douglas palen rechtstreeks monteren op beton poeren

hoefje 60

Nieuw lid
28 jan 2018
2
0
Hallo,

Mijn naam is Corné en ik ben nieuw op dit forum. Ik ben in aanraking gekomen met dit forum omdat ik opzoek was naar info voor het werken met hout.
Ik ga een overkapping met schuur bouwen van 6,50 x3,80.
Hiervoor heb ik ideeën op gedaan in het boek van woodvision.
Het idee is om zelf nu een overkapping te maken volgens het modulair systeem van woodvision.
De helft wordt schuur met zwart rabbat afwerking wanden en 1 open deel wat in de toekomst wordt afgewerkt met aan de voorzijde een glazen schijfwand.
We gebruiken als basis de uitstraling van de prestige.
Onze palen zijn 14,5x14,5 cm en deze worden aan de voorzijde gemonteerd op kant-en-klare poeren van 18x18x50 cm
Nu draai je daar een draadeind in en een bijgeleverde metalen plaat en 2 moeren.
Dit om je paal te kunnen stellen en dat het vocht niet in je paal gaat.
Nu zie ik op veel foto's dat de balken rechtstreeks op de beton poeren zijn gemonteerd.
Mijn hout handel zei dat zei dat ook vaak doen en dan een gat boren in de onderzijde van de paal daar het draadeind in laten vallen en dan de paal vast kitten rechtstreeks op de beton poer.
Is dit wel een goede oplossing?
Het ziet er wel strak uit en zou voor mijn schuur wel een mooie oplossing zijn anders heb ik een open ruimte aan de onderzijde waardoor mijn schuur niet dicht is.
Ik weet dat je dan je paal niet meer in hoogte kunt stellen.

Wat adviseren jullie?

Corné
 

Stuiver

Actieve deelnemer
12 aug 2016
166
2
Schagen
Niet doen, tenzij het een kunststof of een hardhouten paal betreft.

we willen geen optrekkend vocht uit de grond in het hout, het wordt constant nat, en na afkitten zeker ventileert het niet droog en juist dan treedt rotting op.
de voorgestelde pen is vele malen duurzamer dan het vol op de poer te zetten.

het is niet voor niets uitgevonden denk ik dan maar weer.
 

hoefje 60

Nieuw lid
28 jan 2018
2
0
Heb idd besloten om ze met een tussenruimte te plaatsen met de afstel moer ertussen en de steunplaat.
Zou het wellicht verstandig zijn om de palen aan de onderzijde waar de steunplaat komt te voorzien van een kitlaag.
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
454
94
Als je er wat tussen wilt zou ik een stukje folie doen. Belangrijkste is volgens mij dat het water van de paal afdruipt en er niet onderkruipt. Dus de voetplaat wat kleiner als de paal.
 

Stuiver

Actieve deelnemer
12 aug 2016
166
2
Schagen
wellicht de voetplaat in de kolom laten vallen. iets uithakken of frezen.
krijg je een heel strak resultaat, zie je alleen het draadeind eruit komen en ben je ook gelijk van het water af.

waar het verstand eindigt, begint kit & pur
 

MacRob

Nieuw lid
5 mei 2014
16
0
Wat later een reactie omdat ik nu zelf met exact hetzelfde vraagstuk zit.
Ik zou voor het uiterlijk de paal ook graag op de poer laten rusten, maar wil uiteraard geen rottende palen.
Ja, de plaat met moer op een draadeind lijkt heel doordacht, maar je ziet ook vaak wel dat dingen continu gekopieerd worden omdat het logisch lijkt.
1)Heeft er iemand ooit een paal direct op de poer gezet, zeg min 10 cm vrij van de grond, en toen een rotte paal gekregen?
2) Wat denken jullie van een spleet van slechts 5 mm?
 

David v

Actieve deelnemer
27 mei 2018
119
13
Heerhugowaard
Heb ooit eens contact gehad met een molenbouwer/restaurateur, deze man heeft toen een offerte voor me gemaakt voor een gebint construktie (kreeg bijna hartstilstand van de prijs).
Maar hij vertelde dat ze vaak de palenndirect op een gemetselde of beton poer zetten met een dikke loodslap ertussen. Het gewicht van de construktie drukt het lood een beetje in de paal en zorgt ervoor dat er geen optrekkend vocht vanuit de vochtige steen omhoog trekt in de paal, ook ademt het hout vocht gewoon uit mits je deze niet behandelt met een dampdichte verf. Ik denk echter zelf dat je dan wel een dakoverschot van minimaal 30cm moet hebben om niet met elk regenbuitje met vocht verzadigde palen te hebben.
 

tuoh

Oud hout
Bij verbindingen, zeer zwaar belast op druk, word er door de molenbouwer ook een loodslap tussen de verbinding gestopt ( = tussen penborsten en stijl) Zo countert men alle imperfecties in de verbindingen. Word meestal toegepast bij het monteren van het onderstel van een "staander"molen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.