Hout plaatsen tegen de gevel.

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Hallo,
Ik zou in de zijgevelspits hout willen plaatsen nu mijn vraag: welk hout kan ik hiervoor gebruiken en mag ik die planken rechtstreeks op de muur schroeven(is zuidelijk gericht)Foto volgt nog.
Mvg,
Rudy
 

Zéniël

Actieve deelnemer
30 sep 2016
94
4
brussels
Cederplanchetten is de beste oplossing. Planchetten met tand en groef . Werkt quasi niet meer. Op dubbel kaderwerk in RNG. Dit dient om je gevel volledig uit te vlakken en je planchetten worden dan nog eens verlucht langs de achterzijde . Tussen de latten of balken op de gevel kan je dan nog isolatie plaatsen. (vaste isolatie zoals PU)
TIP : eenmaal je ceder geplaatst, het hout NIET behandelen!!! je gevel zal mooi grijs worden. Indien je behandelt kan het zijn dat je ceder volledig zwart uitslaat. Indien je een ander soort hout zou gebruiken zoals Meranti of sapelli ben je verplicht van het te behandelen ...............en dan ben je om de x aantal jaren verplicht om te herschilderen
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Als je Redceder gebruikt, moet je wel rekening houde; met het uitspoelen van kleurstoffen uit het hout bij regen. Dat kan verkeluring geven op de lagere muurdelen, zeker al die een lichte kleur hebben.

Fons
 

Zéniël

Actieve deelnemer
30 sep 2016
94
4
brussels
Dit is, voor zover ik al ervaren heb zeer miniem. Bij mijn laatste project heb ik helemaal geen uitbloedingen gehad . En de onderliggende gevel werd uitgevoerd in bleke natuursteen. Denk dat dit ook een beetje afhangt vanwaar je hout komt, hoe het vervoerd werd , hoe het opgeslagen werd etc................
Het enig wat je moet aanvaarden bij gebruik van ceder geplaatst op één woning maar op verschillende exposities, is dat je hout overal niet op dezelfde wijze verkleurd. De ene gevel zal vlugger grijs zijn dan de andere afhankelijk van de beregening en zonexpositie.
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Dat gaat dan wel een probleem zijn, daar de muur er onder lichtgrijs gekleid wordt!

Als je Redceder gebruikt, moet je wel rekening houde; met het uitspoelen van kleurstoffen uit het hout bij regen. Dat kan verkeluring geven op de lagere muurdelen, zeker al die een lichte kleur hebben.

Fons
 

Zéniël

Actieve deelnemer
30 sep 2016
94
4
brussels
Dan moet je later kaleien of je beregent zelf je planken eerst vooralleer te plaatsen. Of je laat ze eerst bloeden met HYpochlorite voor plaatsing
Ze verkopen ook een "bloedstopper" voor hout. Wordt vooral gebruikt voor merbau
 

Zéniël

Actieve deelnemer
30 sep 2016
94
4
brussels
Met Lariks geen ervaring.
kan vertikaal, maar dan met de tand naar de regenrichting. Ik zou toch voor horizontaal opteren.
Zoals ik op de foto zie zal je een dakpan (3/4 of 1/2)bij moeten steken. Je kaderwerk is al minstens 6cm dik + je planchetten. Dan werk je beter met een gevel pan en stormplank.
Boven aan de schouw moet je een beetje koper-of zinkwerk of lood voorzien dat het water niet achter je planchetten loopt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.