krullenscheider vandikte bank

JanAnton

Actieve deelnemer
13 mrt 2013
238
6
Groningen
Hallo allemaal,

ik zocht al een tijdje naar een betere oplossing voor de afvoer van krullen van m'n vandiktebankje (Makite 2012nb).

Ik wilde vooral iets dat me weinig ruimte zou kosten omdat mijn werkplaats niet zo groot is. Lieft ook iets dat niet hoog zou zijn (kan dan onder een werktafel staan): daardoor viel een vat met een cycloon eigenlijk af. Aangezien ik het prima vind om de meeste dingen (lintzaag, schuren e.d.) te doen met mijn stofzuiger met stofzak (en dus niet steeds via een extra vat) leek het me het belangrijkste om de krullen kwijt te knnen, niet zo zeer het stof.

Ik had al een grote emmer als afvalbak in de werkplaats. Mijn idee was om hier een soort deksel voor te maken met een aansluiting voor m'n stofzuiger en een voor een slang vanaf de vandikte bank. Simpel. De eerste proef werkte redelijk, maar er kwamen nog teveel krullen in de stofzuiger. Toen ben ik even naar de keuken gegaan voor dit:
20180210_121130.jpg
Ik wilde de draadzeef gebruiken om de krullen in het vat te houden. Test werkte prima:

20180210_131758.jpg
Krullen in de bak, maar niet in de stofzuiger (nu even zonder zak):
20180210_131811.jpg

Na afwerken ziet het er dan zo uit. Ik gebruik een latje met twee wiggen om het geheel aan de emmer te klemmen. Werkt prima.
20180211_111205.jpg
20180211_111253.jpg20180211_111402.jpg

groeten,
jan anton
 
P

Pel

Guest
Goed bedacht Jan Anton, zeer vindingrijk met dat keukenzeef, het is immers het voornaamste dat het goed functioneert.

Groet Pel.
 

JanAnton

Actieve deelnemer
13 mrt 2013
238
6
Groningen
@Willem, bedankt voor de link, ziet er goed uit. Dat werkt natuurlijk beter, maar ik wilde eigenlijk niet een extra vat in m'n werkplaats ivm de ruimte. Aan de andere kant kan zo'n lage cycloon natuurlijk ook op het afvalvat dat ik toch al heb. Misschien nog eens proberen... blijft altijd leuk om iets te bedenken en dan uit te voeren:)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.