Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 34

Lightbulb Rupes Skorpio E of Mirka Deros?

Dag schuurfanaten!

het is tijd voor een nieuwe excenter schuurmachine en ik twijfel tussen volgende twee machines:

Rupes Skorpio E: https://www.nonpaints.com/nl/rupes-s...rmachine-150mm met 6mm schuuruitslag

Mirka Deros: https://www.nonpaints.com/nl/mirka-d...nsor-bluetooth met 5mm schuuruitslag

De prijs is dezelfde (389€ ex btw), de specs zijn ook nagenoeg gelijk... lastige keuze Ik zag wel dat de snelheidsinstelling bij Rupes met een wieltje gaat en bij Mirka met knoppen..

wat ik goed vind aan beide: licht qua gewicht, goede reputatie qua stofafzuiging en lawaai, mooi schuurbeeld. Naast hout schuren, wil ik er ook de romp van een boot mee schuren en af en toe plamuur in huis.

Ik heb uit 1 bron vernomen dat de service bij Rupes beter is dan bij Mirka. Klopt dit? En is er verschil in bouwkwaliteit?

Ik beloof plechtig om na aankoop een review te maken op het forum

Heb 5stuks mirka, erg fijn
    Ook heb ik 1 rupes, is wel een andere machine, is erg log en vindt het schuurbeeld niet fantastisch

Zelf zou ik voor mirka gaan, maar geen 8mm uitslag
    De 5mm is (was) er in 2 uitvoeringen, interne voeding en extern, de externe is nog lichter maar de knoppen kleiner
    Die met de interne voeding is fijner te bedienen, zeker met handschoenen aan

De Rupes is er in 3 en 6 mm, niet in 5 (zover ik weet)
    Laatst gewijzigd door Toxiq; 10-02-18 om 10:07.
    Met een hamer past alles...

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2013
    Ik heb 2 jaar geleden getwijfeld tussen de mirka Deros en Festool ETS EC 150/3. en ben voor de festool gegaan omdat er nogal een aantal kwaliteits problemen waren met de mirka. Mensen die al aan hun 5e machine bezig waren in de garantie termijn. Maar dat was 2 jaar geleden.

Ik heb van de webshop nog volgend antwoord gekregen:

“Goedemorgen Sam,

Hartelijk dank voor je mail en interesse in onze producten.

Laat ik voorop stellen dat beide machines van professionele kwaliteit zijn en beide geweldige machines zijn voor het schuren van diverse oppervlakken. Hierin is geen goed of fout. D DEROS heeft in het verleden wel eens problemen gehad met de elektrische kabel. Echter heeft MIRKA dit opgelost en is dit niet meer aan de orde. De RUPES Skorpio-E is een machin die nog niet lang op de markt is waardoor er ook nog niet zoveel gebruikerservaringen zijn dan de DEROS.

De DEROS is van MIRKA. MIRKA is het topsegment op het gebied van schuren. Hierdoor is de DEROS voor velen een nummer 1 favoriet. Ook kan je aan deze machine je telefoon koppelen d.m.v. Bluetooth zodat je kan zien hoe hard je schuurt of hoe zacht je schuurt. Op basis van deze informatie kan je je schuurgedrag aanpassen.

De Skorpio E van MIRKA is ook een hele goede machine met een ergonomische vormgeving. De Skorpio is bekend uit de pneumatische machines, maar is nu ook elektrisch te verkrijgen!”

Daaruit maak ik op dat die technische problemen weggewerkt zijn intussen. En ook dat de rupes misschien nog wat te nieuw is...en dus misschien nog wat kinderziektes heeft?

Festool kan natuurlijk ook nog steeds... maar ik zie toch meer mensen naar mirka grijpen als het om schuren gaat? Zucht, teveel mogelijkheden, lol.

Het klinkt ondertussen misschien afgezaagd, maar wat ik heel gemakkelijk aan mijn Festool schuurmachines vind is de Plug-It stekker. Geen gedoe met snoeren bij het gebruik en het wisselen van machine. Het snoer heb ik met spanbandjes aan de stofzuigerslang bevestigd en slingert dan ook niet rond.
    Van de technische snufjes zoals de Bluetooth vraag ik me af wat de toegevoegde waarde is. Ik ga niet op mijn telefoon kijken of ik goed schuur, dat zie ik ook wel aan het resultaat.
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Mja, dan kan je wel best overschakelen op het systeem natuurlijk... en ik heb festool, blauwe Bosch, dewalt, Makita, ... en die ga ik niet direct allemaal vervangen.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2013
    Even een klein knuppeltje in het hoender hok..
    een schilder heeft een schuurmachine
    een meubelmaker een schaaf...

wat wil je doen met de machine.?
    grof werk Festool Ras of Rotex toch ?
    Ik heb alleen op lucht met Rupes geschuurd een nadeel was het plak schuurpapier dat soms erg lastig los kwam.. verder prima machine. is ook alweer tig jaar terug...

Die kabel waar ze het over hebben was van de Mirka met de externe voeding, het probleem was dan ook niet meer dan een kabelbreuk (die zich vaker voordeed maar inmiddels is opgelost)
    De nieuwe machines hebben gewoon rechtstreeks 230v in dmv een eurostekker (C13)

Voor de rest kan je deze machine niet vergelijken met festool, de festool is een goeie machine maar veel te zwaar, zoals Sam aangeeft wil jij ook zijn boot er mee schuren, dan wil je er echt niet onder zitten met een zware festool
    Met een hamer past alles...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Toxiq Bekijk Berichten
    Heb 5stuks mirka, erg fijn
    Ook heb ik 1 rupes, is wel een andere machine, is erg log en vindt het schuurbeeld niet fantastisch

Zelf zou ik voor mirka gaan, maar geen 8mm uitslag
    De 5mm is (was) er in 2 uitvoeringen, interne voeding en extern, de externe is nog lichter maar de knoppen kleiner
    Die met de interne voeding is fijner te bedienen, zeker met handschoenen aan

De Rupes is er in 3 en 6 mm, niet in 5 (zover ik weet)

Zeg en hoe ernaar jij de bouwkwaliteit van die mirka’s van jou? Heb je ze al lang, ooit moeten omruilen? Ik lees hier en daar wat problemen met motor en electra?

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2013
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Toxiq Bekijk Berichten
    Die kabel waar ze het over hebben was van de Mirka met de externe voeding, het probleem was dan ook niet meer dan een kabelbreuk (die zich vaker voordeed maar inmiddels is opgelost)
    De nieuwe machines hebben gewoon rechtstreeks 230v in dmv een eurostekker (C13)

Voor de rest kan je deze machine niet vergelijken met festool, de festool is een goeie machine maar veel te zwaar, zoals Sam aangeeft wil jij ook zijn boot er mee schuren, dan wil je er echt niet onder zitten met een zware festool
    Zwaar? de Festool ETS EC 150/3 weegt 1.2kg tegen de Deros van 1kg. Das niet heel groot verschil. Ik vind de festool ETS EC echt een hele fijn machine. Op FOG staat wel wat over de keuze tussen deze 2 machines. Denk dat je aan beide geen slechte koop hebt.

Forum Rechten