Open dag bij dehoutdraaierij.nl 2 april 2018 tweede paasdag

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Zo! de plattegrond is weer gemaakt, hotelkamers geboekt, toiletwagen gehuurd, tenten en bouwploeg gehuurd, demonstrateurs uitgenodigd, Extra hout (boomstammen) gekocht, de gemeente gebeld... De voorbereidingen lopen voor de 3de open dag!

2 april - tweede paasdag - Wardsestraat - 15 Nieuw Wehl.

Special guest dit jaar is Phil Irons. Met zijn vazen en holle vormen weet hij keer op keer de aandacht te trekken. Prachtige vormen, uit bijzonder hout, spectaculair gekleurd. Een paar van zijn werken zijn ook te zien!

vessels__hollow_forms_1_20140206_1477761750.jpg urns_1_20140206_1784331346.jpg urns_9_20140206_1502614792.jpg

Verder mocht ik ook weer rekenen op de medewerking van:

Rainer Bucken
Jan en Monique Hovens
Ronny Eelen
Suzan Doornbos
Toon van Loon
En de goulash is van Toxiq! (wees er snel bij want hij maakt maar 100 liter! :))

nieuw dit jaar zijn
Joachim "Jockel" Mader (de Heijligen Doctor)
Rien van Lieshout (U kent hem wel!)
Jac Wijnhoven (combineert houtdraaien met beeldhouwen)
Ron van Zaltbommel (de olieman...)

Ik zal proberen om over ieder de komende tijd iets te schrijven. Ik hoop zoveel mogelijk van jullie te mogen verwelkomen op tweede paasdag!
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
2 april - tweede paasdag - Wardsestraat - 15 Nieuw Wehl.

Special guest dit jaar is Toxiq ;););););)

En jawel, het is mijn goulash (ok het recept is van schoonpaps....)
 

ronnyeelen

Actieve deelnemer
23 aug 2017
61
9
Ik kijk er in ieder geval al naar uit :)
Is altijd het eerste grote demo event van het jaar. Spannend!
De zenuwen kunnen ook weer gespannen staan.
Ga ik fouten maken... ga ik zelf ook weer geld uitgeven... ga ik dorst lijden... gaat er nog goulash soep over zijn... altijd die grote levensvragen op zo'n dag
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Ron van Zaltbommel restaureerde veel gebouwen en was niet tevreden over de kwaliteit van oliën waar hij mee werkte en besloot daarom de enorme kennis die hij had over het afwerken van hout te gebruiken om zelf weer echte houtolie te maken. In 2013 begon hij samen met één van de laatste ambachtelijke oliekokerijen van Europa weer olie te maken op basis van oude recepten waarin natuurlijke grondstoffen als lijnolie en tungolie de basis vormden. Die oude recepten werden verbeterd met nieuwe inzichten en zorgen nu voor olie van constante hoge kwaliteit met natuurlijke ingrediënten en geen of zo weinig mogelijk oplosmiddelen. Inmiddels wordt zijn olie verkocht in 6 landen en ook door dehoutdraaierij.nl. Voor restauratiewerk heeft Ron tegenwoordig dus weinig tijd meer. Voor de open dag gelukkig wel. Hij zal aanwezig zijn (zonder snor!) om alle vragen over het afwerken van hout te beantwoorden en bezoekers kennis te laten maken met échte houtolie.

2018-02-21 15.14.49.jpg logo deCokerije met randje.jpg
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Jac Wijnhoven (1944) is beeldhouwer met voorkeur voor mathematische, gewaagde ijle vormen met scherpe maar vloeiende lijnen. Sinds kort komen zijn werken deels op een draaibank tot stand. Zoekend naar de verbinding tussen machinaal draaiwerk en handgemaakte sculpturen. Jac is ook docent “beeldhouwen in hout” aan cultureel centrum De Gruitpoort Doetinchem en jaarlijks exposeert hij met zijn leerlingen bij kasteel Rosendael. (dit jaar op zaterdag 21 juli) Op zijn website www.vanboomtotbeeld.nl zijn meer van zijn werken te bewonderen, maar beter is het om op de open dag van de houtdraaierij.nl de werken in het echt te bekijken!

8knoop3.jpg bol in handen.jpg
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Rainer Bucken komt. Schertsend hebben we al eens gezegd dat hij die naam pas heeft sinds hij hout draait. want dan hoorde je vaak: Kijk daar draait Rainer, Bukken! (grapje....)
Rainer maakt pennen en ringen en ander perfect afgewerkte kleine producten. Dit jaar ben ik extra blij dat hij erbij is omdat hij mij een paar weken geleden opbelde dat hij geopereerd zou worden aan een tumor en dat hij er zeer waarschijnlijk niet bij zou zijn. Vorige week, een paar dagen na de operatie, kreeg Rainer bericht dat de tumor niet kwaadaardig is, er geen vervolgbehandeling komt en dat alles weer goed komt! En dus komt hij gewoon demonstreren! Rainer staat vlak bij Marco Eilander (wie kent 'm niet) Dan hebben ze wat om over te praten mocht er niemand komen kijken...

http://rainer-bucken.de/
http://www.houtdraaiwerken-penkits.nl/shop/
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
waarom staan in deze rubriek de onderwerpen eigenlijk precies andersom dan bij andere rubrieken? De oudste berichten staan bovenaan... of ben ik de enige die dat heeft...
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Ik heb geprobeerd om een paar interessante aanbiedingen te maken tijdens de open dag. Deze aanbiedingen gelden alleen op de open dag zelf en niet online....


De excentrische chuck van Robert Sorby RS60 van € 309,-- voor € 269,--.


Verder heb ik een set gemaakt van Yorkshire grit schuurpasta, Hampshire Sheen high Gloss Wax, Ti wax en CWax voor € 50,--.

En mocht je twijfelen over de aanschaf van een Stratos XL dan is nu je kans. Als je tijdens de open dag een XL koopt dan wordt ie gratis bij je bezorgd (NL, BE en D) en krijg je er een Stronghold vierklauw bij!

Deze aanbiedingen gelden alleen op de open dag, niet online en zolang de voorraad strekt...
 

plamers

Actieve deelnemer
18 jun 2012
44
11
ronald het was weer een geslaagde dag
Wij Kees ...en Piet Lamers hebben heel veel blije mensen zien komen en gaan,
zelfs uit Hamburg en de grens frankrijk belgie Didier sirjacobsd
de soep was weer overheerlijk
gr Piet Lamers
 

rtm7qw3y

Actieve deelnemer
29 jan 2018
62
0
Belichting beetje mislukt door de witte tenten. :mad:
Op 1080 kijken voor beste resultaat.


Ben.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.