Wadkin Bursgreen en goedkope vandiktebank

JanSchryvers

Actieve deelnemer
18 jun 2017
27
0
Hallo,
Ik ben nieuw op dit forum ik heb me al wat ingelezen over zaagtafels en vandiktebanken op dit forum maar ik had toch nog wat vragen.
Na mijn mindere ervaring met de bosch pts 10 heb ik besloten die te verkopen en een zware gietijzeren tafel te kopen. Nu heb ik een Wadkin Bursgreen gevonden ik ga daar maandagavond naar kijken. heeft iemand hier ervaring mee?
En welke prijs is hier gebruikelijk voor? wat zijn de zwakke punten?

Als ik deze ga testen dan voel ik of er speling op de geleider zit kijk ik of die haaks staat dit doe ik door de afstand van de geleider naar het blad te meten lang beide kanten? of door een winkelhaak langs de voorkant en de geleider te leggen? Ik moet ook kijken of er speling op het zaagblad zit en dat het haaks staat. Ik heb ergens gelezen dat ik moet kijken of de kogellagers in goede staat zijn maar hoe zie ik dat? En ik moet natuurlijk een stukje hout zagen en kijken of dat recht is.
Ben ik nog iets vergeten of is dit het?

Ik heb voor maandag ook een vandiktebank gereserveerd die lag op mijn weg en ik was al een tijdje aan het kijken naar één.
Het is een Chinese woodstar (zoal er meerdere merken eentje hebben)
Waarbij moet ik hier op letten? Ik verwacht niet dat dat een top machientje is maar tips zijn altijd welkom.
De biedingen zijn dubbel zo hoog gegaan als de afgesproken prijs ik hoop maar dat hij het niet afzegt.

Jan
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Geen ervaring met het merk, maar ik denk een goede keus. Kan eigenlijk niet kapot. Electra even nalopen ? Mijn speculatie is dat ie makkelijk 600 euro haalt . Is het die op MP in Apeldoorn ? Ik ben benieuwd..
 

JanSchryvers

Actieve deelnemer
18 jun 2017
27
0
ja het gaat over die in Apeldoorn. Ik hoop maar dat die prijs niet ga oplopen tot 600:(
Wat bedoel je met electra nalopen? Zit er dan meer als een moter en een aan/uit knop op?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Bij een wadkin moet je even goed kijken of de worm en tandheugel van de hoogteverstelling niet versleten zijn. De langsgeleider is simpel na te stellen. Elektrisch is het inderdaad een schakelaar en een motor. De afzuiging moet je niet te veel van verwachten. Het ontwerp is nog uit de tijd van een jongen met een bezem. Je kan zonder problemen een 30 cm blad monteren, maar die kan je niet onder de tafel draaien. Je hebt twee motor opties. Een twee pk en een 3 pk. Die in apeldoorn is de uitvoering met de grootste tafel. Prijs is meestal zo rond de 400 euro.
 

JanSchryvers

Actieve deelnemer
18 jun 2017
27
0
Ik ben er gisteren gaan kijken ik heb ook al afgesproken die woensdag te gaan ophalen. Maar toen ik net mijn foto's aan het bekijken was zag ik dat er een stuk uit de tandheugel is. Gaat dit een probleem vormen? de zaag ging naar boven en beneden.Bekijk bijlage 73988
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
De bijlage is niet te zien. Het gebeurt vaker bij wadkins dat het laatste stuk van de tandheugel afbreekt. Ik zou als je hem op gaat halen even meten hoe veel zaaghoogte je overhoud. Ik zou er niet te veel voor betalen, want reparatie is niet goedkoop. Ik heb er ook een gekocht met een kapotte heugel, maar daar heb ik 100 euro voor betaald. De motor zit nu onder mijn lintzaag en ik heb het blad gebruikt als verlengtafel.
 

JanSchryvers

Actieve deelnemer
18 jun 2017
27
0
De bijlage is niet te zien. Het gebeurt vaker bij wadkins dat het laatste stuk van de tandheugel afbreekt. Ik zou als je hem op gaat halen even meten hoe veel zaaghoogte je overhoud. Ik zou er niet te veel voor betalen, want reparatie is niet goedkoop. Ik heb er ook een gekocht met een kapotte heugel, maar daar heb ik 100 euro voor betaald. De motor zit nu onder mijn lintzaag en ik heb het blad gebruikt als verlengtafel.
Ik hoop dat dit wel werkt http://prntscr.com/ie9k4e
Er mist enkel een tand geen heel stuk.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Daar zou de worm overheen moeten lopen zonder te haperen gezien de lengte van de worm denk ik. Maar je weet het pas bij uitproberen 100% zeker.
 

JanSchryvers

Actieve deelnemer
18 jun 2017
27
0
misschien is dit een interessant artikel, al denk ik dat het in jouw geval niet helemaal hetzelfde opgelost kan worden. succes ermee en hopelijk veel plezier! :)
Bedankt voor het artikel
Daar zou de worm overheen moeten lopen zonder te haperen gezien de lengte van de worm denk ik. Maar je weet het pas bij uitproberen 100% zeker.
Ik hoop het maar... ik heb aan de verkoper gevraagd of dit de hoogt limiteert (ik ga het natuurlijk ook zelf testen).
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Bij de wadkin is de tandheugel van gietijzer. Een centimeter of twee dik. De vertanding is scheef en de bovenkant is hol, zodat de worm er strak in past. Daardoor is het lastiger om de tanden die weg zijn te vervangen. Zoals de heugel op de foto , lijkt het ontbreken van de tanden geen groot probleem te geven.
 

JanSchryvers

Actieve deelnemer
18 jun 2017
27
0
Dan ga ik die morgen ophalen :)
Is dit een reden om wat van de prijs af te krijgen? of moet ik dit er maar bij nemen bij een 50 jaar oude zaag?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Natuurlijk moet je zo veel mogelijk van de prijs proberen af te krijgen. Gebreken zijn altijd een reden tot prijsverlaging. Eerst de machine in de auto, dan over de prijs onderhandelen.
 

JanSchryvers

Actieve deelnemer
18 jun 2017
27
0
Ik zie me nog niet een onderhandeling winnen tegen een Nederlander... maar het is het proberen waard:p
 

JanSchryvers

Actieve deelnemer
18 jun 2017
27
0
De zaag staat in mijn werkplaats :)
Van de missende tant merk je niets :)

Het bijstellen van de geleider lukt nog niet helemaal. Er zit een schroef in het midden van de geleider waarmee ik de achterkant kan vaster/losser zetten maar hoe kan ik dat met de voorkant doen?
Aan de rechterzijde zit een knob (of wat de naam ook is) kan ik daarmee enkel de geleider verplaatsen? Uit de handleiding heb ik verstaan dat als je dat dingetje naar achter trekt ook de geldeider kunt aanpassen maar dat werkt niet.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
ja foto's (en prijs natuurlijk haha)
Wat veel mensen doen is de geleider van hun zaag vervangen
Op een hoop (oude) machines voldoet deze vaak niet
heel zwart wit, het blad hoeft alleen maar rondjes te draaien (daar kan niet veel aan mis) maar je geleider is wel wat anders

Er is veel verkrijgbaar...
 

JanSchryvers

Actieve deelnemer
18 jun 2017
27
0
foto's komen later de prijs was 400

Ik heb ooit al gekeken naar nieuwe geleiders in Europa vind ik niet zoveel axeminster heeft geleiders voor bandzagen maar die lijken mij te kort en incra heeft er ook maar die kosten best veel... iemand alternatieven?
Ik heb er zelf ook één proberen te maken maar daar zat dan weer wat speling op

Op dit topic en op het internet vond ik dat ik de geleider kan bijstellen (de verkoper zij dat ook) ik snap aleen nog niet helemaal hoe. de twee buizen waarover de geleider loopt kan volgens mij wel bijstellen maar daar begin ik liever nog niet mee
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.