Plank onzichtbaar ophangen met keilbouten?

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Hallo allemaal.

Voor klant wil ik een plank onzichtbaar ophangen. Het gaat om een plank van net iets minder dan 2 meter en 320mm breed. En het liefst 30m dik. Er komt een ledstrip aan de onderkant ingefreesd en die zit in een groef van ongeveer 8mm diep De plank zelf is al een flink gewicht, er komen een aantal boeken op te staan. Niet helemaal vol.
Ik wilde deze in eerste instanties ophangen aan stafen ijzer/draadeindes die met een chemisch anker in de muur zitten. (ik heb ongeveer 10 cm diepte in de muur.)
De klant wil echter geen chemisch anker en stelde voor om keilbouten te gebruiken.

Is dit ook een goede mogelijkheid? Wellicht eerst voorboren met de diameter van het draadeind en dan het eerste stuk uitboren voor de keilbout? Dan de draadeind dus door de keilbout verder de muur in gaat. of kan dat niet?

De dikte die ik in de plank overhoud is trouwens ook al niet meer zo heel veel.. bedenk ik me nu.. 30mm-8mm is maar 22mm..
Hmm misschien is de combinatie niet echt mogelijk. ik kan de plank uiteraard ook wat dikker maken.
Aan de andere kant mogen de draadeindes en ledstrips elkaar wel raken. Dus stel dat ik een draadeind gebruik van 10mm hou ik nog 12mm over waar de plak op rust.

Of zijn er nog andere mogelijkheden?
Ik hoor graag jullie mening.

ps. ik heb t bericht denk ik 3 keer aangepast omdat ik me nog vergist had in maten of iets erbij bedacht. Dus t kan zijn dat de snelle lezers de 1e keer een ander bericht hadden gelezen.
 
Laatst bewerkt:

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Voor fatsoenlijke keilbouten heb je gauw 6 tot 8 cm diep nodig in de muur. Het kan wel, maar je moet wel weten wat voor materiaal de muur is. Aan de hand daarvan kun je het aantal bepalen, en de klant een maximum belasting van de plank geven. Een rij boeken is namelijk snel een behoorlijk gewicht.
 

ernstjan91

Actieve deelnemer
27 mei 2013
146
1
Veenkoloniën
Waarom wil je klant keilbouten ipv chemische ankers? Is het een gemetselde muur of een betonnen?

Ik denk zelf dat 22mm aardig dun is overigens


Wat je ook kunt doen is eerst gaten in het hout boren, dan een smalle strook van de plank afzagen, deze aan de muur schroeven met gewone pluggen (schroeven goed verzinken) en dan de plank vastzetten met hele lange deuvels.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
"Is dit ook een goede mogelijkheid?
Wellicht eerst voorboren met de diameter van het draadeind en dan het eerste stuk uitboren voor de keilbout?
Dan de draadeind dus door de keilbout verder de muur in gaat. of kan dat niet?"

Nico hier ontgaat mij iets wat je precies bedoelt, de keilbout wordt toch al aangedraaid met een draadeind met een verdikking aan de achterzijde, hoe wil je dan jou draadeind daar doorheen doen, of begrijp ik het helemaal verkeerd?

Mvg, :).
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Er zijn ook pluggen die 10/12mm draad aankunnen, het gat moet dan wel juist staan. Een keilbout geeft een goede trek weerstand, maar dat is niet echt het gootste probleem.
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
bij ons maken ze een strip staal 30x8 maak kan ook 20x8 zijn.tengen de muur.hierop zitten pennen.als je in je plank achterin een groef van 20 freest en de gaten voor de pennen erin boort dan wordt de plank aan de achterzijde geheel ondersteund.en door de pennen draagt de plank ook.ik zou zeker voor chemische ankers kiezen.gat goed schoonmaken en dan zit het zeker vaster als een keilbout.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Plank niet helemaal vol...
Dat is het voornemen maar na een paar jaar? ???

Ik denk dat je de klant al kwijt was bij 'chemische'
Dat klinkt heel eng voor een hoop mensen
Stel ze eens voor een 2 componenten anker te gebruiken ;)
 

ernstjan91

Actieve deelnemer
27 mei 2013
146
1
Veenkoloniën
Ik denk dat je de klant al kwijt was bij 'chemische'
Dat klinkt heel eng voor een hoop mensen
Stel ze eens voor een 2 componenten anker te gebruiken ;)


"Geen chemische zooi in m'n huis" zegt moeder de vrouw terwijl ze een trek van haar mentholsigaret neemt ��
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.016
359
Alphen aan den Rijn
Beton of steen , chemisch anker is altijd sterker . Zelf zou ik hem als het kan m12 maken
Als je muur maar 10 cm dik is zal het wel steen zijn . Let op dat je niet doorschiet met boren , want de chemisch ankers zijn ongeveer 8 cm lang .
Anders heb je ook nog een soort sok om de anker vast te houden .


Succes Willem
 

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
De klant heeft technsiche achtergrond. Dus kan redelijk meepraten wat dit betreft. Hetgene wat hem tegenstaat is dat het anker onmogelijk weggehaald kan worden. Bij een keilbout zou je die nog iets naar achter kunnen tikken en de rest weer opvullen.

er zit een gemetselde zandsteenen muur met een dikte van 10cm. qua boren wellicht lastiger(boor kan weglopen?) maar uiteindelijk wel sterk dus.

Ik dacht dat er ook keulbouten bestaan waar het draadeind er aan de achterkant weer doorheen kon komen?
https://www.bouwsuper.nl/wp-content/uploads/2016/07/keilbout-bevestigen.jpg
Of begrijp dat verkeerd vanuit dit plaatje?

Voor de duidelijkheid hier nog een doorsnede van de plank zoals ik het nu in gedachten had.
doorsnede plank.jpg
 
Laatst bewerkt:

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Een voordeel met een chemisch anker is denk ik dat je het draadeind meer kan stellen maw je hoeft wat minder nauwkeurig te boren.
Een draadeind met en chemisch anker verwijderen zou ik doen door wat steen/ankerpasta om het draadeind weg te kappen, dan met een koudbeitel een flinke groef slaan in het draadeind en hem dan zodanig afbreken dat ie binnen de muur zit. Geeft wel flink meer schade dan een uitdraaibare constructie. Of het draadeind afslijpen en dan uitboren met een steeds wat grotere metaalboor.
Ik denk wel dat als je een dunne plank wilt toepassen het draadeind met chemisch anker de beste oplossing is, zeker voor een plank van maar 30 mm dik en 320 mm breed.
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.016
359
Alphen aan den Rijn
Als je de draadeind iets uithakt en hem met een hamer zo ver mogelijk omslaat en weer terug buigt met een Bacho , breekt deze onder de oppervlakte af .
Dit is mijn ervaring met chemisch ankers van Fischer , deze gebruiken we meestal om kluizen vast te zetten .

Willem
 
Laatst bewerkt:

Zéniël

Actieve deelnemer
30 sep 2016
94
4
brussels
Met keilbouten werkt dit niet!!! Of je zou in diameter boven de 16 moeten gaan om een "stramme" draagarm te verkrijgen. Staal is stroever en stijver. je krijgt geen doorbuiging. Maar dan zit je met chemische verankerig. je moet ook opletten als je keilbouten aanspant dat je de muur niet naar de verdoemenis trekt. Zeker met grote diameters.

Opletten wat je er gaat opzetten! Zeker als je er boeken gaat opplaatsen, je zit vlug aan 30 kg boeken /meter.
als het tablet enkel gebruikt wordt om een vaasje op te zetten zou het kunnen werken , maar ik betwijfel dit.
De dikte van de plank lijkt mij een beetje dun.
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
179
29
320 mm is ook een flinke breedte. Ik zou ook kijken of je iets van staal kunt laten lassen. Een strip met pennen erop gelast, dit is ook makkelijk met plaatsen. En als de plank smaller en dikker mag zijn is dat ook gunstig.
 

Zéniël

Actieve deelnemer
30 sep 2016
94
4
brussels
Geen slecht idee. Maar zou de pennen vervangen door platte staven 10x 26 bijvoorbeeld. op hun kant geplaatst natuurlijk. Zal dan helemaal niet doorbuigen. Toch betwijfel ik de samenstelling van de muur waarop dit bevestigd zal worden. zndsteen en dan slechts 10cm dik?????
 

Arjen Bosse

Actieve deelnemer
22 jun 2016
227
48
Toevallig heb ik een paar jaar geleden zelf precies zo'n plank op gehangen. De plank is ongeveer 25-30 cm breed en ongeveer 3cm dik. Hierin heb ik spotjes gefrees voor licht aan de onderzijde. De groefen hiervoor heb ik dicht gezet met eiken latjes van 4mm.
Voor de bevestiging heb ik draadeinden M10 met 2k in de muur verankerd en met een daarna de locaties van de gaten op de achterzijde precies overgenomen. Daarna heb ik met een soort zelfgemaakte langgatboor de gaten doorgeboord. Boven het einde van het gat heb ik een T gefreest tot een dikte van ong 4mm over was aan de onderzijde. De plank heb ik vervolgens over de draadeinden geschoven en daarna de boel fiks aangedraaid. Het zit al jaren zonder ook maar iets te zakken. Het enige nadeel is dat de lange gaten iets te ver omhoog zijn geboord waardoor de ring en de moer iets te hoog zitten. Hierdoor heb ik ze nooit kunnen afdekken met een plaatje. Afslijpen was mogelijk maar koste mij teveel moeie. Ik zie het toch nooit.
Edit: kzsteen muur van 12cm, draadeind zit 10cm in de muur
 

Bijlagen

  • IMG_7486.jpg
    IMG_7486.jpg
    88,7 KB · Weergaven: 236
  • IMG_7485.jpg
    IMG_7485.jpg
    70,9 KB · Weergaven: 232
  • IMG_7484.jpg
    IMG_7484.jpg
    31,2 KB · Weergaven: 233

tdw83

Actieve deelnemer
28 dec 2012
159
41
Den Hoorn, ZH
Zo heb ik het gedaan met gewone pluggen en schroeven. Zitten muurvast:
attachment.php

https://www.woodworking.nl/showthread.php?16189-Blind-opgehangen-plankejs
 

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Dank allen voor de feedback! ik zal nog wel even laten weten wat ik ga doen. Wellicht wil ik ook wel voorstellen aan de klant om er toch een kastje van te maken. Blijft steviger om op te hangen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.