Is het belangrijk om bij één merk elektrisch gereedschap te blijven?

debak

Nieuw lid
13 nov 2017
2
0
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum, en relatief nieuw in houtbewerking: ik ben 59 jaar, heb altijd wel geklust, maar nooit met heel veel verstand van zaken of goed gereedschap...
Nu wil ik wat meer gaan doen en daar hoort tevens bij nieuw gereedschap aanschaffen. Zo heb ik ter vervanging van mijn Black & Decker (sorry) schuurmachine een Festool apparaat aangeschaft.
Wat een wereld van verschil! Ook de houten werkbank maakt het houtbewerken tot een veel aangenamere klus (behalve in de winter, als de garage steenkoud is :(

Nu denk ik erover om meer apparaten te vervangen, bv. de bovenfrees en de decoupeerzaag, en misschien nieuwe tools aan te schaffen, zoals een invalzaag.
Ook staat op mijn lijstje om een stofafzuiger te kopen, en daar stuit ik op de constatering (van een medewerker van de lokale gereedschappenwinkel), dat je dan eigenlijk voor één merk moet kiezen, omdat de stofafzuigers merk-gebonden zijn. Dus je zou een Festool-stofafzuiger niet aan een Mafell zaag of frees kunnen koppelen.

Heeft iemand hier ervaring mee? Werken jullie allemaal met één bepaald merk? Of gebruiken jullie alles door elkaar, en hoe je dat dan met de stofafzuiging?

Graag jullie advies!
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Die medewerker en winkel zou ik meteen mijden

1. een hoop afzuigers hebben een flexibele aansluiting, er zit dus wel wat rek in
2. ook van 1 merk kan je verschillende aansluitingen hebben, festool heeft niet voor niet 3 maten slangen in het assorti
3. al in de vorige opmerking vermeld, vaak zijn er diverse slangdiktes verkrijgbaar
4. er zijn verloopstukken verkrijgbaar

Al met al, je hoeft écht niet bij 1 merk te blijven om je dan onder bijv festool fetisjist te scharen (ik zou er niet aan moeten denken :D)

Wil je goedkoop beginnen, er zijn zat mensen die gewoon een huisstofzuiger gebruiken icm een cyclone en nog best redelijke resultaten boeken
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
De huisstofzuiger zal ik maar weg laten, die loopt warm en dan verbrand de motor, spreek uit ervaring.

Die winkel inderdaad ver van wegblijven, een goede goedkope bouwstofzuiger, b.v Karcher , of van de lidel kom je al ver mee, (tussen de 85 en 150 euro) zet daar een vaatje met een cycloon aan dan kan je vrijwel elke merk slang aan de cycloon koppelen.

Ik werk met diversen merken, festool, bosch, makita en die sluit ik allemaal makkelijk aan met de festool mof, die ik op een starmix slang heb zitten.

Groet Rob
 

maartendd

Actieve deelnemer
26 dec 2016
53
0
De starmix stofzuiger van de hornbach. Basis model op en cyclone is al super. De ene stap hoger is helemaal super dikkere slang en veel vermogen. Maar wel goed veprijst.
 

ov79

Nieuw lid
18 okt 2015
15
0
Leuk topic, vraag me hetzelfde een beetje af maar dan omdat er steeds meer gereedschap is met accuvoeding (zoals nu ook al 54v!), waarbij je eigenlijk gezien de kosten van accu’s en laders beter meteen een keuze kan maken dan nadat je meerdere apparaten hebt aangeschaft. Wellicht voor thuis gebruik minder nodig dan onderweg maar toch..
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Sky ik ken mensen die daar toch zonder problemen gebruik van maken
wel een goeie cyclone er tussen

Toxiq, het was bij mij niet eens de houtstof, maar de tijdsduur dat de stofzuiger aan 1 draaide. Ik heb er 2 om zeep geholpen in 1 dag, de oude en de nieuwe.

Maar had er toen geen cycloon tussen.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dat is wel stevig 2 op een dag :)
een cyclone zal wel een wereld van verschil maken
Als zo een ding een half uur kan draaien kan dat ook wel 2 uur
belangrijk is dat er genoeg lucht doorheen gaat om te koelen, daar helpt een cyclone wel bij

Buiten dat om was het meer bedoeld als: heb je weinig centen en toevallig een oude stofzuiger liggen, koop dan een cyclone en later upgraden met een betere stofzuiger is dan een mooie aanvulling
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Er is eigenlijk veels te veel te koop.. Als je hier de accuboor aanschaf topics bekijkt dan zijn dat vaak meerdere pagina's. Mijn mening is dat een vakman prima met een Ferm, einhell of iets dergelijks, apparaat zijn doel kan bereiken, alleen is dat soms van korte duur, Het kan snel kapot gaan. en als je een kort lontje hebt veel ergenissen. Het hangt er ook van af hoe vaak je een machine wilt gaan gebruiken als je 1 x in de maand een klein beetje wil frezen dan zou ik geen Maffell kopen. Festool is nogal typisch in zn industriele vormgeving. neem bv centrotec of plugit. Accu' s zijn niet echt uitwisselbaar. Daarentegen heb je ook wel weer voordelen. bv 10 jaar lang vervangbare onderdelen beschikbaar. Europees bedrijf enz
 
Laatst bewerkt:

maartendd

Actieve deelnemer
26 dec 2016
53
0
Leuk topic, vraag me hetzelfde een beetje af maar dan omdat er steeds meer gereedschap is met accuvoeding (zoals nu ook al 54v!), waarbij je eigenlijk gezien de kosten van accu’s en laders beter meteen een keuze kan maken dan nadat je meerdere apparaten hebt aangeschaft. Wellicht voor thuis gebruik minder nodig dan onderweg maar toch..

Mijn logica, voor een boor/schroef / slagschroef set lekker merk kiezen wat past naar je wensen.

Zolang je in je eigen schuur/werkplaats werkt, lijkt me een ouderwets snoer makkelijker en ook ten alle tijden verkoopbaarder dan met accu's. over 6 jaar toch weer ander type accu's enz enz en wat heb je dan.
Een ouderwets snoer is dan wel zo makkelijk. Daarbij wil je 9 van de 10 keer ook stofafzuiging, dus ja makkelijk met accus en dan alsnog een slang er aan. Dan is een stroomsnoer en afzuiging gebundeld net zo makkelijk en meestal goedkoper ook.
 

debak

Nieuw lid
13 nov 2017
2
0
Wat fijn, zo snel zo veel reacties! En ik leer er meteen nog meer van, want een cycloon kende ik nog niet. Handig.
@Toxiq: jij bent geen fan van Festool?
@skybiker: werkt een bouwstofzuiger net zo goed als een stofafzuiger speciaal voor houtbewerking?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Dat de huisstofzuiger niet werkt is mij bekend. Ik heb vroeger meerdere klanten gehad die een bouwstofzuiger bij mij kochten nadat hun stofzuiger de geest had gegeven. Soms al binnen 10 minuten. Schuurstof is de killer. Nilfisk zou er wel tegen moeten kunnen. Ja toxic er zat geen cycloon tussen, hier heb ik dus geen ervaring mee.
Stofzuigers: er zijn er veel. Echter er zijn maar een paar producenten. Festo, zo was de naam vroeger, liet zijn stofzuigers bij Wap maken. Volgens mij laten ze bepaalde modellen er nog steeds maken. Festool is voor zover mij bekend het enige gereedschapmerk dat zelf produceert. (nadat ze een andere fabriek gekocht hadden). Zo gaat dat met veel onderdelen. Motoren van accuboormachines worden bijna allemaal aangekocht net zoals de accucellen. Zit er dan geen verschil tussen? Zeker wel er zijn talloze soorten en kwaliteiten. Over het algemeen geldt alle waar naar zijn geld. Kies je accumachines met een type accu's. Of je nu een frees van festool maffel de walt of metabo neemt (wel de toppers nemen van de laatste twee) machine technisch zijn ze allemaal zeer goed. Er zit echter wel veel verschil in de toepassingen en gebruiksgemak. Daar geef ik de voorkeur aan Festool, ben er nl. meer dan 20 jaar dealer van geweest. De Walt ja daar zit B&D achter ben ik geen fan van maar over de topmodellen geen negatief advies. Schuurmachines daar vind ik festool top al was mijn laatste aanschaf een Metabo (eigenlijk een Mirka kloon) Gewoon een prijs kwaliteitsafweging. Lees je goed in en stel gewoon je vraag hier op dit forum en gebruik ook de zoekfunctie.
Dan nog een stofzuiger is niet eenkennig, zoals een forumlid als onderschrift heeft : met een hamer past alles. Dus hobby een passing in elkaar met ducttape of iets anders. Als het maar past. Let wel op niet alle bouwstofzuigers kunnen tegen water.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Debak, festool, jawel hoor.....merendeel van het gereedschap is festool, de mancave is dan ook nog eens grijs met groene accenten
Mijn reactie was dus met een knipoog bedoeld ;-)
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Ik heb een Festool zuiger, die sluit ik aan op. Makita, Festool, Fein en wat al niet meer. Wat niet past draai ik desnoods gaffatape eromheen en dan past het. Beetje inventief zijn en alles past. Cycloon is onderweg vanuit China dus dat wordt weer een uitdaging met slangen en alles goed werkend krijgen. Schijnt wonderbaarlijk te zijn zo'n cycloon maar goed mijn longlive zak is ook al een wonder ansich :p
 

Blaatschaap84

Nieuw lid
17 jul 2017
15
0
Ik moet zeggen, ik gebruik zelf een huisstofzuiger en dat bevalt me prima. Misschien maakt het verschil dat het een Dyson is. Het enige wat ik zo nu en dan moet doen is het fijnstoffilter uitspoelen.
Nou ben ik wel van plan een fatsoenlijke stofzuiger te kopen, maar helaas hebben we niet een groot budget en heb ik de vrouw net zo ver gekregen om een bovenfrees aan te schaffen
 
Laatst bewerkt:

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Een ecosysteem met meerdere machines heeft echt wel zijn bestaansrecht, ik ben echter liever niet afhankelijk van 1 merk.
ik zie het vaak bij installateurs etc, dus de zakelijke markt, maar ook steedsmeer hobbyklussers kiezen ervoor.

Ik heb laatst een 10,8 boormachine gekocht in een goedkope set (met 1 kleine accu) omdat ik al een tijdje ook de 10,8 volt haakse slijper had van Bosch Blauw (met 2 grote accu's en snellader), zo kon ik relatief goedkoop proberen hoe die 10.8 boormachines presteren omdat ik een 2de boormachine erbij wou omdat ik het bitjes/boortjes wisselen spuugzat was bij grote klussen.
Dat was wel even handig dat ik al een compatibel 10.8 setje had.

ik adviseer gewoon lekker aanbiedingen af te wachten en lekker kopen wat je bevalt, abonneer je op de nieuwsbrieven van de grote gereedschapshops, dan mis je niets. Kijk anders ook eens naar duitsland, soms hele lage prijzen


Ik ben iemand die van 2 linkerhanden langzaam naar anderhalve rechterhand is gegroeid, wel heb ik heel veel profijt bij goed gereedschap, Ik heb echt de nauwkeurigheid, ergonomie en gebruiksgemak nodig van goed gereedschap.

Ik heb dik bewondering voor een buurman van me die met zijn "Ferm-spulletjes" een waanzinnig knap resultaat kan bereiken, zijn woonkamer kan zo in de Country Living/Seasons, ik kan dat niet met zulk spul.

nog een tip is niet te snel overstag gaan voor aanbiedingen met veel accesoires zoals boortjes, bitjes, freesjes weetikveel.
ik heb gemerkt dat je lang niet alles gebruikt en vaak zijn de setjes niet de allerbeste. Ik koop liever alleen dat freesje dat ik dan nodig heb.

en langzaam je arsenaal opbouwen :)...dan doet het minder pijn € hahahhaha
 

Matthijs1988

Nieuw lid
10 apr 2016
24
0
Los van stofzuigers en dergelijke tools (ik gebruik al jaren naar tevredenheid een 2e hands nilfisk i.c.m. chinese cycloon). Als het om accutools gaat (en dat zijn er meer en meer tegenwoordig en waarom niet -> geen gerommel meer met kabelhaspels, niet meer dat snoertje dat je perongeluk stuk decoupeerzaagt). Dan is het wel degelijk raadzaam om van hetzelfde merk te nemen. Al mijn accugereedschap is van Makita en de accu's zijn onderling uitwisselbaar en gaan allemaal op dezelfde lader. Je gebruikt nooit alle tools tegelijk, dus dat geldt ook voor de accu's, er kan er altijd eentje geladen worden terwijl je de andere gebruikt. Wat het beste merk is om te gebruiken bij zo'n set, dat is toch voor iedereen anders. Festool is goed, maar dat is een ander gerenomeerd merk ook (uiteindelijk alle waar naar zijn geld, maar soms is het ook ietsje meer waar voor héél veel meer geld). Kijk vooral of een hoe lang een fabrikant zijn accu's van een oud model ook nog op een nieuw model laat passen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.