Dank voor je reactie! Het gaat erom dat ik een plank van 20cm breed en 240 lang, naar 17cm breed en 240 lang wil kunnen maken (dus langs de lengte afzagen). Die zaagsnede maak ik nu met de cirkelzaag van Works. Voor het afkorten gebruik ik de afkortzaag van Einheil. Bij aanschaf wist ik dat dit een echt 'B-Merk' is, ik heb hem ook voor weinig geld kunnen krijgen, maar het afkorten gaat tot nu toe prima ermee (90 graden, mooi haaks)
Probleem zit dus nog in het werken met de cirkelzaag van Works. Ik heb zitten zoeken voor goede geleiders daarvoor maar kan er op internet nog niet achter komen of deze ook voor mijn Works machine geschikt zijn. Als ik een invalzaag koop met geleiders is dit eigenlijk ter vervanging van deze cirkelzaag toch? Een invalzaag lijkt het zelfde te kunnen + de functie om halverwege in het werkstuk al te kunnen beginnen.
Als ik jullie reacties zo lees, zal een zaagtafel met de planklengtes die ik gebruik mij dus niet veel verder helpen. Ik ga zeker ook even aan de slag met de basis houtbewerkingstechnieken en het schaven van hout met de Stanley 5. Ook de tip van de bovenfrees spreekt mij wel aan. Dit apparaat stond al op mijn lijstje om aan te schaven. En opzoek naar een goede geleiderail / lineaal. Ik zou dit dus eenvoudig kunnen maken van een stuk multiplex, maar ik ben ook even benieuwd of jullie nog goeie tips hebben voor het aanschaffen van een lineaal / geleider /geleiderail (universeel), type /merk.
De planken die ik nu haal bij de houthandel zijn al mooi geschaafd en vlak en ben daar best tevreden over. Wel zit er zo'n rond randje aan de zijkanten, die ik voor het verlijmen van de planken er dus af wil halen. Inmiddels ben ik al aardig ver met de dressoirkast, dus om nu nog van houtsoort te wisselen vind ik vind dit project wat laat en vind een paar oneffenheden voor zo'n steigerhouten meubel ook niet misstaan. Maar ik ga mij zeker is verdiepen in andere houtsoorten, voor een volgend project.
Bedankt voor al jullie reacties en waardevolle tips!