Rupes Skorpio E of Mirka Deros?

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Dag schuurfanaten!

het is tijd voor een nieuwe excenter schuurmachine en ik twijfel tussen volgende twee machines:

Rupes Skorpio E: https://www.nonpaints.com/nl/rupes-skorpio-e-elektrische-schuurmachine-150mm met 6mm schuuruitslag

Mirka Deros: https://www.nonpaints.com/nl/mirka-deros-schuurmachine-150mm-met-trillingssensor-bluetooth met 5mm schuuruitslag

De prijs is dezelfde (389€ ex btw), de specs zijn ook nagenoeg gelijk... lastige keuze ;) Ik zag wel dat de snelheidsinstelling bij Rupes met een wieltje gaat en bij Mirka met knoppen..

wat ik goed vind aan beide: licht qua gewicht, goede reputatie qua stofafzuiging en lawaai, mooi schuurbeeld. Naast hout schuren, wil ik er ook de romp van een boot mee schuren en af en toe plamuur in huis.

Ik heb uit 1 bron vernomen dat de service bij Rupes beter is dan bij Mirka. Klopt dit? En is er verschil in bouwkwaliteit?

Ik beloof plechtig om na aankoop een review te maken op het forum :cool:
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Heb 5stuks mirka, erg fijn
Ook heb ik 1 rupes, is wel een andere machine, is erg log en vindt het schuurbeeld niet fantastisch

Zelf zou ik voor mirka gaan, maar geen 8mm uitslag
De 5mm is (was) er in 2 uitvoeringen, interne voeding en extern, de externe is nog lichter maar de knoppen kleiner
Die met de interne voeding is fijner te bedienen, zeker met handschoenen aan

De Rupes is er in 3 en 6 mm, niet in 5 (zover ik weet)
 
Laatst bewerkt:

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Ik heb 2 jaar geleden getwijfeld tussen de mirka Deros en Festool ETS EC 150/3. en ben voor de festool gegaan omdat er nogal een aantal kwaliteits problemen waren met de mirka. Mensen die al aan hun 5e machine bezig waren in de garantie termijn. Maar dat was 2 jaar geleden.
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Ik heb van de webshop nog volgend antwoord gekregen:

“Goedemorgen Sam,

Hartelijk dank voor je mail en interesse in onze producten.

Laat ik voorop stellen dat beide machines van professionele kwaliteit zijn en beide geweldige machines zijn voor het schuren van diverse oppervlakken. Hierin is geen goed of fout. D DEROS heeft in het verleden wel eens problemen gehad met de elektrische kabel. Echter heeft MIRKA dit opgelost en is dit niet meer aan de orde. De RUPES Skorpio-E is een machin die nog niet lang op de markt is waardoor er ook nog niet zoveel gebruikerservaringen zijn dan de DEROS.

De DEROS is van MIRKA. MIRKA is het topsegment op het gebied van schuren. Hierdoor is de DEROS voor velen een nummer 1 favoriet. Ook kan je aan deze machine je telefoon koppelen d.m.v. Bluetooth zodat je kan zien hoe hard je schuurt of hoe zacht je schuurt. Op basis van deze informatie kan je je schuurgedrag aanpassen.

De Skorpio E van MIRKA is ook een hele goede machine met een ergonomische vormgeving. De Skorpio is bekend uit de pneumatische machines, maar is nu ook elektrisch te verkrijgen!”

Daaruit maak ik op dat die technische problemen weggewerkt zijn intussen. En ook dat de rupes misschien nog wat te nieuw is...en dus misschien nog wat kinderziektes heeft?

Festool kan natuurlijk ook nog steeds... maar ik zie toch meer mensen naar mirka grijpen als het om schuren gaat? Zucht, teveel mogelijkheden, lol.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Het klinkt ondertussen misschien afgezaagd, maar wat ik heel gemakkelijk aan mijn Festool schuurmachines vind is de Plug-It stekker. Geen gedoe met snoeren bij het gebruik en het wisselen van machine. Het snoer heb ik met spanbandjes aan de stofzuigerslang bevestigd en slingert dan ook niet rond.
Van de technische snufjes zoals de Bluetooth vraag ik me af wat de toegevoegde waarde is. Ik ga niet op mijn telefoon kijken of ik goed schuur, dat zie ik ook wel aan het resultaat.
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Even een klein knuppeltje in het hoender hok..
een schilder heeft een schuurmachine
een meubelmaker een schaaf...

wat wil je doen met de machine.?
grof werk Festool Ras of Rotex toch ?
Ik heb alleen op lucht met Rupes geschuurd een nadeel was het plak schuurpapier dat soms erg lastig los kwam.. verder prima machine. is ook alweer tig jaar terug...
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Die kabel waar ze het over hebben was van de Mirka met de externe voeding, het probleem was dan ook niet meer dan een kabelbreuk (die zich vaker voordeed maar inmiddels is opgelost)
De nieuwe machines hebben gewoon rechtstreeks 230v in dmv een eurostekker (C13)

Voor de rest kan je deze machine niet vergelijken met festool, de festool is een goeie machine maar veel te zwaar, zoals Sam aangeeft wil jij ook zijn boot er mee schuren, dan wil je er echt niet onder zitten met een zware festool
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Heb 5stuks mirka, erg fijn
Ook heb ik 1 rupes, is wel een andere machine, is erg log en vindt het schuurbeeld niet fantastisch

Zelf zou ik voor mirka gaan, maar geen 8mm uitslag
De 5mm is (was) er in 2 uitvoeringen, interne voeding en extern, de externe is nog lichter maar de knoppen kleiner
Die met de interne voeding is fijner te bedienen, zeker met handschoenen aan

De Rupes is er in 3 en 6 mm, niet in 5 (zover ik weet)


Zeg en hoe ernaar jij de bouwkwaliteit van die mirka’s van jou? Heb je ze al lang, ooit moeten omruilen? Ik lees hier en daar wat problemen met motor en electra?
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Die kabel waar ze het over hebben was van de Mirka met de externe voeding, het probleem was dan ook niet meer dan een kabelbreuk (die zich vaker voordeed maar inmiddels is opgelost)
De nieuwe machines hebben gewoon rechtstreeks 230v in dmv een eurostekker (C13)

Voor de rest kan je deze machine niet vergelijken met festool, de festool is een goeie machine maar veel te zwaar, zoals Sam aangeeft wil jij ook zijn boot er mee schuren, dan wil je er echt niet onder zitten met een zware festool

Zwaar? de Festool ETS EC 150/3 weegt 1.2kg tegen de Deros van 1kg. Das niet heel groot verschil. Ik vind de festool ETS EC echt een hele fijn machine. Op FOG staat wel wat over de keuze tussen deze 2 machines. Denk dat je aan beide geen slechte koop hebt.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Good point, ik werd even op het verkeerde been gezet doordat de rotex in een paar posts eerder genoemd werd
De machine die jij noemt is zeker een mooie machine, maar om boven je hoofd te werken ligt hij niet erg lekker in de hand
Het schuurbeeld van de ETS EC 150/3 ken ik niet, als die vergelijkbaar is met de rotex (in excentrische stand) dan vind ik dat van de mirka echt mooier
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Kijk ens of je ergens een winkel kan vinden in de buurt. En pak ze in de hand... Ik had een Deros op de (lange) verlanglijst/wachtlijst staan. Op een beurs heb ik 'm in m'n handen gehad, (ook daadwerkelijk geschuurd), en daar viel die me een beetje tegen, niet qua schuurprestaties maar wat "in de hand liggen" betreft.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Zeg en hoe ernaar jij de bouwkwaliteit van die mirka’s van jou? Heb je ze al lang, ooit moeten omruilen? Ik lees hier en daar wat problemen met motor en electra?

van één mirka (met externe voeding/kabel probleem) de kabel moeten vervangen, de rest niet
ik heb er 2 met externe voeding (5mm)
1 externe voeding (8mm)
2 direct 230v (5mm)

Verder geen problemen met motor of iets dergelijks
Hebben veel meter gemaakt, nog steeds tevreden
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Kijk ens of je ergens een winkel kan vinden in de buurt. En pak ze in de hand... Ik had een Deros op de (lange) verlanglijst/wachtlijst staan. Op een beurs heb ik 'm in m'n handen gehad, (ook daadwerkelijk geschuurd), en daar viel die me een beetje tegen, niet qua schuurprestaties maar wat "in de hand liggen" betreft.
Ja idd, moet ik nog doen. De Rupes heb ik al in de hand gehad, nog niet mee geschuurd en die voelde alvast goed.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Als fervent gebruiker van Festool heb ik een mirka kloon aangeschaft. Een metabo 150mm met 5mm uitslag. Deze is gelijk aan de Mirka heeft echter geen bleutooth. Maar ik heb nog geen enkele machine met deze toepassing kan ik dus ook niet missen:eek:. Ik gebruik deze professioneel bij schilderwerkzaam heden. Belangrijkste was het gewicht. Gebruik hem voor grof schuurwerk. Nog geen spijt van gehad. De prijs van de metabo was ook nog eens een stuk vriendelijker dan de festool en de mirka. Ja er zit geen 125 mm schijf bij maar ik heb toch een rotex 90 mm.
Succes met je beslissing ze voldoen allemaal.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Misschien interessant (maar dan moet je wel een goede compressor hebben) zijn de persluchtmachines. De goeie kosten tussen de 250 en 300 euro, zijn door de simpele opbouw niet te verslijten en heel betrouwbaar, licht in de hand en bewezen goed qua prestatie (in de industrie al jaren de norm).
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Het schuurbeeld van de ETS EC 150/3 ken ik niet, als die vergelijkbaar is met de rotex (in excentrische stand) dan vind ik dat van de mirka echt mooier

Die zijn niet te vergelijken, de rotex heeft een veel lager rpm dan de ETS serie waardoor die in excenter positie tergend traag schuurt in vergelijking met een ETS.
Als je nooit een ETS 150/5 hebt gebruikt dan weet je niet wat schuren hoort te zijn ;)

De ETS EC serie en Mirka zijn in gebruik nagenoeg evenwaardig. Waar ik schuur heb ik een afzuigbuis met kabel in één hoes hangen, waaraan ik makkelijk eendere welke Festool machine kan hangen. Daarvoor alleen valt voor mij Mirka af want telkens als ik een machine met vaste kabel moet gebruiken is dat een gedoe met al die kabels.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.