleiderail en 11% op het Bosch koppelstuk. Dezelfde prijzen als bijvoorbeeld bij Rubart. Zo spaar je toch aanzienlijk wat uit als je deze combo koopt (110€) ipv een Mafell liniaal en koppelstuk (170€)
 

yarnev

Actieve deelnemer
13 okt 2014
86
0
Was het niet zo dat je - om een blauwe bosch invalzaag op een festool rail te gebruiken - je een soort 'insert' uit de groef in de machine moest halen bij de bosch? Daarmee dacht ik dat je bosch wel op een festool lat kan gebruiken, maar niet omgekeerd. Mafell ken ik nog minder goed van systeem, maar mits ze uit dezelfde fabriek komen is het misschien wel wat gelijkaardig...
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Naar wat ik hier en online lees zouden de Mafell en Bosch rails inderdaad identiek moeten zijn. Ik ga het je morgen weten te zeggen.
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Was het niet zo dat je - om een blauwe bosch invalzaag op een festool rail te gebruiken - je een soort 'insert' uit de groef in de machine moest halen bij de bosch? Daarmee dacht ik dat je bosch wel op een festool lat kan gebruiken, maar niet omgekeerd. Mafell ken ik nog minder goed van systeem, maar mits ze uit dezelfde fabriek komen is het misschien wel wat gelijkaardig...

Klopt helemaal.
De zool van de Mafell heeft een "vulstuk" ter breedte van de Festool geleider die je eruit kunt halen zodat deze dan past op de Festool rail.
Ik heb het vulstuk er eigenlijk nooit inzitten omdat ik de Mafell en Festool rails door elkaar gebruik (Festool op de MFT en Mafell rails voor losse lange snedes).
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
GH1 heeft inderdaad gelijk, nog wat foto's ter aanvulling op het topic:

20190702_205517.jpg

20190702_205700.jpg

20190702_210205.jpg

Ik had er in eerste instantie niet aan gedacht om klemmen mee te bestellen. Thuis had ik nog twee kleine klemmetjes rondslingeren dus ik ben deze dan maar gaan aanpassen. Veel klemkracht is er toch niet nodig in dit geval, en die 50€ uitgespaard is weer mooi meegenomen. Wat slijp/schuurwerk en ze passen mooi in de geleiderails. Bij eentje was er geen 'stempel' meer op het einde vd schroefdraad, dat heb ik voorlopig maar opgelost op deze manier. De ring zit los op de moer, dus het werkt gewoon zoals het hoort. Ik ga er wel nog een stukje rubber in lijmen tegen het beschadigen van het werkstuk. Max klemcapaciteit is momenteel 45mm, dus ik ga de moeren nog wat afslijpen (of loctite doen aan de onderste) om toch dichter bij de max zaagdiepte van de Mafell te komen.

20190707_211953.jpg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.