Rupes Skorpio E of Mirka Deros?

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
De ronde schijven 'passen' toch ook op de rechthoekige handpad (tenzij we het over een ander product hebben)? Zo krullen er gewoon omheen.

Nu moet ik zeggen dat ik dat PERSOONLIJK eerder onnozel vind: je verslijt het vel niet gelijkmatig maar je moet het wel volledig betalen :).
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Je hebt verschillende modellen.. De roundy is het model waar je een ronde schijf over vouwt:

1508309618-52565600.jpg

Ik heb persoonlijk de rechthoekige 70x125mm (je hebt verschillende groottes), daar worden rechthoekige vellen voor gebruikt:

Mirka Hand Block.jpg

Ook voor deze heb je trouwens tussen pads...
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
De ronde schijven 'passen' toch ook op de rechthoekige handpad (tenzij we het over een ander product hebben)? Zo krullen er gewoon omheen.

Nu moet ik zeggen dat ik dat PERSOONLIJK eerder onnozel vind: je verslijt het vel niet gelijkmatig maar je moet het wel volledig betalen :).

Nee, schijven passen niet op een vierkant blok.... tenminste niet als je ermee wilt werken. Alle zijden steken over en je kan de zijkanten niet fatsoenlijk vasthouden en er ook niet fatsoenlijk mee schuren.

Laten die onnozelaars bij Mirka nou hebben bedacht dat je een ronde schijf zou kunnen draaien waardoor je ‘m juist helemaal gebruikt.... en de zijden krullen omhoog zodat je zelfs makkelijk hoeken kan schuren.

Maar welk model dan ook, de kracht tov de rest zit in de stofafzuiging. Zelfs bij handschuren geen stof meer op je werk en in je omgeving.

Enige, kleine, nadeel is voor mij het beperkte formaat. Bij grotere vlakken geen probleem maar bij smal hout is het oppassen dat je niet kantelt. Maar dat is altijd zo.
 
Laatst bewerkt:

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
We lijken naast elkaar te praten. We hadden het blijkbaar allen over de 'roundy', die toelaat om de ronde vellen op een 'rechthoekige' handschuurpad te gebruiken (door de randen - jahaaa, een cirkel heeft geen randen - aan twee zijden om te krullen).

So far so good.

Maar feit blijft dat het center van het vel sneller slijt dan de opgekrulde randen. Dus tenzij je het vel elke 2 minuten gaat zitten herpositioneren, gaat het wel degelijk niet gelijkmatig slijten. Nu ja, met een Mirka-vel doe ik schrikbarend lang, dus je zal er niet bepaald een boterham minder om moeten eten, dat dan weer wel.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Je gebruikt eerst het woord onzinnig en komt dan met een vergezocht, theoretisch, argument.... wat in mijn optiek in het echte gebruik ook helemaal geen issue is. Is dat naast elkaar praten?

Zoals ik het gebruik ervaar (en dat is dus vanuit daadwerkelijk gebruiken van het ding) is het gebruik van ronde schuurschijven vaak juist handig.

Buiten het feit dat je maar 1 set van de verschilende Abranets, toch altijd een flinke investering, hoeft te hebben is juist de vorm op het schuurblok in de praktijk handig. Zoals gezegd hoef je niets aan de randen met de hand vast te houden (daarom werkt het op de andere vormen niet) en zijn de zijkanten soms prettig als je in hoeken schuurt omdat je dan 2 zijdes tegelijk kan bereiken. Bij Abranet is slijtage bij handwerk amper een issue maar door de ronde vorm heb je bij verdraaing voor en achter weer een ander/nieuw stuk. Het is in gebruik totaal niet relevant dat er dan een stuk in het midden meer gebruikt is, dat levert wellicht een heel klein beetje minder schuurkracht op maar het zal je werk in ieder geval niet beschadigen met grovere schuurkrassen. En in de praktijk is juist de buitenkant het deel waar je vaak wat meer druk op hebt en wat dus toch al “anders” slijt.

De praktijk is verder dat je schuurvellen die van de machine komen aan de randen soms slijtage vertonen omdat je daar een kantje hebt geraakt of een andere fout hebt gemaakt. Die zijn dus hiermee zonder problemen in het laatste gebruik met de hand buiten je schuurbereik te houden.

Kortom, gebruik zelf wat je handig vindt. Maar kom wel met steekhoudende argumenten over zwakheden in een product, als je dat nooit zelf hebt gebruikt.

In mijn optiek is dit echter één van de producten dat door wat simpele ontwerpeigenschappen aan zoiets simpels als handschuren echt wat toevoegd. De stofafzuiging is de belangrijkste maar er is wel degelijk meer, zeker als je ook een machine gebruikt.

En als de stofzuiger een stap teveel is dan is er altijd nog deze:
B8FEFB69-090E-41A9-A421-D3AFC13AC813.jpg
Ook iets wat veel beter werkt dan het gekloot met schuurkurk of blokjes.
 
Laatst bewerkt:

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Ik moet toegeven: ik leerde pas over de roundy nadat ik de rechthoekige variant had gekocht, via een aanbieding met 5 doosjes rechthoekig abranet. Als ik de roundy eerder had ontdekt, was het die ook zonder twijfel geworden. Lijkt me beter in de hand te liggen, maar het grote voordeel is toch inderdaad dat je maar 1 afmeting abranet moet kopen. In elk doosje zitten 50 vellen, dus ik kan er wel een tijd mee verder.. Maar ik vermoed dat ik toch een roundy ga kopen eens ik door de voorraad heen zit.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Ik heb er verder geen belang bij maar kan alleen een zinvol product waarderen, en dit was één van de positieve verrassingen in aakopen van de laatste tijd. Volgens mij is ie er ook nog niet zo heel lang, ze hebben de rechthoekige variant ook recent wat moderner gemaakt.

Ik dacht bij aanschaf wel een gokje te kunnen nemen. De 15 vellen abranet die je erbij krijgt maken de aanschaf wat minder prijzig. Hoewel de prijs is NL wel een beetje aan de absurde kant is, €80 voor de kit terwijl je die in het buitenland voor minder dan €50 koopt. En zonder de slang zag ik ‘m al voor €30 (met Abranet) terwijl die hier amper te krijgen is. Leuk zo’n importeur/verdeler voor NL/BE die dit soort schandalige marges denkt te kunnen rekenen.

Ze zijn groot in automotive maar besteden duidelijk veel minder marketing budget in andere branches....
 
Laatst bewerkt:

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Je gebruikt eerst het woord onzinnig en komt dan met een vergezocht, theoretisch, argument.... wat in mijn optiek in het echte gebruik ook helemaal geen issue is. Is dat naast elkaar praten?
Neen, ik gebruikte het woord 'onnozel' en voegde voor de goede orde nog een knipoog-smiley toe. Misschien eens een airco overwegen?

Zelf gebruik ik trouwens de delta-handpads uit de Action, omdat... ik al had geïnvesteerd in deltaschuurpapier. De deltaschuurmachine verzamelt ironisch genoeg alleen nog stof - en het is geeneens schuurstof - sinds ik de Mirka heb. Als ik dan eens in een hoekje moet schuren of in een rand is de handpad veel sneller dan de machine uithalen. En omdat de Action pads zo goedkoop zijn liggen er altijd drie op de werkbank: 1 met een vel P80, 1 met P120, en 1 met P240. Nòg sneller.
 

Harold999

Actieve deelnemer
11 apr 2015
60
2
Festool mag wel eens aan verbetering van de ETS EC gaan denken want ze lopen toch achter op de Deros vind ik. De Festool is zwaarder (verschil tussen 1 en 1,2 kg voel je bij langdurig vertikaal schuren), de Festool is hoger (minder feeling met je oppervlak) en de Festool heeft een kleiner toerenbereik (6000-10000 vs de 4000-10000 van de Deros).

Kortom, Festool, waar blijft de MK2.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.