TV meubel

dirkcoolen

Nieuw lid
22 aug 2010
10
0
Ik ben begonnen aan een (voor mij) ambitieus project. Een op maat gemaakte TV kast in MDF. Afmetingen : 3100 breed, 2400 hoog en 450 diep
Enkele foto's staan hieronder. Het is uitgevoerd met een (zware) schuifdeur, onderaan 3 schuiven en op ooghoogte (voor mij toch) met 3 kanteldeuren.

Moet ze in 2 delen maken, want MDF bewerken en woonkamer zijn niet verenigbaar ... De kast is anders te groot om door een deur te passen. De 2 delen ga ik met gewone deuvels aan elkaar maken. De bovenkant van de kast zal ik dan later nog met een ijzeren L-profiel verstevigen (indien ik er de plaats voor heb), om enerzijds het doorbuigen wat tegen te gaan en anderzijds om de deuvelverbinding wat te verstevigen.

De platen worden in MDF van 38 dik uitgevoerd, de schuiven, kastendeuren en plinten in 18 dik.

De platen zijn op maat gezaagd (heb ik laten doen wegens tijdsgebrek), de gezaagde kanten heb ik met brushfiller bewerkt om later het aflakken (hopelijk) wat te vergemakkelijken.

Het tweede deel is ook al in elkaar geschroefd. Als ik volgend jaar nog tijd heb, zal ik wat meer foto's maken. Ik moet eerst wachten tot de kerstboom weg is, vooraleer ik de kast definitief op zijn plaats kan zetten.

Het gewicht heb ik overigens wat onderschat :roll:

Attached files
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Dirk

Is best wel een mooie kast geworden. Heb jij hem geschilderd of is hij gespoten? Wat het gewicht betreft kan ik me dat wel voorstellen 38 mm mdf voelt als DIEPLOOD hoe heb je de kast opgehangen of staat het vrij

Hartelijke groet Hugo
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Hoi Dirk,

Super!
Niet bepaald lichtgewicht. Zit er een degelijke vloer in de woonkamer? Wat voor schuifmechanisme heb je gebruikt voor de schuifdeur?


Ed
 
A

Athanor

Guest
Dat gaat een heel mooi meubel worden! Ga je je eigen kast in dezelfde kleuren afwerken als het voorbeeld dat je laat zien? En inderdaad welke schuifdeur oplossing ga je gebruiken?

Fons
 

dirkcoolen

Nieuw lid
22 aug 2010
10
0
De kleuren zullen idd ongeveer hetzelfde zijn, het past bij ons interieur. Het aflakken ga ik doen met gewone muurverf. Dat is voor mij ook een nieuw experiment, want heb geen zin om weer 12 laklagen aan te brengen om een deftig resultaat neer te zetten. Deze tip heb ik van een professionele schilderswinkel (Colora), dus ga het eens proberen. Uiteraard deel ik dan mijn ervaring met jullie.

Voor het schuifdeurbeslag heb ik gekozen voor Sisco type 1300 (http://producten.vanopstal.be/nl/node/fea47eb5acbc2d748205dc2869518359.htm), via de link een beetje naar onder scrollen. Uiteraard een enkel wieltje. Deze zou een deur van 60 kg moeten kunnen dragen. De deur zelf kan ik alleen oppakken dus ik schat dat hij niet zwaarder is dan 40 kg.
Ik hoop trouwens ook dat ik de rail een beetje kan infrezen en wegwerken, moet nog zien welke speling ik allemaal heb. Het is een dun railtje dus veel zal je er sowieso niet van zien.

De vloer is een gewone laminaatvloer, maar ik ga hem op 16 poten zetten, waaronder ik dan nog een plaatje ga monteren om de contactdruk iets te verminderen. Dus ik hoop dat dit dan wel goed komt. Desnoods maak ik een hele plaat die ik bovenop de laminaat leg. De kast zwevend hangen zou ons huis doen instorten vrees ik ...

Dirk
 

tuoh

Oud hout
Hallo Dirk,

zwaar werkje word dat zo te zien.
Je mag één ding niet uit het oog verliezen bij het toepassen van een schuifdeur met zijdelingse opbouw, je MOET je schuifdeur aan de achterkant voorzien van ingefreesde deurrechters.( wat een woord)

Zonder die trekkers gaat de schuifdeur gegarandeerd hol staan, kijk maar eens wat verder op de site (Van Opstal) en zoek even naar "deurrechters" die zijn echt onmisbaar om een vlot werkende schuifdeur te fabriceren.
Zou verder adviseren om geen poten te gebruiken maar een vaste plint, de combinatie van poten + MDF staat bijna garant voor vervorming van de bodempanelen.

Mvg,

André
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
@Tuoh,

Zou een stalen hoeklijn van enig formaat in het midden gemonteerd een oplossing kunnen bieden tegen doorzaken. Dit indien van esthetisch oogpunt bekeken de oplossing geprefereerd wordt met poten?

@Dirk
dirkcoolen zei:
Het aflakken ga ik doen met gewone muurverf.

Zij je nou muurverf?

Dat levert dus een niet strak geheel toch? is dat de bedoeling? De kast op de foto lijkt redelijk strak in de lak te zitten.
 

tuoh

Oud hout
Scheppie zei:
@Tuoh,

Zou een stalen hoeklijn van enig formaat in het midden gemonteerd een oplossing kunnen bieden tegen doorzaken. Dit indien van esthetisch oogpunt bekeken de oplossing geprefereerd wordt met poten?

Jawel, een stalen profiel gaat inderdaad ook helpen om de doorbuiging tegen te gaan, twee stuks is zelfs nog beter.
Maar in dit geval met de doorhangende schuifdeur zijn poten geen optie denk ik. Dat ziet er nogal slordig uit.
Onder de bodem komt er nog een geleidingsrail te hangen voor de schuifdeur, en dit over de volledige breedte van de kast, technisch hoeft het enkel over het volledige bereik te gaan van de schuifdeur, maar visueel is het beter om de hele breedte van de kast van een rail te voorzien.

Mvg,

André
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Er bestaat tegenwoordig mdf die opgebouwd is met 2 lagen mdf 8mm en daar tussen een honiggraatvulling in karton. Zo kan je een redelijke dikte krijgen zonder dat het weegt als lood.
Je moet de deur na het op maat zagen nog van een kantlat voorzien.
Verder zou ik toch opteren voor een echte deurrechter omdat je deze kan regelen naargelang de plaat doorbuigt.

En met de plaat die ik hierboven vermelde heb je geen deurechter nodig.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
De oplossing van Jokke, kant en klaar, of zelf een dubbele deur maken met een torsieframe er in lijkt me een goede oplossing. Geen deurrechters nodig en een veel vriendelijker gewicht. Zo'n 38 mm plaat is met 2 man een hele sjouw op hem ongeschonden op zijn plaats te krijgen.
Afwerken met muurverf lijkt me zonde, heb mijn laatste mdf werkstukken geverfd met mdf grondverf van alabastine, 1, misschien hier en daar 2 keer. Met de schuurmachine uit en vooral vlak schuren en dan zijn 2 lagen aflak voldoende voor een mooi resultaat. Als de kleur te veel van wit afwijkt, dat de grondverf al vast kleuren in de richting van de eindkleur. Het zou m.i. zonde zijn om na aanschaf van al het (niet goedkope) materiaal, al het werk wat je er in stopt, niet een afwerking te kiezen die past bij het soort meubel en je woonkamer. Een beetje werk is toch niet zo erg?? Het resultaat, dat telt :D !

jaap
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
jaap zei:
Afwerken met muurverf lijkt me zonde, heb mijn laatste mdf werkstukken geverfd met mdf grondverf van alabastine, 1, misschien hier en daar 2 keer. Met de schuurmachine uit en vooral vlak schuren en dan zijn 2 lagen aflak voldoende voor een mooi resultaat. Als de kleur te veel van wit afwijkt, dat de grondverf al vast kleuren in de richting van de eindkleur. Het zou m.i. zonde zijn om na aanschaf van al het (niet goedkope) materiaal, al het werk wat je er in stopt, niet een afwerking te kiezen die past bij het soort meubel en je woonkamer. Een beetje werk is toch niet zo erg?? Het resultaat, dat telt :D !

jaap

Heb net nog alle lakwerk gedaan van een keuken en ik heb toch de zelfde ervaring als Jaap.
Eerst een laag spuitplamuur, (de koppen twee lagen...)en daarna twee lagen afwerking. Ik heb alles dan wel gepsoten maar ook met een lakrol kan je in evenveel lagen een mooi resultaat krijgen.
 

dirkcoolen

Nieuw lid
22 aug 2010
10
0
Daarom is dit dan ook zo'n geweldig forum ... :lol:

Bedankt voor de tips, ik ga me er dit weekend eens in verdiepen. Het materiaal is reeds besteld en op maat gezaagd, dus roeien met de riemen die ik nu heb.

Wat de deurrechters betreft, ik had ze al gezien, maar nam aan dat dit niet nodig zou zijn voor zo'n deur. Ik zal voor de zekerheid nog eens navragen bij Van Opstal zelf (niet dat ik jullie expertise in twijfel stel).
De rail waarop de deur loopt is even breed als de kast zelf, deze is echter in (redelijk dun) aluminium, dus ik vrees dat dit geen stevigheid gaat bieden.

Wat de poten betreft, vermits ik met 38 mm MDF werk, dacht ik dat dit wel voldoende was. Ik begrijp het hele waarom van vaste plinten, maar met een plaat van deze dikte dacht ik dat de stevigheid al wel van deze plaat kon komen. Tenslotte, je hebt, denk ik, ongeveer hetzelfde resultaat met een vaste plint als met poten, omdat je met een vaste plint ook niet de hele onderkant ondersteund, doch slechts op bepaalde plaatsen. Ik dacht, met genoeg poten bekom ik hetzelfde effect.
Echter als ik er wat verder over nadenk, poten moet je afstellen en een vast plint, mits correct gezaagd, heeft zijn vlakheid al ...
Enig probleem is ook wel dat ik de kast op zijn plaats moet krijgen. Ik doe veel voorwerk in mijn garage, maar moet de 2 delen toch in de woonkamer verbinden. Na het verbinden kan ik pas de afwerking doen, schilderen, schuifdeurbeslag plaatsen e.d. Dus vaste plinten gaan dan voor dit gewicht een nadeel vormen (omdat ik de kast ook op wieltjes ga zetten, waarna ik de poten kan uitdraaien en ze op zijn plaats kan zetten).

Wat het aflakken betreft, de kast ziet er redelijk strak uit, maar het moet toch een wat rustieke look krijgen. Ik probeer hier een tijdloos (landelijk) interieur te combineren met wat strakkere lijnen. Ik ben er ook nog niet helemaal uit of ik de deur ga voorzien van gefreesde V-groeven of niet ...
Dus het moet geen uiterst strak uiterlijk krijgen, maar mag er eerder zelfs een beetje verweerd uitzien. Misschien krijg ik er nadien wel spijt van en zal ik ze strak aflakken, maar dat zien we dan weer wel ... :D
Ik zal iig nog eens navraag doen naar die muurverf. Deze tip kwam van de winkel zelf, dus ik ging er van uit dat deze vent (die overigens ook een hobby-houtbewerker is) wel wist waarover hij sprak. Misschien zal ik eerst eens een test uitvoeren op een ander, veel kleiner, projectje ...

Dirk
 

bas r

Actieve deelnemer
2 jan 2011
158
0
Hoi Dirk,

Als je zorgt dat je onder elke zijde van je kast pootjes zet dan moet dat zeker wel gaan werken.
Je kunt bij de stelpootjes ook klemmetjes kopen die je achter op je plint schroeft zodat je later je plint er onder kunt klikken.
Als je hem vervolgen wilt schilderden kun je de plint eerst rondom afkitten met acrylaatkit en daarna mee schilderen.
Mocht het zijn dat je later nog eens onder de kast moet zijn voor bv. kabels dan kun je de kit insnijden en de plint eenvoudig verwijderen.

Succes met je tv meubel!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.