Zaagtafel/werktafel

Vonyggystein

Nieuw lid
24 nov 2017
5
0
Hi!

Was onlangs bezig met mijn (hobby) zaagtafel, en vond dat losse frame waar hij opstond niet handig, vooral als je groter werk wilt zagen. Dus online gezocht naar een oplossing. Kwam ik een plaatje tegen van iemand die zijn zaagtafel had ingebouwd in een mobiele werktafel.
Ik dacht, dat kan ik ook, heb toch nog wat hout 'over'

zie hier wat foto's

ter info, top is nu van MDF, wordt vervangen voor multiplex later, dit had ik nog liggen, voldoet nu prima.
in de nieuwe top ga ik gaten maken om lijmklemmen te plaatsen. Moet alleen nog zo'n jig bestellen..

Frame klussen:
zaag-01.jpg
frame op wieltjes

zaag-03.jpg
zaag plaatsen:
zaag-04.jpg
klaar:
zaag-08.jpg
klaar:
zaag-09.jpg
Zaag laat ondanks dat hij afzuiging heeft toch redelijk veel naar onder vallen, dus eff bak gemaakt van left over spaanplaat, werkt prima tot nu toe. zal wel een keer verkeerd gaan ivm vocht maar goed, dat zien we dan wel weer:)
zaag-11.jpg

Al met al erg tevreden, heb nu groot werktafel, die ik ook eff buiten kan rijden op mijn oprit..

todo: multiplex topplaat, met gaten (tool bestellen)
even zien of ik toch de boel ombouw naar design van Ron Paulk, maar nog geen nood toe gehad vooralsnog.
 

antwerpenpjvan

Actieve deelnemer
9 jan 2017
221
102
Nijmegen
Ziet er goed uit. Heb dezelfde machine. Ga hem ook een keer aan mijn werktafel maken.
Nog leerpunten wat je volgende keer anders zou doen?
 

Vonyggystein

Nieuw lid
24 nov 2017
5
0
leerpunten:
zaagtafel op andere manier hoogte bepalen, zou eigenlijk heel dat deel anders willen doen, meer een plank waar de zaag op staat (zoals een kast plank)
MDF is niet heel handig als top plaat, dus dat moet ook anders.

ow ja, en heb nog 2 stroompunten gemaakt aan zijkant tafel, werkt perfect.. 1 lange kabel voor aan te sluiten aan de muur, werkt meteen zaag en die stroompunten :)
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Wij hebben op de zaak ook dezelfde zaag. We zagen niet zo veel, maar als we zagen zitten er ook vaak lange planken bij.
Zo'n werkbank zou wel heel handig zijn. En die afzuiging is inderdaad niet zo best.
 

Vonyggystein

Nieuw lid
24 nov 2017
5
0
Ik vind voor nu die zaag prima, afstellen is wel een draak om te doen, die geleider is beetje brak.. ga daar eens over nadenken om iets zelf in elkaar te klussen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.