Fineer herstel Webe kast

Ger2

Nieuw lid
9 feb 2018
3
0
Beste vaklui ,

Ik heb een vraagje over fineer herstellen bij een jaren 60 kast van Webe .
De kast is gemaakt van spaan en afgewerkt met teak fineer .
Bij de klep is het fineer wat opgezet , niet stuk echter wat omhoog gekomen , het oppervlak is dus niet echt glad meer maar licht geribbeld .
De ribbels staan niet open , dus pvac lijm eronder krijgen is niet mogelijk .
In het verleden heb ik wel meubels hersteld met hetzelfde probleem , echter deze waren uit de jaren 30 en het fineer was gelijmd met beenderlijm zodat door verhitting de oude lijm weer een tack kreeg . Bij deze jaren 60 kast denk ik niet dat dat werkt . Ik heb ook geen idee met welke lijm in de jaren 60 gefineerd werd .
Heeft iemand ervaring met fineer herstellen op meubels uit de jaren 60 ? Of wellicht een tip hoe dit probleempje op te lossen ?
Alvast bedankt voor het meedenken , vriendelijke groet , Ger .
Hieronder een afbeelding van een soortgelijke kast voor het idee .

webe-highboard.jpg
 

mostudio

Actieve deelnemer
22 aug 2017
62
0
Den haag
Is een injectie spuit geen oplossing?
Klein gaatje boren en de naald er door heen steken en de lijm naar binnen spuiten.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Bovenstaande oplossing werkt inderdaad prima! Heb eergisteren zelf voor het eerst fineer dat losgekomen was op die manier hersteld, en de "operatie" is goed gelukt. Ik heb mijn fijnste boortje gebruikt voor een gaatje, omdat ik schrik had de injectienaald te breken indien je rechtstreeks in het fineer steekt. Ik heb de houtlijm wel beetje verdund met water zodat die minder visceus was en goed zou verdelen.
 

Ger2

Nieuw lid
9 feb 2018
3
0
Bedankt voor de reacties , het toeval wil dat ik zelf op hetzelfde idee gekomen was . Echter bij het ondersteken van de naald liet het fineer verder los en kwam ik erachter dat het gelijmd was met contactlijm , dit was slecht gedaan destijds . Ik heb ervoor gekozen opnieuw te fineren en wel met pvac lijm . Tijdens het fineer verwijderen kwam er een tweede laag teak fineer tevoorschijn , de klep was dus al een keer overgefineerd in de afgelopen 60 jaar .

PH85T1G.jpg


Eerst met clou waterbeits proefjes gedaan om de originele kleur te bereiken ,

Spb7kV6.jpg


Het nieuwe fineer ;

kPHP704.jpg


Ondertussen is de klep afgewerkt en staat in de beits , alles is goed gelukt , ik zal nog foto's plaatsen van het resultaat .
 

Igor

Actieve deelnemer
Injectienaald gaat niet altijd goed.. Ik heb dit meerdere keren geprobeerd met wisselende, meest ontevreden resultaat. Ik heb betere ervaring met insnijden van het te repareren fineer, in de richting van de nerf uiteraard. Hiervoor gebruik ik dan een vers scheermesje. Het beste gaat dit met een 2e persoon die helpt: tijdens het snijden lift ik in dezelfde actie meteen het fineer op met het scheermesje nog in het hout (zo goed- en zo kwaad dat gaat) terwijl iemand anders lijm opdraagt (zo goed- en zo kwaad dat gaat). Pricipieel gebruik ik huidlijm (nogal verdund zodat het vloeit), maar in dit geval zou ik ook superlijm overwegen. Met superlijm natuurlijk snel werken, alles voorbereiden: enkele repen schilderstape in handbereik klaarleggen, oude krant, spanklos- en lijmklemmen bij de hand en alles in hapklare brokken nagaan. Superlijm is na 5 minuten hard, dus dan kun je de lijmklemmen weer lossen en een volgend stuk repareren.

Mooi resultaat, leuke job!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.