insstallatie kast met transparante deur

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik vind dit voor een frequentie regelaar wel een hele nette oplossing
al gezocht naar dergelijke kasten maar ik krijg ze niet gevonden

Iemand enig idee waar die verkocht worden

freqregelaar.jpg
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Volgens mij is het voor de afscherming (Radio-storing) eerder ongunstig om geen metalen kast te hebben. Idem voor de warmte. En als ik die prijzen zie?

Maar je kunt altijd een gebruikte rittal-achtige kast kopen en er zelf een raampje in maken, toch?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
heb nu ook plastic-fantastic en geen last van storing (licht/radio) dus dat zit wel goed
zelf maken kan maar het gehele plaatje (voorbeeld) ziet er wel fraai afgewerkt uit....
 

peter vh

Actieve deelnemer
1 jun 2015
239
77
En zeker niet vergeten een klein ventilatortje te plaatsen in zo dichte kast zie u foto bij de doorvoerwartels verkrijgbaar bij Conrad,ik heb dit ook gedaan met mijn metaaldraaibank en een ingebouwde Leitz frequentie regelaar.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dank je hans,

heb waarschijnlijk een kast gevonden in bussum :)
Wat voor advies wil je ? inbouwen (beschermen) lijkt me altijd goed, als er maar voldoende ventilatie is
 
Lijkt me niet echt slim om ventilatie in zo'n kast te maken in de vorm van aanzuigende ventilatoren. Ongetwijfeld zal je werkplaats af en toe best stoffig zijn dus een ventilator die dat stof de kast in blaast doet de frequentieregelaar echt geen goed...
Lijkt me dan beter om een ventilator te plaatsen die de warme lucht uit de kast zuigt. Daarbij valt het me op dat de frequentieregelaar die ik nu gebruik verbazend weinig hitte produceert.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Vaak staat de efficiëntie (en dus de warmteproductie) wel in de handleiding beschreven. Ik heb bij al mijn draaibanken een metalen kast om de frequentieregelaar gemaakt/gehad, en nooit behoefte aan een ventilator in die kast gehad.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Lijkt me niet echt slim om ventilatie in zo'n kast te maken in de vorm van aanzuigende ventilatoren. Ongetwijfeld zal je werkplaats af en toe best stoffig zijn dus een ventilator die dat stof de kast in blaast doet de frequentieregelaar echt geen goed...
Lijkt me dan beter om een ventilator te plaatsen die de warme lucht uit de kast zuigt. Daarbij valt het me op dat de frequentieregelaar die ik nu gebruik verbazend weinig hitte produceert.

Daar heb je filters voor René
als je de ene kant dicht maakt en de andere kant alleen laat zuigen creeer je een onderdruk en meer niet...
Of de ventilatie écht nodig is weet ik niet, maar het zal de levensduur van de frequentie regelaar vast en zeker goed doen, dus doe ik het liever wel

Zo is het maar net John, of dat voor alles geld....dat valt nog te bezien :D
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dan moet de frequentie regelaar ook direct zijn warmte daar op af kunnen geven wil dat écht nut hebben
Het type dat ik heb (en hans) heeft een interne ventilator....

Maar ik maak me geen zorgen om stof hoor, filtertje er voor doet wonderen, af en toe even de kast open een een beetje lucht er doorheen zie ik gauw genoeg of er echt stof in de kast komt of dat het wel meevalt
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.165
350
Etten-Leur
Jeroen,

Ik ben benieuwd of Peter Manders een kan en klaar oplossing heeft voor die behuizing. Zelf maak ik anders eerst een houten kastje met voldoende ventilatiesleuven en filtermateriaal. Acryl ervoor en klaar.

Grtz Hans
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.