Werkbank, voorbereidingen voor de poten

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Hoi Forum, ik ben al lang in de luwte m'n werkbank aan het voorbereiden.
Zie ook topic: Werkbank, voorbereidingen voor het blad.

Het wordt een kleine Roubo, 150cm lang zo breed als het gebruikte stuk me toelaat 40-55cm. ruim10cm dik


Ik bouw m met materialen die ik heb. En linksom of rechts om kom ik telkens maar tot 3 van de 4 poten :p
De poten 15x15cm ongeveer worden gelamineerd uit stukken eik die ik heb liggen.

NU voor poot 4 heb ik een stammetje liggen. Iets uit de kersen familie (denk ik). Paar weken geleden omgezaagd en dus klieder nat.
15x15cm lijkt er wel in te zitten. Maar dan zit de kern/pith er wel in, dus er zal uiteindelijk altijd een scheur in komen.

Nu kan je met nat hout prima timberframes bouwen, zo'n werkbank is een halve timberframe.
In de tijd van Roubo was het ook zowat onmogelijk om zulk dik materiaal in afzienbare tijd kurkdroog te krijgen.

Maar toch knijp ik 'm een beetje....
wat denken jullie?
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Hmm. Als je eigenwijs wil zijn moet je het vooral doen, kers achtigen zijn grillig. Maar een scheur in een poot geeft wel karakter.
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
548
155
Zutphen
15 bij 15 is te vors, haal erwat af en je hebt je vierde poot van dezelfde houtsoort. Hoe moeilijk wil je het jezelf maken.
 

Igor

Actieve deelnemer
Boomstam overmaats toezagen, dan de pit eruit zagen en de overblijvende helften weer samenlijmen. Op maat maken en je kunt je werkbankpoot op de oorspronkelijke maat verwerken.. (ik vind 15x15 cm een mooie maat; je zult blij worden van het extra gewicht als je bank klaar is)
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Heb mijn bank ook bijna klaar en de poten zijn iets minder dan 120x120 mm (3 keer 40 x 120 mm en dan naschaven) .
... gewicht is belangrijk maar het oog wil ook wat en een vreemde poot staat dan ook niet zo mooi en als ze nu nog nat is.. krom-trekken en splijten is dan te verwachten. Zou ik niet doen.
Herschikken naar een kleinere maat (150 x 120) ??
Jos
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Hmm. Als je eigenwijs wil zijn moet je het vooral doen, kers achtigen zijn grillig. Maar een scheur in een poot geeft wel karakter.
Ha Blom dank voor de reactie, laten we het eigenzinnig noemen, maar je kent me inmiddels goed na x aantal berichten hier:eek:

15 bij 15 is te vors, haal erwat af en je hebt je vierde poot van dezelfde houtsoort. Hoe moeilijk wil je het jezelf maken.
Ha gpf, true.
Heb ik inderdaad aan gedacht maar dan zit je allerlei smalle offcuts aan elkaar te lamineren. De netto kopmaat van de poot, die dan overblijft heb ik nog niet geschat/bepaald/berekend.
Ik ben niet van mening dat 15x15 te groot is. Liefst wil ik zonder stretcher direct onder het blad werken, dan is 30cm poot onder een blad van 50cm niet overdreven. Ik ben mezelf allerlei technieken/skills etc aan het leren, van boomstammen tot fijn meubelwerk. In die geest is het met de hand opwerken van een klieder natte stam tot poot een goed leermoment, (die wel in eens perfect moet zijn, heb maar 1stammetje).

Hier zat ik ook al aan te denken, 8x8 is al bruut stevig.
De "castle-bench" en de "cherry-bomb" van richard maguire en de kersen roubo-bank van Schwarz zijn de inspiratie. Overigens valt daar de analogie ook meteen weer weg. Zij maken ze professioneel, en ik doe het een toch een beetje met wat ik heb ook al klinkt eik en kers luxe...
 
Laatst bewerkt:

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Boomstam overmaats toezagen, dan de pit eruit zagen en de overblijvende helften weer samenlijmen. Op maat maken en je kunt je werkbankpoot op de oorspronkelijke maat verwerken.. (ik vind 15x15 cm een mooie maat; je zult blij worden van het extra gewicht als je bank klaar is)
Dank voor het meedenken Igor!

Ik zal de stam gaan kantrechten met bijlen etc. en met electrische assistentie van 'n wat grotere handschaafmachine. Als ik de juiste maat overhou, zou ik dat kunnen doen door van beide kanten te zagen met de cirkelzaag en doorbreken met een splijtwig. Alleen kan je vers/nat hout netjes lijmen met houtlijm?

(Gebaseerd op niets zou) ik zeggen van niet? Of is enkele dagen/weken voldoende om aan de lucht te drogen en dan lijmen?
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
548
155
Zutphen
15 bij 15 gebruik je voor het bouwen van een schuur. Nat hout gebruiken terwijl dat sterk ontraden wordt?
2 x eigenwijsheid, maar goed iedereen zijn ding.
 

Igor

Actieve deelnemer
Nope.. Dat gaat niet lukken Robert. Er betsaan tabellen hoe lang hout (afhankelijk van soort en dikte) moet drogen, mijn ervaring is dat het ca. 8 maanden, MAAR dan moet het echt een goed geventileerde omgeving zijn!

Ideetje: misschien heeft hier op het forum iemand iets liggen dat hij/zij bereid is te ruilen voor mooi kersenhout?
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
15 bij 15 gebruik je voor het bouwen van een schuur. Nat hout gebruiken terwijl dat sterk ontraden wordt?
2 x eigenwijsheid, maar goed iedereen zijn ding.
Ik weet niet waar ik deze chagrijnige opmerking aan verdient heb. Ik heb je zojuist enthousiast 4 regels inhoudelijk antwoord gegeven. Tevens dat ik met dit project deze kans zag om die techniek te proberen. Ik probeer enkel hier van gedachten te wisselen en zo nu en dan projecten te delen. Ik wist niet dat jou advies direct uitgevoerd moest worden.

Als ik geen beren op de weg zag, had ik het gewoon al lang gedaan en niet gevraagd. 15x15cm massief/ongelamineerd zal zelden kurkdroog zijn, vers gezaagd is idd het andere uiterste. Ik zal de stam sowieso kantrechten tot een balk, en als ik het niks vind, zal ik misschien wel jou techniek toepassen en je naam in het dankwoord vermelden en in de poot graveren.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Heb mijn bank ook bijna klaar en de poten zijn iets minder dan 120x120 mm (3 keer 40 x 120 mm en dan naschaven) .
... gewicht is belangrijk maar het oog wil ook wat en een vreemde poot staat dan ook niet zo mooi en als ze nu nog nat is.. krom-trekken en splijten is dan te verwachten. Zou ik niet doen.
Herschikken naar een kleinere maat (150 x 120) ??
Jos
Hoi Jos, dank voor de reactie. Je hebt dan idd een gekke poot. Ik ga meten hoe ik uitkom met het eiken dat ik heb.

Nope.. Dat gaat niet lukken Robert. Er betsaan tabellen hoe lang hout (afhankelijk van soort en dikte) moet drogen, mijn ervaring is dat het ca. 8 maanden, MAAR dan moet het echt een goed geventileerde omgeving zijn!

Ideetje: misschien heeft hier op het forum iemand iets liggen dat hij/zij bereid is te ruilen voor mooi kersenhout?
Dank Igor, dat vermoedde ik al. Ik zal eens het net afspeuren naar dat soort tabellen, daar heb ik wel interesse in. Door aan de veilige kant een inschatting te maken heb ik nooit problemen gehad met vocht percentages, maar weten is uiteraard nog beter.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.