Wadkin Bursgreen en goedkope vandiktebank

JanSchryvers

Actieve deelnemer
18 jun 2017
27
0
Ik zaag al jaren met mijn wadkin en heb er nog nooit problemen mee gehad. De geleider hoort iets wijkend te staan. Als je iets van 50 cm wil zagen, duw je de geleider naar bv 60 cm en dan draai je hem terug naar 50 cm. Op die manier staat mijn geleider elke keer netjes haaks.
oke dat ga ik proberen ik heb gisteren de rails verwijdert om te kijken of die nog recht zijn. (tijdens het transport was de zaag omgekanteld) enkel de uiteindes zijn verbogen :( ik ga eerst de top evenwijdig zetten voordat ik alles terug monteer.

Mijn grootste probleem op het moment is dat ik mijn blad er niet af krijg. Ik had gisteren een punt aan een stukje wapening geslepen zodat ik daarmee het blad kon vastzetten. de pin verboog gewoon. net zoal schroefdraad en alle andere dingen waarmee ik probeerde het blad te blokkeren .
Iemand die mij hiermee kan helpen?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.914
2.535
Om je zaag er af te krijgen heb je een haaksleutel nodig. En zoals je dacht ik al weet is het linkse draad. De top zit vast met 4 moeren en twee paspennen, waarmee de zaag in de fabriek is uitgelijnd.
 

tuoh

Oud hout
Nou, die machine heeft het de laatste dagen al serieus voor de kiezen gekregen zo te lezen:p

Zou het niet verstandiger zijn om er eens iemand bij te halen die verstand van zaken heeft en ter plaatse wat duiding kan geven.
Zoals het nu evolueert gaat het alsmaar meer achteruit in plaats van vooruit.
 

JanSchryvers

Actieve deelnemer
18 jun 2017
27
0
Nou, die machine heeft het de laatste dagen al serieus voor de kiezen gekregen zo te lezen:p

Zou het niet verstandiger zijn om er eens iemand bij te halen die verstand van zaken heeft en ter plaatse wat duiding kan geven.
Zoals het nu evolueert gaat het alsmaar meer achteruit in plaats van vooruit.

Dat zou inderdaad verstandig zijn. Maar ik ken niet iemand met verstand van oude zaagtafels.
 
P

Pel

Guest
Heb dit topic nu pas gelezen, bezint eer gij begint, dit kan toch niet waar zijn mijnheer Schreyvers, je kijkt toch eerst hoe e.a. in elkaar zit en gaat dan met beleid te werk. Als ik het goed begrijp heb je er een nieuw zaagblad op gezet, en dat krijg je het nu niet meer los omdat je het verkeerd hebt vast gedraaid?

Groet Pel
 

JanSchryvers

Actieve deelnemer
18 jun 2017
27
0
Heb dit topic nu pas gelezen, bezint eer gij begint, dit kan toch niet waar zijn mijnheer Schreyvers, je kijkt toch eerst hoe e.a. in elkaar zit en gaat dan met beleid te werk. Als ik het goed begrijp heb je er een nieuw zaagblad op gezet, en dat krijg je het nu niet meer los omdat je het verkeerd hebt vast gedraaid?

Groet Pel
Ik krijg het er niet meer af omdat ik het te vast heb gedraaid. Ik heb gewoon niet bij stil gestaan dat zaagtafels andere schroefdraad kunnen hebben (mijn vorige tafel met een linkse motor had normale schroefdraad)
Voordat je over veiligheid begint ik heb de allereerste keer dat ik een zaagblad plaatse mezelf geïnformeerd.
 
P

Pel

Guest
Te vast gedraaid, dan moet hij m.i. ook los gaan, heb je nu het juiste gereedschap om hem los te kunnen draaien?

Groet Pel.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.914
2.535
Je moet een ander type haaksleutel hebben als op je foto. Die op je foto is voor rechthoekige uitsparingen. Je moet er een hebben met een ronde haak.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.914
2.535
Ik zou gewoon een passende haaksleutel kopen, met een vaste pen. Iets van een echt gereedschapmerk. BV gedore facom stahlwille. Dat de pen wat kleiner is als het gat maakt niet uit, als de sleutel maar mooi om het rond heen valt. Als je de moer weer los hebt, kan je daarna weer een sleutel en een pen gebruiken.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.914
2.535
Haaksleutel met pen bv gedore 40 z 68-75. Voor de moer sleutel maat 33mm. Kost een euro of 12. Kan je als het nodig is, een stuk pijp op zetten, zonder dat je de pen er af trekt. Met de haaksleutels zoals je op het plaatje hebt, heb ik geen goede ervaringen. Meestal is de losse inzet pen te hard, zonder taai te zijn. Als je er teveel kracht op zet, breekt hij op de schroefdraad, waarbij ook de draad in je sleutel aan gort gaat, zodat je nieuwe insert er ook niet meer in wil. En de schroefdraad is vaak een fantasiedraad waar je geen tap voor kan kopen.
 

JanSchryvers

Actieve deelnemer
18 jun 2017
27
0
we hebben vandaag het zaagblad los gekregen ik heb het juiste gereedschap kunnen lenen. Toch heel erg bedankt voor uw gedetailleerde uitleg. Nu kan ik morgen verder gaan met de top.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.