Afzuiging natte ruimte

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Het is ook een duurzame oplossing.
Een Hollandse oplossing is er één waar we geld aan over willen houden.

Aha... de duurzaamheid :). Geen probleem mega veel water te gebruiken bij het douchen, maar dan een paar cent besparen op de kosten om het te verwarmen is natuurlijk erg duurzaam.
Wat natuurlijk pas echt duurzaam is is je geld inzetten daar waar het het meest (duurzame) rendement maakt. Dan komt dit ongeveer als laatste.

Maar iedereen is natuurlijk vrij zijn geld uit te geven aan wat ie leuk vindt. Maar kom dan niet met duurzaam of kostenefficiënt. Het is dan meer een hobby, en dan is er concurrentie met andere uitgaven :).
 
Laatst bewerkt:

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Aha... de duurzaamheid :).
Wat natuurlijk pas echt duurzaam is is je geld inzetten daar waar het het meest (duurzame) rendement maakt. Dan komt dit ongeveer als laatste. En helaas al die verhalen over een douche warmte terugwin zijn niet veel meer dan wat advertenties met een duurzaamheidssausje. Of totale juichverhalen van mensen die niet kunnen rekenen.

Maar iedereen is natuurlijk vrij zijn geld uit te geven aan wat ie leuk vindt. Maar kom dan niet met duurzaam of kostenefficiënt. Het is dan meer een hobby, en dan is er concurrentie met andere uitgaven :).

Aangezien het toch al niet meer over afzuiging gaat, wat zijn dan volgens jou de beste maatregelen te nemen? badkamer ligt toch open zometeen, kan ik het evt. gelijk meenemen..

Wat kan ik zelf verzinnen?

-Moderne ketel (aanwezig)
-thermostatische mengkraan: (komt eraan)
-waterbesparende douchekop: (Komt eraan)
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Besparen in je gebruik is altijd de meest zinvolle besparing.... maar het hangt allemaal erg van de rest van je installatie af en je gebruik, zo zwart/wit is het (helaas) allemaal niet. Daarom kloppen de meeste berekeningen die mensen gebruiken om zichzelf voor de gek te houden ook niet of zijn erg discutabel :). Net zoals er erg veel af te dingen is op de EPC berekeningen waar dit soort dingen vaak in worden gebruikt (en soms ook hun bestaansrecht aan ontlenen omdat andere ingrepen duurder zijn of uiterlijk niet gewenst).

Zonder alles over een langere periode goed te meten is er vaak niet zo heel veel zinnigs te zeggen over de echte besparing. En terugverdientijden zijn met veranderende tarieven en overheidsregels al helemaal niet te maken. Het zijn vooral veel aannames die je helaas moet maken.

Neem deze bijvoorbeeld, het hangt allemaal enorm af van je daadwerkelijke gebruik. Bij heel veel warm water gebruik in de badkamer zullen de kosten van het opwarmen ervan waarschijnlijk naar beneden gaan. Maar ook hier bepaald de rest van je installatie weer of dat ook echt zo is. Is je water bijvoorbeeld al verwarmd met een zonneboiler of heb je een warmtepomp met een warmwatervoorziening of een cv-ketel met een voorraadvat, enz. Trek je elke dag je volledige voorraad warm water die wordt geproduceerd als restcapaciteit van je verwarming leeg of gebruik je juist veel warm water in de zomer als de verwarming niet draait maar er wel volop goedkope energie beschikbaar is uit zonnepanelen, enz.

Voorbeeld voor mij persoonlijk.... 2 huizen die ik kan vergelijken. 1 met een CV-ketel en 1 met een warmtepomp. Alle juichverhalen gaan over de warmtepomp, maar als ik die (zelfs na alle subsidies) concreet ga omzetten naar een maandbedrag waarbij ik de investering en afschrijving meeneem dan is die laatste gewoon (zelfs veel) duurder. De maandelijkse rekening is lager, dat wel.... maar als ik vervolgens de verborgen kosten (beheer van de warmtebron in de VVE) en de aanschaf van de pomp zelf (€10k+) meeneem dan wordt het snel anders. En dan hoop je maar dat alles voorlopig heel blijft.

Doe dus vooral waar je zelf achter staat, maar duurzaam of kostenefficiënt blijft lastig. Ook erg subjectief allemaal omdat je totale gedrag iets over dat eerste zegt. Vindt het altijd erg hypocriet als mensen bijvoorbeeld een nieuwe woning kopen vol met beton en cement (zo'n beetje de meest vervuilende en landschap verwoestende industrie) en dan met dit soort minimale aanpassingen zichzelf een duurzaam gevoel geven.
 
Laatst bewerkt:

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Aangezien het toch al niet meer over afzuiging gaat, wat zijn dan volgens jou de beste maatregelen te nemen? badkamer ligt toch open zometeen, kan ik het evt. gelijk meenemen..

Wat kan ik zelf verzinnen?

-Moderne ketel (aanwezig)
-thermostatische mengkraan: (komt eraan)
-waterbesparende douchekop: (Komt eraan)

Beoordeel eens hoe vaak/lang jij en familieleden onder de douche staan.
Zelf douche ik om de dag en de andere dag even met een washandje wassen aan de wasbak. Daar kan, naar mijn idee, geen ww tegenop.


@GH1, +1 wat betreft de betonbouw.
Ja het is beter om iets te doen ipv niet te doen, maar het geeft wel weer in hoeverre het allemaal maar oppervlakkig/schijn is. Overigens wonen wij zelf in een (begin) jaren 30 woning. Die is duurzaam omdat deze al even mee gaat, maar verder....
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Doe dus vooral waar je zelf achter staat, maar duurzaam of kostenefficiënt blijft lastig. Ook erg subjectief allemaal omdat je totale gedrag iets over dat eerste zegt. Vindt het altijd erg hypocriet als mensen bijvoorbeeld een nieuwe woning kopen vol met beton en cement (zo'n beetje de meest vervuilende en landschap verwoestende industrie) en dan met dit soort minimale aanpassingen zichzelf een duurzaam gevoel geven.

Cementproductie is idd de 1 van de meest vervuilende industrieën die er zijn. Niet alleen is er een temperatuur van 1650 graden voor nodig om cementklinker te kunnen maken, ook komt er bij die temperatuur een nogal grote hoeveelheid CO2 vrij uit de mergel zelf. Met beton kan je het een beetje beperken en de initiatieven daartoe zijn flink gaande, maar dat terzijde..

Waar we ook heel erg achter staan is de zoneregeling mbt de verwarming in huis. Nu zou dat kostenbesparend moeten zijn, maar als ik nu na 1 maand gebruik kijk, kost het al meer. Alweer een mooi verkooppraatje. Nu was kostenbesparing niet ons eerste doel, dat was comfort in een niet te regelen huis. Dat laatste is gelukt iig, hoef niet meer met twee truien of in m'n nakie op de bak te zitten om het comfortabel te hebben..

Ik denk zelf ook dat de afvalwater wtw niet heel rendabel is hier. Ook zal het plaatsen wat uitdaging vergen, al heb ik al wat lagere gevonden. Min lief douchet vrij lang, ik doordeweeks kort en alleen in het weekend lang, wel beiden dagelijks. Door meerdere aanpassingen sinds dat we hier zijn komen wonen, is ons energieverbruik met zo'n 15-20% gedaald en is toch aanzienlijk. Inmiddels zou onze woning wel een energielabeltje hoger mogen..
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Zoneregeling is puur voor comfort. Het gebruikt meer energie. Wil je besparen op verwarming, zet de kachel dan uit! Nou is dat natuurlijk een beetje onzin, maar kennelijk heb ik een discussie aangeslingerd.

Het gaat er niet om dat je alles puur op duurzaam doet en investeerd, het gaat erom dat je erover nadenkt en een weloverwogen besluit maakt.
Mijn nieuwe (jong gebruikte) auto heeft ook alleen een brandstofmotor, en mijn nieuwe verwarmingstoestel is een CV ketel, en geen warmtepomp.

In een jaren 70 huis is dat onzin, als niet eerst de warmte binnen blijft. Dus investeren wij in de juiste volgorde: eerste de vloer(de bodem is reeds gedaan), dan het dak en dan de zonnepanelen.
Wanneer er weer budget en ruimte is kunnen we weer verder kijken, bijvoorbeeld het glas en/of de kozijnen.

Maar vooruitlopend op andere manieren van verwarmen hebben we de radiatoren vervangen voor exemplaren die meer capaciteit hebben om met lagere watertemperatuur te kunnen stoken. Dit hebben we gedaan voordat we in de wonoing gingen wonen, we zijn pas verhuisd.De komende 15 jaar dat de CV ketel zijn werk doet stoken we op 65° waardoor de (ouderwetse zijnde geen warmtepomp) ketel op zijn beste rendement kan werken.

We denken hier over na en nemen voor de middenlangetermijn een weloverwogen besluit.

Maar Tatasteel, Schiphol en de grote havens zijn wel verantwoordelijk voor de meeste uitstoot. Daar is ook het meeste te winnen. Wat wij thuis doen is slechts een druppel op de gloeiende plaat, maar je moet klein beginnen.

Bij de CO2 afspraken in Parijs is de luchtvaart en de scheepvaart niet mee genomen, de twee grootste vervuilers. Tsja, daar zal in de (verre?)toekomst nog wel een vies woordje over vallen.
 

Tomtom

Actieve deelnemer
16 dec 2013
124
0
Groningen
Ik heb ca 2 jaar geleden mijn badkamer gerenoveerd en ook de centrale afzuiging vervangen. Bij ons zuigt deze de keuken/woonkamer (we hebben een losse afzuigkap met motor en afvoer door de gevel voor het koken), het toilet en de badkamer af.

Ik heb destijds een Orcon ventilatiebox gekocht met vochtsensor en een losse rf afstandsbediening.
Als ik sta te douchen springt de ventilatie binnen een halve minuut naar stand 3, en als ik klaar ben draait hij een half uur door. De luchtverplaatsing is instelbaar met jumpertjes op een printplaat.

De rf afstandsbediening hangt in de keuken en wordt vooral gebruikt als de gewone afzuigkap een keer vergeten is of als er vervelende luchtjes in huis hangen (nagellakremover, lijm of verf van hobbyen etc)

Op stand 1 is de ventilatie onhoorbaar, op de maximale stand hoor je hem wel vrij sterk, maar dit wordt bij mij in huis vooral veroorzaakt door de aanpassingen die ik aan het ventiel in het toilet heb moeten doen (het afzuigpunt zat strak in de hoek, en er is een voorzetwandje geplaatst om leidingen weg te werken, waardoor het ventiel niet meer paste. Nu heeft het wat minder mooie randjes die geluid maken in de luchtstroom)

Ik meen dat ik rond de 280 euro kwijt was destijds

Groetjes,

Tom
 

KlusserKlaas

Actieve deelnemer
25 apr 2014
115
11
regio Groningen
Hoi Tom,

Kun je de afzuiging per ruimte regelen? Mocht je gaan douchen, dan wordt de woonkamer toch ook afgezogen op standje 3?

Heb je dan niet enorm veel warmteverlies en/of last van tocht?

Groet
Klaas
 

Tomtom

Actieve deelnemer
16 dec 2013
124
0
Groningen
De afzuiging is centraal en er zitten geen kleppen in dus nee. Wat er wel in zit zijn ventielen die de luchtstroom per ruimte bepalen. In de woonkamer en toilet staan die redelijk geknepen terwijl die in de badkamer vrijwel vol open staat. Dus de grootste luchtstroom gaat door de badkamer. Dat is primair ook de ruimte waar het nodig is.

Van tocht nooit wat gemerkt als er gedoucht wordt, maar je hoort het wel.
 

pw64kleinmeubel

Actieve deelnemer
15 dec 2015
105
0
Apeldoorn
Bij afzuigen hoort ventileren is ook de grootste fout die gemaakt word. Hoe vaak ik niet gezien heb dat een aparte badkamer ventilator word aangesloten op het centrale afzuigkanaal en hoe vaak de afzuigkap direct naast de centrale afzuiging zit en de afzuigkap apart naar buiten afzuigt, Ga goed na hoeveel je wilt afzuigen en als je het niet vertrouwd zet 2 boxen met een gelijkstroom motor en laat de een de woning afzuigen en laat de ander de badkamer en evt toilet afzuigen is beter te regelen en werkt beter.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Misschien dat anderen er minder moeite mee hebben, maar ik snap je verhaal niet.

Sinds wanneer is afzuigen en ventileren een grote fout? Je haalt denk ik afzuigen en recirculeren door elkaar, en ventilatoren die op de mechanische afzuiging worden bijgeplaatst ben ik nog niet tegengekomen.

Klinkt als een doe het zelf oplossing, maar daarvoor is in dit topic al meer kennis gegeven om die fout niet te maken.
Overigens hebben wij alleen mechanische afzuiging in de badkamer, onze afzuigkap gaat rechtstreeks naar buiten, en daar is niets mis mee. Aanvoer van verse lucht heb je sowieso nodig, dus die moet er dan ook zijn.

In moderne woningen met balansventilatie en warmteterugwinning (WTW) is het natuurlijk een stuk mooier geregeld, maar in oudere woningen is een op maat oplossing nodig.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.