Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 15

Onderwerp: TV meubel

TV meubel

Ik ben begonnen aan een (voor mij) ambitieus project. Een op maat gemaakte TV kast in MDF. Afmetingen : 3100 breed, 2400 hoog en 450 diep
    Enkele foto's staan hieronder. Het is uitgevoerd met een (zware) schuifdeur, onderaan 3 schuiven en op ooghoogte (voor mij toch) met 3 kanteldeuren.

Moet ze in 2 delen maken, want MDF bewerken en woonkamer zijn niet verenigbaar ... De kast is anders te groot om door een deur te passen. De 2 delen ga ik met gewone deuvels aan elkaar maken. De bovenkant van de kast zal ik dan later nog met een ijzeren L-profiel verstevigen (indien ik er de plaats voor heb), om enerzijds het doorbuigen wat tegen te gaan en anderzijds om de deuvelverbinding wat te verstevigen.

De platen worden in MDF van 38 dik uitgevoerd, de schuiven, kastendeuren en plinten in 18 dik.

De platen zijn op maat gezaagd (heb ik laten doen wegens tijdsgebrek), de gezaagde kanten heb ik met brushfiller bewerkt om later het aflakken (hopelijk) wat te vergemakkelijken.

Het tweede deel is ook al in elkaar geschroefd. Als ik volgend jaar nog tijd heb, zal ik wat meer foto's maken. Ik moet eerst wachten tot de kerstboom weg is, vooraleer ik de kast definitief op zijn plaats kan zetten.

Het gewicht heb ik overigens wat onderschat :roll:

Attached files

Re: TV meubel

Hallo Dirk

Is best wel een mooie kast geworden. Heb jij hem geschilderd of is hij gespoten? Wat het gewicht betreft kan ik me dat wel voorstellen 38 mm mdf voelt als DIEPLOOD hoe heb je de kast opgehangen of staat het vrij

Hartelijke groet Hugo

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2008

Hoi Dirk,

Super!
    Niet bepaald lichtgewicht. Zit er een degelijke vloer in de woonkamer? Wat voor schuifmechanisme heb je gebruikt voor de schuifdeur?

Ed

Athanor
    Guest

Dat gaat een heel mooi meubel worden! Ga je je eigen kast in dezelfde kleuren afwerken als het voorbeeld dat je laat zien? En inderdaad welke schuifdeur oplossing ga je gebruiken?

Fons

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

Hugo en Ed, laatste 2 foto's is een voorbeeld en niet het resultaat

Dat zal inderdaad een zeer zwaar geval gaan worden met die afmetingen en dikte plaatmateriaal :shock:

De kleuren zullen idd ongeveer hetzelfde zijn, het past bij ons interieur. Het aflakken ga ik doen met gewone muurverf. Dat is voor mij ook een nieuw experiment, want heb geen zin om weer 12 laklagen aan te brengen om een deftig resultaat neer te zetten. Deze tip heb ik van een professionele schilderswinkel (Colora), dus ga het eens proberen. Uiteraard deel ik dan mijn ervaring met jullie.

Voor het schuifdeurbeslag heb ik gekozen voor Sisco type 1300 (http://producten.vanopstal.be/nl/nod...2869518359.htm), via de link een beetje naar onder scrollen. Uiteraard een enkel wieltje. Deze zou een deur van 60 kg moeten kunnen dragen. De deur zelf kan ik alleen oppakken dus ik schat dat hij niet zwaarder is dan 40 kg.
    Ik hoop trouwens ook dat ik de rail een beetje kan infrezen en wegwerken, moet nog zien welke speling ik allemaal heb. Het is een dun railtje dus veel zal je er sowieso niet van zien.

De vloer is een gewone laminaatvloer, maar ik ga hem op 16 poten zetten, waaronder ik dan nog een plaatje ga monteren om de contactdruk iets te verminderen. Dus ik hoop dat dit dan wel goed komt. Desnoods maak ik een hele plaat die ik bovenop de laminaat leg. De kast zwevend hangen zou ons huis doen instorten vrees ik ...

Dirk

Hallo Dirk,

zwaar werkje word dat zo te zien.
    Je mag één ding niet uit het oog verliezen bij het toepassen van een schuifdeur met zijdelingse opbouw, je MOET je schuifdeur aan de achterkant voorzien van ingefreesde deurrechters.( wat een woord)

Zonder die trekkers gaat de schuifdeur gegarandeerd hol staan, kijk maar eens wat verder op de site (Van Opstal) en zoek even naar "deurrechters" die zijn echt onmisbaar om een vlot werkende schuifdeur te fabriceren.
    Zou verder adviseren om geen poten te gebruiken maar een vaste plint, de combinatie van poten + MDF staat bijna garant voor vervorming van de bodempanelen.

Mvg,

André

@Tuoh,

Zou een stalen hoeklijn van enig formaat in het midden gemonteerd een oplossing kunnen bieden tegen doorzaken. Dit indien van esthetisch oogpunt bekeken de oplossing geprefereerd wordt met poten?

@Dirk
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dirkcoolen
    Het aflakken ga ik doen met gewone muurverf.
    Zij je nou muurverf?

Dat levert dus een niet strak geheel toch? is dat de bedoeling? De kast op de foto lijkt redelijk strak in de lak te zitten.

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

De kast op de foto lijkt mij een 3d tekening.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Scheppie
    @Tuoh,

Zou een stalen hoeklijn van enig formaat in het midden gemonteerd een oplossing kunnen bieden tegen doorzaken. Dit indien van esthetisch oogpunt bekeken de oplossing geprefereerd wordt met poten?
    Jawel, een stalen profiel gaat inderdaad ook helpen om de doorbuiging tegen te gaan, twee stuks is zelfs nog beter.
    Maar in dit geval met de doorhangende schuifdeur zijn poten geen optie denk ik. Dat ziet er nogal slordig uit.
    Onder de bodem komt er nog een geleidingsrail te hangen voor de schuifdeur, en dit over de volledige breedte van de kast, technisch hoeft het enkel over het volledige bereik te gaan van de schuifdeur, maar visueel is het beter om de hele breedte van de kast van een rail te voorzien.

Mvg,

André

Forum Rechten